Články
|
Alena Boika
|
review
|
01.01.2007
|
O BÍLÉM A ČERNÉM. O BÍLÉM.
|
Člověk, kterého miluji, jednou řekl: teď se procházím v mlžném parku, teplém a temném. Odpověděla jsem: před rokem na tom místě byla žena s černým psem, je tam stále? A on řekl: ne, je tam teď ale hodně velbloudů. Řekla jsem: jistě jsou bílí. A on odpověděl – ano, ve tmě vypadají bílí, a zeptal se – ty máš zkušenosti, co jsou zač tito půlnoční velbloudi? Odpověděla jsem – já zpravidla potkávám… |
|
Alena Boika
|
commentary
|
01.01.2007
|
PŘEPADENÍ GALERIE MARATA GUELMANA: PRAVDA LEŽÍ NĚKDE VEDLE (O ČERNÉM)
|
21. 10. 2006 desítka mladíků zničila výstavu Alexandra Džikii a kanceláře galerie Marata Guelmana. Útočníci postavili pracovníky galerie ke zdi a sebrali jim telefony. Pogromisté měli kožené oděvy a byli bez masek. Pracovali organizovaně a beze slov. Všechno se odehrálo během 10 minut. Podle názoru Marata Guelmana se jednalo o zastrašovací akci. Nedošlo k žádné krádeži, byl však surově zbit… |
|
Lenka Vítková
|
specialist
|
01.01.2007
|
SPECIALISTA
|
Boris Spec žije v lotyšské Rize a jako novinář zaměřený na auta pracuje pro litevské a ruské časopisy. Spec je přezdívka, jako „specialist“. Boris říká, že jeho tvorba byla zpočátku celkem seriozní – chlapecky důkladné kresby aut, helikoptér, plavidel atd., provedené odpovídající technikou, kterou je iluzivní kresba propiskou. Jednoho dne však nakreslil kozla mořeplavce, umístil ho na internet a… |
|
Lith Bahlmann
|
video
|
01.01.2007
|
V RAUŠI MEDIÁLNÍHO DÉJÀ-VU / POZNÁMKY K OBRAZOVÉ STRATEGII OLIVERA PIETSCHE
|
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006
Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The… |
|
Alice Nikitinová
|
news
|
01.01.2007
|
PINCHUK ART CENTRUM
|
V Kyjevě se slavnostně otevřelo centrum současného umění – Pinchuk Art Centrum. Událost skutečně pozoruhodná, uvědomíme-li si, že prozatím jsou v Kyjevě pouze tři galerie, vystavující současné umění, a na kyjevské akademii končí dějiny umění impresionismem. Zakladatelem centra je známý ukrajinský oligarcha a zeť bývalého prezidenta Kučmy Viktor Pinchuk,1 který už pár let sbírá současné umění,… |
|
Alena Boika
|
paradise
|
01.01.2007
|
ZTRACENÝ A NALEZENÝ RÁJ ANEB ZA PRÁVA ČERNOBÍLÝCH KRAV
|
Když jsem kolegům v redakci říkala, kam jedu, všichni se při slově Šargorod smáli – nikdo neměl ponětí, co to je a mé vlastní znalosti vycházely pouze z tiskových zpráv a skoupých internetových zdrojů. Živě jsem vykládala o tom, že je to malé městečko s bohatou historií, nacházející se v hloubi ukrajinského území, nedaleko od literárně známé Žmerinky (kterou rovněž nikdo neznal), kde žije 8 tisíc… |
|
Pavel Vančát
|
review
|
01.01.2007
|
SOMNAMBULNÍ PAPARAZZI
|
... / myslivec / schovaný v houští / s prstem na spoušti.
(M. O., časopis Divus 1/2005)
Báseň s tímto koncem publikovala kdysi Markéta Othová v časopise, který Umělci předcházel (jen byl ještě chaotičtější a umanutější), a který pomáhala zakládat a utvářet. Z tohoto hlediska je tedy Markéta Othová vlastně matador, už ve druhé půli svých třicátých let. Zároveň zde můžeme najít náznak toho, jak… |
|
Marko Stamenkovic
|
theory
|
01.01.2007
|
VÍCE NEŽ AUTONOMIE – MÉNĚ NEŽ NEZÁVISLOST EKONOMIKA PRIVATIZACE (Z PERSPEKTIVY SOUSEDA)
|
UMĚNÍ FUNGUJE JAKO PRIVATIZACE SPOLEČENSKÉHO SNU, KTERÝ TRANSFORMUJE SÁM SEBE Z POLITICKÉ UTOPIE DO UTOPIE VNITŘNÍ POTÉ, CO SELHALA HISTORICKÁ UTOPIE. UTOPISTICKÝ SEN UŽ NENÍ REALIZOVÁN NA TERITORIU ZEMĚ, ALE JE KONSTRUOVÁN JAKO UMĚLECKÁ INSTALACE NA PŮDĚ MUZEA.
BORIS GROYS
Každý pokus o možnou interpretaci postupů současného umění předpokládá jistý kontext, z nějž tyto postupy vycházejí. V… |
|
Leonor Nuridsany
|
review
|
01.01.2007
|
FRAC: JEDNODUŠE SLOŽITÉ
|
Jak by řekl Thomas Bernhard, FRAC jsou „jednoduše složité“. Začněme jednoduše: zkratka FRAC znamená Fonds Régionaux d’Art Contemporain, Regionální fondy současného umění. Úkolem každého regionu je díky státním a regionálním financím vytvářet sbírku současného umění, kterou udržuje a šíří po Francii i v zahraničí...
V praxi to vypadá tak, že se jednou ročně schází nákupní komise, aby rozhodla o… |
|
Roberto Cavallini
|
afghanistan
|
01.01.2007
|
DOSTAT SE POD KŮŽI SKUTEČNOSTI
|
Lida Abdul se narodila v Kábulu v Afghánistánu. Na počátku osmdesátých let byla nucena opustit Kábul a svou zemi a jako uprchlík se přesunula do Německa a Indie, než se dostala do Spojených států. Po dlouhé době se vrátila do Kábulu a postavila se městu a lidem, kteří jsou vykořeněni dvaceti lety invazí, válek a diktátorství. Její práce je někde na pomezí umění a architektury; zve diváka k… |
|