Časopis Umělec 1999/3 >> Tomáš Zelenka | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Tomáš ZelenkaČasopis Umělec 1999/301.03.1999 Lenka Lindaurová | nové tváře | en cs |
|||||||||||||
nar. 1972, od roku 1994 studuje na brněnské Fakultě výtvarných umění, dříve u Petera Rónaie, Mariana Pally a Petra Kvíčaly, nyní u Václava Stratila
Další ze současných konceptuálních objevů - Tomáš Zelenka - začínal jako typický sochař, jenž má zvládat své školní trojrozměrné úkoly. Klasický materiál jako sklo či kámen začal ale postupně zpracovávat konceptuálně, nikoli pouze prostorově. Soustředil se na vlastnosti zpracovávaného materiálu, které využíval pro svůj koncept („odšpuntování“ korkového objektu jako pomníku ala Opočenský), to znamená, že nešlo o přizpůsobení charakteristiky látky konceptu, ale naopak. Mystické vlastnosti skla ho okouzlily natolik, že se začal zabývat i dalšími materiály, které vykazují transparentnost. Průsvitnost se chová jako parazit: natáhne do sebe „cizí“ barvy, pohltí své okolí a dominuje svými lacinými kouzly. Tak vznikl cyklus plexisklových objektů, jakési poetické techno, které vypadá jako italský estetický design, pokud v něm nezahlédneme parazita. Další materiály připomínající sklo našel Zelenka v průmyslové výrobě lidských implantátů. Silikon - jako téma je umělecky lehce zneužitelný, jenže Tomáš Zelenka jej začal vehementě přetvářet do podoby skutečného skla. Formy ze skla tradičně zpracovaného pískováním (autor používá nalezené dekory, zpracovává je na počítači, přes fólii se pak pískují na sklo) vylévá silikonem a barví ho průmyslovými barvivy. Tvar a dekor formy přestává vytvářet a v současné době používá čistý brutální český design skla: vytvořil okno z odlitků, kde každá tabulka má jiný vzorek, a zabarvil je hospodskou žlutí. Další postup Tomáše Zelenky by měl spočívat v imitaci vlastností určitých průmyslových materiálů, ve vizuálním přetváření „neekologických“ efektů, úkazů, které člověk vytvořil nechtěně (umělé světlo uvnitř umělé hmoty). Této umělosti, nadpozemskosti využívá Zelenka k tomu, aby oklamal diváka, i k tomu, aby umělecky demonstroval kouzlo nechtěného. Nežasne však nad estetikou průmyslové techniky, jen ji rafinovaně používá ke svým konceptuálním průzkumům umělého světa. (lin)
01.03.1999
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář