Časopis Umělec 2000/3 >> Studenti a nový styl Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2000, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Studenti a nový styl

Časopis Umělec 2000/3

01.03.2000

Lenka Lindaurová | info | en cs

Těsně pře prázdninami se na různých místech Prahy začaly postupně objevovat výstavy představující práce studentů uměleckých škol. V rychlém časovém sledu proběhly expozice klauzurních a diplomových prací tří škol: Akademie výtvarných umění, Vysoké školy uměleckoprůmyslové a jednoho ateliéru University J.E. Purkyně. K této přehlídce se v závěru června ještě přidala výstava Zdroje nového stylu, kterou připravili nedávní studenti Akademie a která má ambice předvést nejmladší generační výpověď, ovšem nikoliv tvorbou, ale jejími inspiračními prameny v podobě hraček.
Co se dá vyčíst z těchto akcí, dá-li se vůbec něco uchopit na salónu, tedy na přehlídce různých ateliérů, děl zcela odlišných svou podstatou, záměrem i zadáním. Je třeba představit veřejnosti výsledky studentských úkolů, v některých případech (dvě výstavy Akademie v Mánesu a Průmyslovém paláci na Výstavišti) však tyto ukázky byly pojaté jako koncepční výstavy a v případě hraček pak jde skutečně o generační koncept.
Velmi subjektivní rekognoskace terénu může přinést tyto postřehy:
Výstavy prezentují díla až překvapivě rozdílné kvality. Stále je patrný silný vliv (ač třeba nechtěný) stylu profesorů. Mladá generace nemá potřebu řešit závažné problémy, političnosti se vyhýbá. Nedostatek odvahy pro nějaký zásadní a radikální postoj se projevuje nejčastěji formou ironického odstupu. Na školách se silně drží nános konzervatismu. Studenti netvoří skupiny, nemají potřebu kolektivního gesta. Jsou suší, jejich humor je poněkud klinický. Perfekcionalistické technické dotažení věcí je nahrazováno stylem "modelář", popřípadě simulováno dobrým řemeslem. Vystavené práce jsou snaživé, někdy nepostrádají originalitu. Umprumka je vtipnější než Akademie. Diplomantům by jejich profesoři měli věnovat více péče. Studenti by se měli podílet na koncepci výstav.
Do politického tématu se vrhli jen žáci Kurta Gebauera z VŠUP a v Neratovicích rozebrali Evropu. Nejlépe Stanislav Zámečník a Karolína Bílková.
Další tipy na sledování mladých umělců jsou Juraj Dudáš, Jitka Havlíčková, Radek Václavík, Jasper Alvaer…
Generační zpověď o zdrojích nového stylu doplňuje předešlé postřehy další vlastností nejmladšího umění: je opravdu značně infantilní, což není nic proti ničemu, ale pro „nový styl“ je tento přívlastek signifikantní, dá se říci, že patří k této generaci a k době postsocíku. Potvrzuje to jen tendenci současného umění uzavírat se do privátní roviny vlastních traumat a poněkud nostalgických vzpomínek. Hračky jako zdroje nového stylu jsou zajímavé téma, kdyby ovšem bylo pojato skutečně konfrontačně, tedy i s díly, která ze zdrojů vyšla.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
21,5 x 30 x 1 cm / 32 pages / sérigraphie 14 passages / 200ex
Více informací...
35 EUR
36 USD
15 x 21 x 0,7 cm / 76 pages / couv sérigraphie 3 pass. couleur / intérieur offset/ 1000 ex / Co-édition l’Impubliable
Více informací...
10 EUR
10 USD
První katalog bludné fotografky Tal. Zachycuje období putování posledních několika let druhého tisíciletí v intimních záběrech...
Více informací...
2,82 EUR
3 USD
malba na plátně, 1997, 51 x 41 cm
Více informací...
1 860 EUR
1 917 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS