Časopis Umělec 2003/2 >> Tereza Janečková je umělkyně Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2003, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Tereza Janečková je umělkyně

Časopis Umělec 2003/2

01.02.2003

Zuzana Štefková | news | en cs

Tereza Janečková je studentkou AVU, přesto se jí její nejnovější umělecký projekt podařilo výhodně zpeněžit a medializovat. Na stránkách Reflexu se v článku Srdce a piky J. X. Doležal pozastavoval nad tím, co přivedlo studentku k tomu, aby realizovala svůj projekt – pornografický foto-seriál otištěný na stránkách časopisu Hustler. Touha po senzaci? Nebo snad neschopnost přijít s něčím smysluplnějším? Jeho závěr byl následující: “Umění je jenom ukázat ji, udělat kolem toho bengál a získat pozornost.” Kromě toho naznačil ve svém článku, že a) fotografie nejsou dost radikální, protože ke koupi jsou časopisy s ošklivějšími a tlustšími dívkami; b) příběh také neukazuje nic převratného, takže vlastně jediné, co je na dotyčném díle nové a pozoruhodné, je samotný fakt, že ještě žádná studentka AVU nenafotila takovéhle fotky pro Hustlera. Zajímavější byl k článku připojený “posudek” Jiřího Davida, který na rozdíl od J. X. Doležala vzal v potaz umělecko-historický a společenský kontext díla a “nevhodného místa” prezentace, a ne jen Tereziny proporce. Mimo jiné jsme se v něm dočetli, že i když umělkyně pracuje se starým konceptem (“boom těla si světové umění odbylo dost intenzívně již docela dávno”), “souvislost s Hustlerem mění jejich význam”. Lenka Lindaurová v Mladém světě komentovala celý výkon jako nedotaženou plytkou parodii. Tereza Janečková podle ní nosí “dříví do lesa” a její dílko vypadá “vedle ‘vážně’ míněných fotografií jako méně povedená varianta téhož”.
Výše uvedené názory zde zmiňuji z toho důvodu, že teprve na nich, respektive na jejich citacích je založeno finální dílo Terezy Janečkové. Řečeno slovy autorky: “Záměrem mého projektu je vytvořit výsledný obraz, jehož tvůrcem však není jen sám autor, ale i skupina … autorů známých ze současných médií.” Výsledek má podobu hustlerovské titulní stránky s autorčinou fotografií, kde místo titulků typu: “Máma učitelka rozkoše” a “Chlípníci české pop-music” figurují citace vzaté z jednotlivých článků, které se na téma “umělkyně bez příkras” objevily v tisku. Co je tedy skutečným záměrem díla, který autorka záměrně tajila před původními recenzenty díla? Tereze Janečkové nešlo o skandál a v poslední řadě ani o pornografii. Obě fáze (fotografie v Hustleru a “kolektivní dílo” monitorující ohlas fotografií) spojilo jedno téma: zájem o mechanismy konstituující obraz ženy (a) umělkyně v kontextu pornografického časopisu a v médiích jako takových. Koláž poskládaná z reakcí na inkriminované fotografie reflektuje, jakým způsobem se “rodí umělkyně” z textů, napsaných profesionálními novináři a kritiky. Hra se strukturou utváření a vnímání obrazu v určitém kontextu probíhá jak na fyzické úrovni, tak na úrovni konstrukce osobnosti. Podle slov autorky je výsledkem jejího projektu “holka z plakátu” čili kompletně nová mediální identita.
Pokud nechceme spolu s J. X. Doležalem celou záležitost smést ze stolu jako touhu po skandálním sebeprosazení a snadno vydělaných penězích a budeme brát vážně autorčin zájem o funkci zobrazení ženy ve společnosti a konstrukci identity umělce/umělkyně, pak důvody zrovna k tomuto typu tvorby najdeme zcela spolehlivě. Za prvé: Vizuální mechanismy, pomocí kterých se obraz ženy jako nástroje rozkoše a pěkného zboží vedle jiného zboží (případ reklamy) konstituuje, zůstávají v našem prostředí stále ještě neviditelné a kritický pohled na věc není běžný ani mezi lidmi, kteří nejsou zrovna od lopaty. Nejlépe to doložil sám J. X. Doležal, když se odmítl zamyslet nad relevancí autorčina textu, kterým svůj článek proložil. Dá se tedy říci, že určitá forma vizuálního diskurzu je v našich podmínkách pořád aktuální, i když v anglo-americkém výtvarném kontextu by mohla působit poněkud pasé. Dokud bude tento způsob umělecké produkce přijímán výhradně jako neinvenční pokus o sebe-zviditelnění, je ho zřejmě zapotřebí. Reakce J. X. Doležala je z tohoto hlediska poměrně zásadní, protože ukazuje na slepou skvrnu, která v naší společnosti existuje, a obávám se, že do jisté míry zasahuje i umělecko-historickou veřejnost.
Za druhé: Koncept Terezy Janečkové není výsostně feministickým projektem, ale směřuje k širší otázce formování mediálního obrazu, který nemusí být nezbytně vázaný na rod medializované osoby. Zároveň poukazuje – patrně zcela nezáměrně – na to, jakým způsobem přispívá tvorba mediálních identit k rozpouštění “reálného subjektu”. Spíše než otázku, “kdo je Tereza Janečková?” si klade otázku, “kým může za těchto okolností být?” Fotografiemi v Hustleru odstartovala autorka vznik nového “Já”, které se definuje zvnějšku a jehož podoba se mění spolu s přibývajícími reakcemi, jako bychom byli svědky růstu jakéhosi homunkula. Umělkyně se přitom spokojila s tím, že nasazením vlastního těla dala procesu prvotní impuls a následně rozjela vlastní mediální kampaň. Její výsledný obraz se dotýká problému autorství a konstrukce autora, případně takzvané celebrity, tedy mediální, virtuální osoby, ať už je stálicí hvězdného nebe či anonymní ženou (nebo mužem), které (kterému) nějaký šťavnatý skandál vydobyl jepičí slávu a palcový titulek na stránkách novin.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Ne každý se odváží podstoupit cestu do neuspořádaných oblastí svého emocionálního života. Je to pouť do neznáma, na vlastní...
Více informací...
18,40 EUR
19 USD
Movie by Rémi and music by Arnaud Marcaille // silkscreen booklet + CD + 3D glasses, 10 pages / 8 colors / 21cm x 21 x 0,7 cm ...
Více informací...
15 EUR
15 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
77 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
227 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS