Časopis Umělec 2001/2 >> Sci-fi v jemné verzi Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2001, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Sci-fi v jemné verzi

Časopis Umělec 2001/2

01.02.2001

Lenka Lindaurová | review | en cs

Magdalena Jetelová, Urban Landscape 14°25´01” E Connection 50°05´15”, kurátorka Olga Malá, Galerie hl. m. Prahy, Městská knihovna, Praha 1, 26.4. – 1.7. 2001
Energická landartová umělkyně, česká emigrantka, Magdalena Jetelová, je známá především svými razantními výstupy v krajině, ve městě i v interiérech. Její sochařské gesto je okamžitě srozumitelné a navíc krásné. Kdo se s nimi potká, nese si je už v hlavě navždycky.
Jednotlivé projekty mají neobyčejnou sílu spočívající v napojení na konkrétní místo, které je nějakým zásahem přeměněno na umělecké dílo s obecným přesahujícím obsahem. V Praze se rozhodla představit několik starších i novějších projektů s tím, že je jako celek zaktualizuje. To jim sice ubírá na razanci, ale vzniká na druhé straně i nový kontext tvorby Jetelové. Ostatně na začátku devadesátých let udělala v Belvederu něco podobného: spojila několik projektů dohromady s vědomím, že v této zemi je skutečně znal jen málokdo.
Stejně jako v předchozích pracích, i tentokrát jde o posunutí všech rovin projektu mimo běžné vnímání. K posunutí významu konkrétního prostoru dochází v Městské knihovně spíš mentálně než fyzicky. Divák těžko pochopí, že se
ocitl v jednom z vrcholů propojených měst na trojúhelníku Melbourne, New York, Praha, přičemž prostorové spojení Melbourne a New Yorku je součástí jiného projektu realizovaného nejkratším lineárním spojením prostřednictvím satelitu — tedy asi nejmonumentálnější kosmická skulptura v dějinách umění. Praha doplňuje časoprostorový koncept jakýmsi dokumentováním přítomných lidí, kteří jsou snímáni a promítáni obráceně, jakoby na druhé polokouli země.
Přípravu na pochod časem a prostorem umožňují laserové projekty Atlantic Wall a King’s Cross, které musí být okouzlující především v kratičkých momentech realizace. Laserové nápisy na temné zdi bývalých vojenských bunkrů, ale především načrtnutí kolejí budoucí rychlodráhy mezi Londýnem a Paříží rovněž prostřednictvím laserů v zanedbané průmyslové čtvrti vtahují do omamné laboratoře bezčasí, kde funguje jen bobtnající, nekonečná paměť lidstva. A pak zpátky do reálu: video představuje relativní lidský čas, jenž si záměrně zahušťujeme a co nejrychleji odžíváme. Je to cílený, přesto nesmyslný pohyb odnikud nikam; cukání ubíhajících kolejí a míhání aut. Zónu klidu demonstruje koridor, který fixuje procházející na film, nechá je prožít pocit úzkosti za zvuků téměř neviditelných předmětů pohupujících se ve větru za napůl transparentními stěnami. Na konci koridoru vše utichá, náš obraz se promítne již vzhůru nohama a my se
ocitneme tváří v tvář zpomalené demolici a redemolici vysokého domu v Havaně. Starý svět zaniká, ale ten nový je ještě horší… Stojíme tady a teď, naše mysl ale krouží v jiných světech.
Určitá nenásilná narativnost tvorby Magdaleny Jetelové umožňuje divákům dekódovat v každé věci jedinečný příběh a přitom se plně odevzdat fikci, kterou vytváří. Ačkoliv tyto příběhy mají zdánlivě ekologické i sociální podtexty, jsou především vizuálními show. Umění Jetelové se skutečnosti netýká tolik, jak by se mohlo zdát. Její časoprostor visí až na hranici science fiction i v té míře, v jaké je umění stále ještě institucionalizované. Jestliže se Jetelová pokaždé snaží uniknout z daného prostoru — ať už galerie, muzea či města — a domestikovat vlastní dimenze v profánním a konzervativním světě, je pochopitelné, že každá poněkud tradičněji pojatá výstava jí ubírá na působivosti. Tato výstava proto nepřínáší tolik překvapení, ale vyžaduje víc koncentrace.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
15cm x 21 x 0,7 cm / 32p / sérigraphie 4 passages couleur / 200 ex
Více informací...
10 EUR
10 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
824 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
227 USD
Velká černá kniha Josefa Bolfa, nejdepresívnějšího vizionáře atomového věku, s textem Tomáše Pospiszyla. Rozsáhlá vázaná...
Více informací...
30 EUR
31 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS