Časopis Umělec 1999/1 >> Sci-fi architektura / (Jan Kaplický a Future Systems) Přehled všech čísel
Sci-fi architektura / (Jan Kaplický a Future Systems)
Časopis Umělec
Ročník 1999, 1
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Sci-fi architektura / (Jan Kaplický a Future Systems)

Časopis Umělec 1999/1

01.01.1999

Petr Kratochvíl | reviews | en cs

Architekt Jan Kaplický patří k těm ojedinělým tvůrcům, jejichž projekty vzbuzují velkou pozornost, přestože nejsou realizovány, ba dá se téměř říci, že dosáhl mezinárodní proslulosti dříve, než něco postavil. Přispělo k ní ve své době nepochybně především 2. místo v soutěži na novou Francouzskou národní knihovnu v Paříži, které v roce 1989 získal poté, co prezident Mitterand dal přednost druhému finalistovi Dominique Perraultovi. Dodnes jsem přesvědčen, že Kaplického návrh byl nejen originálnější vizí knihovny pro 21. století, ale nabízel by i zajímavější a živější prostředí než přísná a chladná stavba Perraultova.
Výstava v pražském Veletržním paláci předvádí na řadě modelů, plánů, fotografií a textů přehled tvorby ateliéru Future Systems, který Kaplický sdílí s Amandou Levette a v poslední době i s několika mladšími spolupracovníky. Výběr se soustřeďuje na práce z 90. let. Kaplického tvorba se však vyznačuje zvláštní - a v dnešní době proměnlivých mód až nebývalou - kontinuitou a jakousi zarputilou důsledností v domýšlení vlastních konceptů. Proto bude užitečné připomenout i počátky jeho působení v Londýně, kam z Prahy odešel po ruské okupaci v roce 1968. V Londýně ho zjevně silně oslovilo inspirativní myšlenkové klima iniciované Archigramem. Spolupracoval mj. i s ateliéry Richarda Rogerse či Normana Fostera, a to ještě před tím, než se tito architekti katapultovali mezi hvězdy světové scény. Přesto se Kaplický sám dostal jen k drobnějším interiérovým realizacím. (Jeden z interiérů - v obchodním domě Harrods - navrhl spolu s jinou českou exulantkou, Evou Jiřičnou.) Tehdy v 70. letech začal Kaplický pracovat na „volných“ projektech, kde mohl bez vnějšího zadání i omezení rozvíjet své novátorské představy moderního příbytku či přesněji obydlí budoucnosti. Řada číslovaných výkresů (dodnes toto číslování projektů dodržuje a na současné výstavě již dospěl k pořadovým číslům přes 250) představuje stavby pro stálé či víkendové bydlení, které se vůbec nepodobají tradiční představě domu, ale připomínají spíše kabinu letadla nebo lunární modul, jen zlehka dosedající do civilizací neposkvrněné krajiny. Není divu, že pak po jistou dobu pracoval i na studiích „interiérových“ předmětů pro program NASA (spolu s Davidem Nixonem, s nímž v roce 1979 ateliér Future Systems založil). Jeho technicistní orientace, která sbližuje výstavbu domu s konstruováním technického zařízení, se však postupně propojuje s kritickými úvahami o moderní civilizaci (jeho 150 m vysoká „věž koexistence“ z roku 1984 reaguje na přehuštěnost soudobého městského centra a vytváří v něm vertikální autonomní svět bydlení, práce i rekreace). Zásadní roli také začínají hrát ekologické aspekty stavění a patrně v souvislosti s tím se Kaplického návrhy začínají inspirovat spíše přírodními tvary. Tato témata tehdy nejdůsledněji promýšlí na návrhu „Zeleného domu“ z roku 1990, který spolu s návrhem pařížské knihovny předznamenává základní linii Future Systems v 90. letech.
Technologicko-konstrukční vynalézavost + ekologická ohleduplnost + elegance organických křivek, to jsou ústřední motivy všech návrhů, které můžeme na výstavě spatřit. Byť jsou v jednotlivých projektech spolu bytostně spjaty a jeden vyplývá z druhého, je užitečné je analyzovat postupně.
Přestože vlna high-tech se zdála rehabilitovat význam technických inovací ve stavění, Kaplický oprávněně kritizuje, že technicismus se často stává spíše jen stylovým výrazovým prostředkem, zatímco většina používaných stavebních technik značně zaostává za pokroky v jiných oblastech produkce. Proto se sám často obrací k technologiím používaným v leteckém nebo loďařském průmyslu, což mu umožňuje navrhovat stavby vylehčené, s menší spotřebou materiálu, vyrobené po částech v továrně a na místě pouze montované. Tak byla například vybudována skořepinovaná konstrukce jeho kabiny pro média na kriketovém stadionu Lord’s. Zároveň neváhá plně podřídit logice konstrukce výsledný tvar: dvojitě zakřivená forma mrakodrapu „Zelený pták“ zvětšuje pevnost stavby při minimalizaci spotřeby materiálu a umožňuje projektu atakovat výškový rekord (450 m).
Úspora materiálu je samozřejmě i ekologickým přínosem. Ten se u Kaplického projektů projevuje především úsporou energií při provozu stavby. Možnosti využití přirozené ventilace budovy, solární energie, vody zachycené na plášti budovy přitom determinují velmi originální tvary budov, které v 90. letech studoval s podporou Evropské komise na projektech bezemisních staveb (Projekty „Z“). Logicky tak dospívá i ke konceptu staveb zčásti zapuštěných do země a překrytých prosklenou skořepinou. (Prvním z těchto projektů bylo muzeum Akropole, nověji výstavní hala v Doncasteru. Rovněž zapuštěný do terénních vln je domek ve Walesu - jeho střecha je však zakrytá trávou, aby opticky splynul s krajinou.)
Organické tvary budov se Kaplickému ukazují jako staticky odolnější, s ohledem na proudění vzduchu vhodnější a zároveň dávají příznivější poměr mezi vnitřními plochami a povrchem stavby. Že však Kaplický zároveň tyto tvary cítí a formuje jako tvary poetické, je evidentní. Dokládají to i jeho vlastní přirovnání: mostu v Londýně k vodoměrce, mrakodrapu k ptáku, Archy v Doncasteru k motýlu apod.
Projekty Future Systems přes svou vskutku vědeckoanalytickou přípravu nesou vždy silný poetický náboj a symbolické poselství. Chtějí nabídnout vizi harmonické budoucnosti. Je otázka, zda metodické odhlížení nejen od estetických konvencí, ale i tradičních kulturních a sociálních vzorců spojených s bydlením může přinést obecně použitelná řešení. To však lze - jako u všech revolučních myšlenek - ověřit jen jejich realizací.
Future Systems 1989-1999. Kurátorka Michaela Kádnerová. Národní galerie, Veletržní palác. Od 11.12.1998 do 28.2.1999.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Strong, 2002, acrylic painting on canvas, 24 x 20,5, on frame
Více informací...
900 EUR
980 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
316 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS