Časopis Umělec 1999/3 >> Drž hubu nebo ti vystřelím mozek! Přehled všech čísel
Drž hubu nebo ti vystřelím mozek!
Časopis Umělec
Ročník 1999, 3
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Drž hubu nebo ti vystřelím mozek!

Časopis Umělec 1999/3

01.03.1999

Tomáš Pospiszyl | animace | en cs

Je to už rok co mně navštívila moje kamarádka Roxanna z Kalifornie. Měla bydlet v bytě společně se mnou a s mojí přítelkyní, do telefonu nás ujišťovala, že nám nebude na obtíž, navíc prý s sebou přiveze velmi speciální dárek. „Je to Toy Porno, hračkové porno,“ slibovala po telefonu. „Jsem si jistá, že zrovna vám dvěma se to bude líbit“. Nechtěl jsem vypadat jako prudérní člověk, nechal jsem si proto své pochybnosti o tom, jak se mi bude líbit sex mezi hračkami, nebo dokonce sex mezi lidmi a hračkami jen pro sebe. Roxanna přijela a s ní i tajemná videokazeta. Protože byla nahraná v americkém systému, museli jsme čekat několik dní na to, než se nám podaří objevit někoho s americkým videem. Trochu jsme se styděli, že budeme něco neznámého podobného charakteru pouštět ve skupině lidí, kteří nebyli našimi blízkými přáteli, ale čert to vem. Po prvních minutách filmu stejně skoro všichni z místnosti odešli. Fascinováni filmem jsme tam zůstali nakonec jenom tři. Kazetu jsme si zato pustili hned několikrát za sebou.
V prvé řadě je nutné vysvětlit, že Toy Porno nemá nic společného s profesionální pornografií či pornografií vůbec. Je to po domácku vyrobený animovaný film, ve kterém vystupují jako hlavní hrdinové loutky vyrobené z vycpaných ponožek, a autory tohoto díla jsou bratři Jimmy a Dennis Flemionové, známí spíše svojí působností v lokálně známé skupině The Frogs z Milwaukee ve státě Wisconsin. Důvod, proč se toto dílo vymyká běžným pokusům o domácí videotvorbu, a proč ho podle mého názoru můžeme považovat za pozoruhodné umělecké dílo, musíme hledat v osobách jeho obou tvůrců. Oba bratři se již blíží čtyřicítce, ale zatím se jim příliš nedaří komunikace a kooperace s běžnou lidskou společností. Jsou to podivíni, kteří žijí v bytě se svou matkou, nemají žádnou práci, a jejich jedinou zábavou i činností je vystupování s dětinskou metalovou skupinou, jejíž vystupování zpestřují různými bizarními převleky. Jako u jiných skupin podobného zaměření jsou jejich texty plné Antikristů a pekla, což v rachotu hudby stejně nikoho moc nezajímá. Pak se ale skupina rozhodla natočit videoklip k jedné své písni, a tím začalo experimentování obou bratrů s videem.
Na jednom z prvních pokusů o obrazové zpracování jejich písně vidíme zpěváka skupiny, který má na sobě o dvě čísla menší divadelní kápi a z dýně vydlabanou masku posazenou na hlavě. V tomto kostýmu se ale nachází v normálním obýváku malého bytu americké střední třídy, za ním vidíme otevřené dveře do kuchyně se dřezem plným špinavého nádobí. Zpěvák heavymetalově gestikuluje, píseň má chytlavý refrén „Satan je v jesličkách, jsme všichni ohroženi“. Doprovází ho však pouze akustická kytara a u stropu svítí odporný lustr. Zpráva o Satanovi u kuchyňské linky má zvláštní naléhavost. Výsledný dojem je šílený, u desetiletých kluků by šel podobný nesmysl ještě vysvětlit, u dospělých mužů jen stěží.
Po těchto hudebních experimentech se bratři pustili i do animovaných scének s již zmíněnými ponožkami. Jedná se o krátké scénky, které jsou spojeny osobou jedné z ponožek (ponožky mají tváře vytvořené jednoduchým zásahem jehly). Styl animace je naprosto fantastický - tam, kde klasická animace rozkládá pohyb do jednotlivých fází, tedy ruka musí projít z bodu A do bodu B celou řadou poloh, aby vyvolala dojem pohybu, se bratři zajímají jen o krajní polohy. Nejdříve poloha A, pak hned B. Velká část záběrů je snímána v reálném čase, protože se během záběru nic nepohybuje. Obsah scének kolísá mezi jednoduchou a repetivní dětskou hrou a absurdním divadlem. Rozvážně hrané akordy na klavír emotivně podmalovávají putování jedné z ponožek. V jejím životě se odehrává všechno a nic: Její přítel umírá. Ona ho milovala. Je tma. Přichází duch. Ponožka pomalu usíná u blikající televize.
Nejdelší scénka přibližuje příhody dvou ponožek na výletě do divočiny. Během celé doby se nevzdálí od ohniště, jedna z nich polovinu doby spí. Je noc a ponožce je špatně, snědla moc ovoce a teď ji bolí břicho. Pořád kňourá a stěžuje si.
-“Není mi nějak dobře...“
-“Drž hubu nebo ti vystřelim mozek!“ Probere se vždy ta druhá z přerušovaného spánku a zamíří obrovitý revolver na její hlavu. Po chvíli se to celé opakuje, jen naříkání a výhrůžky se proměňují.
Vedou se diskuse o tom, jestli má dnešní umělecká videotvorba vůbec možnost konkurovat všudypřítomné televizi a především dokonalým holywoodským produktům. Týká se to ale jenom takových uměleckých pokusů, které lze s Hollywoodem poměřovat. Snaží-li se někdo sestříhat svůj materiál jako v Hollywoodu, je hned vidět, jestliže to neumí. Toy Porno je podle mého názoru velkým argumentem pro umělecké video. I s použitím těch nejprimitivnějších prostředků, nebo možná právě proto, je dosaženo emotivně silného účinku, chtěného i nechtěného humoru, dojemné a vemlouvavé atmosféry. Divák odchází po shlédnutí těchto scének očištěn katarzí, obohacen o svět, o jehož existenci neměl ani ponětí.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2000, 20.3 x 25.4 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
605 USD
43 x 19cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
446,40 EUR
486 USD
2001, 20.3 x 25.4 cm, Painting on Canvas
Více informací...
445,20 EUR
485 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS