Časopis Umělec 2006/2 >> Přítomnost bez zapomnění Přehled všech čísel
Přítomnost bez zapomnění
Časopis Umělec
Ročník 2006, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Přítomnost bez zapomnění

Časopis Umělec 2006/2

01.02.2006

Burkhard Meltzer | u-sobé | en cs

Interpretace pojmu současnost se zřejmě zásadně mění u umělců i u zprostředkovatelů umění, a to nejen ve Švýcarsku. Jednou se člověk snaží proces vnímání v uměleckém prostoru etablovat jako neustávající proces, jindy se současné umění pojí s dějinnými vklady.
Umění bylo vždy vhodné k tomu, aby posloužilo jako základní antiteze k obvyklému členění všedního dne. Jedním z jeho určujících faktorů běžného dne totiž zůstává námezdní práce, která až dodnes rozděluje život mnoha lidí na kategorie pracovní doby a volného času. Německý filozof Martin Heidegger k tomu v roce 1924 poznamenal: „S časem počítající bytí říká neustále: nemám čas.“ Tím zároveň naznačil, že neexistuje jen jeden čas, ale že je vždy vnímán individuálně. Musíme vždy vycházet z časového horizontu lidského bytí – ze smrti. A jednotlivé případy jsou velmi individuální. Z tohoto úhlu pohledu nemůže existovat univerzální pojetí času.
Lze dnes chápat současnost spíše jako trvající proces, a ne jako právě aktuální realitu? „Přítomnost“, „moment“, a „aktuální“ nejsou žádné měřitelné časové jednotky, ale mohou být použity spíše jako atributy určitého časového vyprávění. A to může stále dokola spřádat vztahy mezi minulostí a budoucností.
Je nasnadě přemýšlet o vztazích k dějinám, které nám nabízejí horizont delšího časového období. A mladá generace umělkyň ve Švýcarsku se o tyto vztahy mezi různými pozemskými záležitostmi skutečně zajímá. Ve videoartu Cory Piantoni (narozené v roce 1975 a žijící v Curychu) se můžeme jako pozorovatelé pohybovat zároveň v minulosti a v přítomnosti. Umělkyně filmuje své rodiče v masopustních kostýmech, v nichž se před desetiletími poznali. Takto vybaveni se naprosto samozřejmě pohybují ve svém každodenním prostředí: v domácí kanceláři, při práci na zahradě, v kuchyni. I když žijí již delší dobu odděleně, vyprávějí si o svém prvním setkání, k němuž došlo před mnoha lety. Odtud, odkud začíná historie jako obzvlášť vtipný karnevalový žert, odvíjí se vyprávění mezi dvěma časy. Obraz a řeč probíhají často v obvyklých přiřazeních k „minulosti“, „přítomnosti“, a „budoucnosti“. Podobně s již minulostí zatíženým materiálem pracuje Pascal Häusemann (1973, žije v Curychu): kámen, písmo, gravura. Zní z toho děsivá spojitost s dějinami. Ryté texty přitom vychází z časopiseckých titulků a reklamních sloganů („We are designed to be different“), které si vytváří vlastní vztah s kamenným materiálem. Původně byly vytvořeny jako módní trend, ale přítomné je zde zvěčněno, konzervováno a vypadá zároveň silně historicky. Ženevský umělec Marc Bauer (1975, žije v Bruselu a v Amsterdamu) inscenoval v muzeu umění Solothurn v únoru 2005 malou kresbu v jakémsi dočasném bydlišti. V narychlo zabydleném pokoji z desek se setkáváme s portrétem mladého muže, jehož oči zdánlivě vrhají bojácný pohled přes ramena diváka. Jeho ústa jsou napůl otevřená a nabízejí pohled do černého otvoru. Kresba tužkou působí, jako by byla jen rychle načrtnuta. Čáry a stínování vypadají vždy jakoby náhle přerušeny. A přesto jsou jednotlivé části obličeje neobvykle zdůrazněné. Jako by rychlý pohyb ještě v posledním okamžiku přenesl obraz na papír. Jako bychom byli svědky strašlivé události, která se stala buď před malým okamžikem, či je součástí drásavé vzpomínky.
V těchto pracích očividně existuje něco jako silné dějinné vědomí přítomnosti, které v tomtéž okamžiku zároveň ukazuje na možnosti či nemožnosti budoucnosti. Řeč a materiál zpracovávají umělci a umělkyně stejně jako paměť. Nápadné je především to, jak samozřejmé se zdá historické pozadí těchto prací. Používají vztahy mezi časovými obdobími méně jako citáty či ironický doprovodný komentář a více jako vědomou provázanost své přítomné pozice. Místo aby byly vztahy mezi současným a minulým použity jen jako rezervoár vizuálních kouzel, mohou sloužit také jako identifikační moment soudobého umění.
Mezi nejzásadnější cíle by dnes mělo patřit vyvíjení konkrétních vizí budoucnosti, které se zakládají na vyprávění o přítomnosti. A to nejen proto, že zásadní „stroj na počítání času“ ve formě ideologie se dnes dá použít jen těžko. Tento instrument 20. století doprovázel kanonizující proudy moderny a postmoderny, které si ještě nárokovaly konkrétní časový horizont. Myslet ideologicky znamenalo také přistupovat k budoucnosti s jistotou. Typickou metodou bylo používání idealizované přítomnosti jako „výpočetní základny“ pro budoucnost, a tak jsou pojmy budoucnost a ideologie velmi úzce spjaty. Nyní se ukazuje, že jak moderní naděje na novou a lepší lidskou společnost, tak i postmoderní teorie o konci dějin zůstaly nepotvrzené.
Právě těmito otázkami se zabývá také umělecké dílo Mai-Thu Perret (1976, žije v Berlíně). Skupina prací The Crystal Frontier vypráví o fiktivní uzavřené společnosti žen žijící v poušti Nového Mexika. Vedle toho používá Perret pro instalace jednoznačné symboly z dějin ideologií, například komunistické kladivo a srp spolu s více než jednoznačným pracovním názvem Heroine of the People – údajné dílo skupiny žen. Vize o budoucí ideální společnosti spojuje ženevská umělkyně s ideologickým obrazem světa. Tento způsob práce si pohrává s protimluvem k rozšířené představě středoevropské společnosti jako izolovaného společenství. Vyprávění se pohybuje mezi minulostí, přítomností a budoucností. Zároveň se chápe výhodných komerčních nabídek k úniku ze současnosti a mimo společnost, jako jsou umělecké řemeslo, wellness pobyty, či uzavřená chráněná sídla Gated Communities.
Často lze v umění vysledovat jakousi „antitezi“ současného společenského vývoje. V současné době často kladená otázka, jak přítomný okamžik vytváří své vztahy k minulosti a k budoucnosti, je očividně výrazem nového vymezování pozic mezi různými pojetími času. Momentálně se zdá, že mnohé z těchto rozporů směřují spíše do minulosti než do budoucnosti. Zda je to však všeobecný výraz zpětné orientace v konzervativním slova smyslu, je nejisté. Možná je spíše třeba provést rozsáhlou „revizi“ vizuálních jazyků, které se objevily během posledního století. Abychom vůbec mohli navázat nějaký vztah k přítomnosti, který by nebyl založen jen na okamžicích sebezapomnění.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1999, 35.5 x 43 cm (3 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
672 EUR
731 USD
A review volume from the 1996 Symposium on the Renewal of Dobrš, problems concerning the protection and maintenance of...
Více informací...
6,04 EUR
7 USD
2005, 35.5 x 28 cm (4 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
894 EUR
973 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS