Časopis Umělec 2001/3 >> Zítřejší svět Přehled všech čísel
Zítřejší svět
Časopis Umělec
Ročník 2001, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Zítřejší svět

Časopis Umělec 2001/3

01.03.2001

Karel Císař | audiovideo | en cs

Když měl v loňském roce kritik britského Guardianu Jonathan Romney vyzvednout některé z děl, představených na přehlídce Apokalypsa, rozhodl se pro krátký film flex mladého Brita Chrise Cunninghama, který se s volným dílem podobné výstavy účastnil vůbec poprvé. Do té doby se totiž takřka výhradně zabýval natáčením videoklipů a reklam, k němuž se v roce 1995 dostal po předchozích zkušenostech s prací na modelech pro zvláštní efekty filmů, jakými byly Vetřelec 3 a Judge Dredd či měl být Kubrickův A. I. Artificial Intelligence. I přesto nebyl Cunningham pro odbornou kritiku zcela neznámý. Již na konci roku 1999 byl totiž do přehlídky Exit v londýnské Chisenhale Gallery vedle děl Fischliho a Weisse či Bruce Naumana zařazen i Cunninghamův vysoce ceněný videoklip pro Aphex Twina, Windowlicker, jenž byl spolu s vůbec prvním Cunninghamovým videem pro téhož hudebníka, Come to Daddy, o rok později představen i v rámci římského programu Video Vibe: Art, Music and Video in the UK. Letos již byla Cunninghamova díla, vedle filmu flex a známého videa pro Björk All Is Full of Love i nový film Monkey Drummer, jenž je podobně jako flex doprovázen právě hudbou Aphex Twina, součástí výstavy Plateau of Humankind na Benátském Bienále.
Richard D. James aka Aphex Twin, kultovní postava britské elektronické hudební scény, v Cunninghamovi nepochybně našel ideálního spolupracovníka. Kromě data narození, neobvykle brzkého začátku profesionální kariéry a konec konců i nezvyklé fyzické podoby je spojuje i obsesivní zájem o lidskou tělesnost a možnosti její proměny. Ještě v roce 1995 umístil Richard D. James na zadní stranu obalu jedné ze svých desek své známé logo na místo plic, aby tak společně s názvem Ventolin — inhalátorem, jehož nepříjemný zvuk uvozuje celé album — evokovalo jeho astmatické stavy, a rok poté na obal další desky fotografii hrobu Richarda Jamese, svého bratra, který zemřel před jeho narozením a jehož jméno Richard David James zdědil — proto Twin. V letech 1997 a 1999 se již Richard D. James za pomoci Chrise Cunninghama proměňuje a zmnožuje ve skupinku dětí na EP Come To Daddy, respektive v sexbombu na EP Windowlicker. V těchto podobách se pak objevuje i ve zmiňovaných Cunninghamových videoklipech. Hybridního efektu zde však na rozdíl od fotografií na obalech alb nebylo dosaženo pouhou počítačovou retuší, ale i užitím latexových masek s Richardovou démonickou tváří, známou rovněž z portrétu loňského laureáta Turner Prize Wolfganga Tillmanse. Latexové masky si v prvním případě navlékla skupina dívek školního věku, zatímco v případě druhém — nikoli jedna bílá jako na obalu desky, nýbrž dvě černé — sexbomby. Tato změna barvy kůže není nijak náhodná, neboť Cunninghamův klip, v němž dochází k přelévání podob mezi Aphex Twinem a dvěma černoškami, je kromě všeho jiného především parodií na stereotypy rapových videoklipů.
O tom, že takovéto subverzní postupy nejsou v okruhu umělců, shromážděných kolem klíčové elektronické značky Warp, zcela výjimečné svědčí ostatně i nová deska Go Plastic producenta Toma Jenkinsona aka Squarepushera, která byla 5. června představena ve slavném jazzovém 100 Clubu na londýnské Oxford Street. Jestliže se totiž radikální experimentátor Aphex Twin, podle svého vlastního vyjádření právě na popud Toma Jenkinsona, již v roce 1996 ve skladbě “Milkman” pokusil podat svou představu o podobě pop music a jeho EP Windowlicker se dokonce dostalo do britské oficiální hitparády, Squarepusher, znamý svými schizoidními thrill’n’bassovými kompozicemi, své nové album i ojedinělé koncertní vystoupení otevřel originální verzí stylu two-step garage ve skladbě “My Red Hot Car”, a to včetně explicitního textu odkazujícího především ke Craigu Davidovi. O to víc na novém albu i koncertě vynikla Squarepusherova radikalita, s níž mixuje extrémně rychlé break-beaty s jazzovými riffy či prvky konkrétní hudby, která dominovala i neslýchanému setu DJe, jenž celý koncert zahajoval. Nebyl jím nikdo jiný než filmař Chris Cunningham, který pro Squarepushera v roce 1997 natočil videoklip ke skladbě “Come On My Selector”. To, co práci těchto tří umělců spojuje především je systematický zájem o překonávání všech hranic, a to nejen horizontálních mezi hudbou, zvukem a hlukem, ale i vertikálních mezi zvukem a obrazem. Kromě Cunninghamových videoklipů a grafických návrhů od Designers Republic či Kleber o tom snad vůbec nejlépe svědčí barevné kódování užité při pojmenovávání skladeb alba Selected Ambient Works II Aphex Twina, který se ostatně otevřeně hlásí ke své synestezii, vzácné dispozici, při níž jakýkoli vjem vyvolává prožitky i u jiných smyslů. Po dlouhých šesti letech od vydání posledního řadového alba Aphex Twina se o tom budeme moci přesvědčit na jeho novém albu DrukQs, které na značce Warp vychází 22. října.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
The Immortal Man Bag Journal of Art | Complete collection of printed editions. Featuring Man Bag No.6 for the first time | Text...
Více informací...
33 EUR
36 USD
Předmluva, , to jsou slova, která se píšou vždycky na úplném začátku knížky. Před mluvením - nebo vlastně před tím, co je...
Více informací...
10,06 EUR
11 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS