Články
|
Alena Boika
|
válka
|
01.01.2009
|
UMĚNÍ VÁLKY: KALEIDOSKOP
|
Umění může být zastoupeno několika žánry. Ve snaze určit, co se rozumí pod tak specifickým pojmem jako „umění války“, rozhodla jsem se jej ukázat v jeho skromné rozmanitosti.
KINO: HODNÍ A ZLÍ V Moskvě se na každém kroku dá koupit DVD s filmem o Čečensku. To je taky svého druhu umění, které ovlivňuje pomocí stejných prostředků – dětské kresby na stěnách vybuchujících domů, krásní stateční vojáci… |
|
Benjamin Tallis
|
foto esej
|
01.01.2009
|
VÍRA, NADĚJE A LÁSKA EISENHÜETTENSTADT– Z JEJICH PRÁCE DO NAŠICH ŽIVOTŮ
|
Milá Charity*,
dostali jsme se do Eisenhüettenstadtu skrze Drážďany, Zhořelec a přes malá města, lemující okresní silnici na západě Východu. Ve skutečnosti jsme se sem ale dostali skrze Vás. Už od chvíle, kdy jste mi o Eisenhüettenstadtu poprvé vyprávěla jsem velmi zatoužil ho vidět a pomoc Julii se stěhováním její sestry do Drážďan byla výbornou záminkou k tomu, abych cestu do NDR uskutečnil… |
|
Christoph Witoszynskyj, Clemens Forschi
|
kosovo
|
01.01.2009
|
FOTBALEM ZA MÍR V KOSOVU
|
V dokumentu „Peace Kicking Mission“ se pěti novinářům a amatérským fotbalistům z Rakouska podaří spojit na fotbalovém hřišti někdejší protihráče krvavého kosovského konfliktu: Albánci a Srbové hrají fotbal. Společně a proti sobě. Působivé záběry zfilmovaného cestovního deníku zachycují neobvyklou mírovou misi v krizí zmítané zemi.
Priština, 11. květen 2008. Na tak trochu pošramoceném fotbalovém… |
|
David Riff
|
reakce
|
01.01.2009
|
PODPORUJE DEUTSCHE BANK A GUGGENHEIM NOVOU RUSKOU PRAVICI?
|
Když se blížily k závěru přípravy materiálu pod krycím názvem Grundrisse: Dílo Osmolovského, stalo se něco, co vyvolalo pozdvižení nejen mezi čtenáři, ale i mezi širokou uměleckou veřejností. Škodolibou shodou okolností byla v r. 2008 prestižní Cena Kandinského, kterou v r. 2007 získal právě A. Osmolovskij, udělena krajně rozporuplnému umělci – A. Beljajevu-Gintovtovi.
MOSKVA, 11. PROSINEC 2008… |
|
Elizabeth Grady
|
strategie
|
01.01.2009
|
DOPISY Z OBDOBÍ "POST"
|
V současné době se to výrazy, jež se vymezují vůči předcházejícímu období pomocí slovíčka „po“ nebo „post“, jenom hemží: období po studené válce, post-komunismus, po 11. září, post-moderna, post-kolonialismus, post-nacionalismus… Blogy tvoří decentralizované komunity neúnavných „post-erů“, kteří společně dokáží definovat cokoli – to, co je právě „in“, i to, co na svou chvíli teprve čeká – a… |
|
Ivan Vosecký
|
artprojekt
|
01.01.2009
|
I Z R A H E L L
|
Poprvé jsem chtěl nápis IZRAHELL instalovat na výstavě Eastern Aliance v Berlíně v roce 2004. Nakonec jsem napsal KILL THEM ALL na výškovou budovu a nápis byl po 1 dni na nátlak americké firmy galerií odstraněn. Dlouho jsem měl jsem pocit, že nemám právo něco takového napsat, nebyl jsem si jistý a taky jsem se trochu bál. Ten pocit jsem ztratil,když jsem letos v lednu četl příběh Sabry a Shatíli,… |
|
Adina Bar-On
|
válka
|
01.01.2009
|
ADINA BAR-ON UMĚLKYNĚ Z IZRAELE
|
Dopis: 6. ledna, 2009
Mým přátelům, Slyším Vás.
Ležím vedle Daniela, hodinu za hodinou a den za dnem, pozorujeme památky a zblízka nasloucháme nekonečné hrůze války.
Jsem zničená.
Zdá se, že si myslím – paradoxně – že pokud budu nepřetržitě pozorovat, můžeme – Danny a já – válku zadržet (i když jen lehce).
Chci toho udělat víc.
Znáte moje dílo, nějakým způsobem vždycky odráží… |
|
Franklin Moreno
|
paměť
|
01.01.2009
|
MUZEA V NAŠEM OKOLÍ
|
Pokud chce muzeum, a zvláště muzeum výtvarného umění, přispívat ke kulturním hodnotám a identitě společnosti, pak je to společenský proces, do kterého se umělecká díla zapojují. Společenské vztahy jsou tím, co opravdu tvoří hodnoty a buduje identitu. Kterékoli umělecké dílo lze chápat buď v rámci jeho formálních kvalit, nebo v rámci společenského klimatu, který umělce vedl k vytvoření tohoto díla… |
|
Karin Rolle
|
review
|
01.01.2009
|
JACQUES RANCIÈRE – DVĚ "VZPOURY" UMĚNÍ
|
Obraz umělce coby nezávislého buřiče, který kritizuje a mění společnost, přestal být důvěryhodný. Francouzský filozof Jacques Rancière (* 1940) však nadále trvá na politickém významu a vzpurném potenciálu současného umění, a rozvíjí teorii, která vzpouru umění popisuje jako poměr napětí mezi dvěma formami „odporu“. Mlčenlivé krajiny – to jsou fotografie Sophie Ristelhueber. Do jejích záběrů… |
|
Karin Rolle
|
review
|
01.01.2009
|
GEORGES DIDI – HUBERMAN: PROTI NEZOBRAZITELNÉMU
|
Tématem francouzského filozofa a historika umění Georgese Didi – Hubermana (* 1953) je citlivost vztahu mezi dějinami a uměním. Jeho Obrazy navzdory ( Bilder trozt allem ) jsou písemným vyjádřením nesouhlasu se zákazem zobrazování radikálního prohřešku proti lidskosti, jímž byl holocaust. Huberman nesdílí obvyklou skepsi spojenou s obrazovým vyjádřením a ani ustálené pojetí Šoa jako čehosi… |
|