Umělec 1/2010 | Přehled všech čísel | ||||
MECHANISMY
Nejsou žádná fakta, před nimiž bychom museli zmlknout jako před skutečností, která se sama zjevila, takže „už není o čem mluvit“. Budovatelé univerzálních říší požadují, aby dohoda mezi nimi byla prohlášena za shodu se skutečností samou. Když se jim to podaří, ustaví se světová velmoc, univerzální říše, která vedle sebe nestrpí než „ochotné pomahače“.
...
Největším rozporem průmyslové…
Číst více
Obětí konzumace se stává vše, co použijeme a znehodnotíme nad rámec našich životních potřeb. Proces konzumace je znehodnocování hmotných zdrojů i nehmotných významů. Že to platí i pro myšlenky bylo překvapením. Ať je tento text také zkonzumován!
Jako reakci na oslavy roku 1989 jsem pro čtenáře propojil úryvky z poslední knihy českého filosofa Václava Bělohradského Společnost nevolnosti…
Číst více
Je již nepřehlédnutelným paradoxem dneška, že se vztah k minulosti spojuje s pojmy „nezájem“, „povrchnost“ a „ztráta“, a přesto jsme obrazy dob minulých obklopeni jako nikdy předtím. Žijeme prý ze dne na den bez většího zájmu o minulost i o budoucnost, a přesto nelze popřít, že se v současné atmosféře bez jednoznačného směru nacházíme v bohaté společnosti pozůstatků, artefaktů, ale i živých…
Číst více |
N U D A a S M Y S L
|
věčný návrat
|
Lars Fr. H. Svendsen: A Philosophy of Boredom (an extract) Translated by John Irons
Zobrazit celý obsah
Devätnáste storočie prinieslo stredoeurópskym národom obrodenie a koncept národnej mytológie. Toto tvrdenie si môžeme dovoliť až s odstupom času, nakoľko po dlhú dobu bola národná mytológia vnímaná a posväcovaná ako národná história. Keďže jej spochybňovanie bolo nepopulárne a neprípustné, výsledná oficiálna podoba národnej identity bola zmesou pravdy a manipulácie. Medzičasom sme podrobili…
Číst více
Tužky, pero, tuš a papír v košíku, Mad Meg vyráží na procházku; vtažena do hlubin Země, pohřbena pod rozkládajícími se těly, pronásledována hmyzími lidmi a lítou zvěří... přináší nám spatřené prostřednictvím svých kreseb.
Harmonický a zároveň hrůzyplný svět Mad Meg odráží naši dobu a společnost. Její tableaux de digestion (zažívací obrazy) inspirované díly velkých mistrů dějin umění (Rembrandta,…
Číst více
Zaslat tištěné číslo časopisu Umělec:
|