Časopis Umělec 2002/4 >> Tip zcca Přehled všech čísel
Tip zcca
Časopis Umělec
Ročník 2002, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Tip zcca

Časopis Umělec 2002/4

01.04.2002

Martin Zet | news | en cs

Nomád – umělec
Čím více přestávám
někam patřit,
tím víc si uvědomuji,
že odněkud pocházím.
14. 6. 2002 (Kniha povzdechů)

Zboží si našlo už jiné, rychlejší cesty než karavany. Nezbývá tedy než kočovat pro dříve jen postraní efekt: poznávání a kulturní výměnu – opojné, možná iluzorní vědomí, že jsi součástí určitého pohybu.
Časté střídání míst ale vyžaduje i zcela odlišné sociální chování: citové neulpívání, schopnost existovat bez přítomnosti svých nejbližších (pokud nějací jsou). Snadné, rutinní navazování nejen účelových přátelství, která všechna pro jejich četnost nelze udržovat, je také jednou z nezbytných zručností. Okamžikem rozloučení se tak nedokončené rozhovory (vždy znovu překvapivě pro všechny zúčastněné strany) někdy přeruší na roky, desetiletí, někdy navždy.
Ti umělci, kteří si osvojili nomádský princip důsledně a skutečně nemají zázemí, někdy ani trvalou adresu, putují z výstavy do výstavy, z rezidence do rezidence, žijí z grantu do grantu. Kufry se svými věcmi rozstrkány po celém světě. Ti jsou pak zcela závislí na udržení si určité popularity. Musí to být mistři plánování a self-promotion. Jedna akce musí navazovat na druhou. Jakýkoliv úraz nebo nemoc, protože ve většině případů jsou bez větších rezerv i bez dostatečných komerčních vazeb, situaci vážně komplikují. Naruší se posloupnost. Ani energie není bezedná. S přibývajícím věkem vše stále únavnější. Zase někam jet? Zase noví lidé?
Rodina, ta se zřejmě pro “kočující” umělce nepředpokládá. Většina akcí, když už se podaří dostat na úroveň, na které se za účast platí, je plánována tak pro svobodné umělce. V lepším případě po nich zbude v kapse “pár korun” ještě na několik týdnů. Ale jen tak pro jednoho. Rodina ale kromě finančních problémů přináší i nesnadnosti emocionální. Absenci v klíčových okamžicích. Tak se například stane, že při odjezdu se kočovník rozloučí s dítětem a po návratu ho přivítá mladá dáma. V určité fázi je vývoj dítěte až neuvěřitelně rychlý a i měsíce jsou velmi dlouhá doba.
Na druhou stranu ale dochází k uvědomování si sounáležitosti, limitované jedinečnosti, kterou není jiný než kariérní důvod přeceňovat. Jsou stovky skvělých umělců. Některých známých, některých neznámých. Podíl všech na pohybu lidského vědomí (vnímání) je nezastupitelný. Část toho, čím přispívají, je stále ještě i nejnovějšími komunikačními technologiemi nepřenosná. Nejde jen o přenos, zprostředkování informací, jde o roubování charismat, aur. Generování témat.

Nemoc, stáří – oběh
Nepodaří-li se zacirkulovat nějaké své produkty do trhu s uměním, anebo nalézt mecenáše, čekají umělecké nomády přes obrovské množství kontaktů velmi skromné konce (pokud nemají to štěstí, že umřou “na cestě”). A když ještě netakticky hodnotili otevřeně (podle věkem se vyostřujících kritérií) práce svých kolegů – i s velkým množstvím nepřátel.

Tak tohle je to co chceš?
Být “světový” umělec?
17. 6. 2002 v Praze

Kapernaum – Akko, Izrael, 1996




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Po anglickém knižním a japonském internetovém vydání se nabízí i českým čtenářům tato kniha krátkých empatických bolavých textů...
Více informací...
7 EUR
7 USD
Katalog skupiny čtyř umělců (Josef Bolf, Ján Mančuška, Tomáš Vaněk a Jan Šerých) generace nastupující v druhé půlce...
Více informací...
9 EUR
9 USD
Stu Mead's paintings touch the art world at a tangent. Not that he's exactly an outsider, having received a formal art...
Více informací...
55 EUR
57 USD
Smutná ale drahá dvojčata PBMS zvýrazní vaši jemnou duši ač bohatce a naplní návštěvníky očekáváním člověka chápajícího...
Více informací...
68 EUR
70 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS