Články
|
Martin Wassermair
|
kulturní politika
|
01.02.2009
|
KULTURA A DELIKT. UMĚLECKÝ DISENT V RAKOUSKU
|
Útěk, křeč nebo strnutí, v nejhorším případě dokonce ztráta sebekontroly jsou znaky paniky a s ní spojeného stereotypu chování. Příčinou dalšího útoku ministryně vnitra Marie Fekterové z pravicové konzervativní strany ÖVP několik týdnů před předčasnými parlamentními volbami v roce 2008 však nebyla panická ztráta kontroly, ale kalkul týkající se maximalizace počtu hlasů. Podařilo se jí upoutat… |
|
Meri Disoski
|
divadlo
|
01.02.2009
|
GINI MÜLLEROVÁ. 2008. FRAŠKY PERFORMATIVNÍHO. DIVADLO, AKTIVIZMUS A POLITIKY ODLIŠNOSTI. VÍDEŇ: TURIA + KANT (REPUBLICART 7). 184 STRAN.
|
Gini Müllerová se ve svých Fraškách performativního (Possen des Performativen) zaobírá skrze formy změn a intervencí různými manifestacemi veřejného a kolektivního protestu. Základ rozboru forem politické akce tvoří poststrukturalistické, postdramatické a feministické diskurzy.
Autorka v předmluvě upozorňuje na dvojí významový horizont pojmu „fraška“ (německy Posse), který se objevuje v titulu… |
|
Monika Mokre
|
kulturní politika
|
01.02.2009
|
RAKOUSKO: KULTURNÍ NÁROD BEZ KULTURNÍ POLITIKY?
|
Zeptejte se, koho chcete, turistů, místních, přistěhovalců – všichni vám potvrdí: Rakousko je „Kulturnation“. Budou pro to také vyjmenovány argumenty. Státní opera, Uměleckohistorické muzeum, Salzburské slavnosti.
Raději se neptejte žádného současného umělce nebo kulturních iniciativ. Odpověď by mohla znít váhavěji, možná by dokonce upozorňovala na nedostatek zájmu politiky a společnosti a na… |
|
Nadine Jessen
|
divadlo
|
01.02.2009
|
KOMPLIKOVANÍ KOMPLICOVÉ VÍDEŇSKÝ UMĚLECKÝ GANG GOD´S ENTERTAINMENT TRANSFORMUJE UMĚNÍ A NEŠTĚSTÍ
|
„Všechny lidské společnosti jsou ve svém každodenním životě neobyčejné a za jistých okolností podněcují představení. Jsou neobyčejné jakožto společenská forma organizace a podněcují představení v závislosti na tom, co si právě přejete shlédnout. I když si toho nejsme vědomi, jsou mezilidské vztahy uzpůsobeny v divadelním schématu, v prostoru, řeči těla, výběru slov, modulaci hlasu, v protnutí… |
|
Sezgin Boynik
|
obchod
|
01.02.2009
|
POUCENÍ Z UNDERGROUNDU
|
1. Poučení z postoje
I když je underground hermeticky uzavřený, vždy se snaží mít vliv na (mainstreamový) svět kolem sebe. Samozřejmě se efektivita této snahy zvyšuje úměrně potencionálu jeho viditelnosti ve veřejné sféře. To je vlastně utopie, do určité míry paradoxní, která undergroundu znemožňuje plnou realizaci jeho politického a kritického programu. Když chce být underground efektivní, musí… |
|
Tom Holert
|
koláž
|
01.02.2009
|
NEOPERATIVNÍ UTOPIE. NOVÉ KOLÁŽE VOLKERA EICHELMANNA
|
Proposal čili návrh bývá zpravidla směřován k obecenstvu jako nabídka, jež může navodit pocit výzvy nebo pozvánku ke zvážení a posouzení šancí a rizik realizace navrhovaného. Nové koláže Volkera Eichelmanna byly spolu se sochami Manuely Leinhoßové na podzim roku 2008 vystaveny ve vídeňské galerii Andreas Huber. Prostřednictvím generického dodatku proposals for sculptures and buildings (návrhy… |
|
Ursula Maria Probst
|
scéna
|
01.02.2009
|
OFF SPACES VE VÍDNI – PULZUJÍCÍ SCÉNA
|
Skutečný boom zažívá nyní ve Vídni off space scéna, jejíž umělecké intervence mají na kulturní dynamiku města nanejvýš stimulační efekt. Stále se otevírají dočasné projektové prostory s originálními názvy jako Pro Choice, Clubblumen, Bell Street Project, Saprophyt nebo Ve:sch, které tím, jak spoluutvářejí městské sociotopy, vyzývají společensko-politické umělecké praktiky nebo konvenční umělecké… |
|
Ursula Maria Probst
|
scéna
|
01.02.2009
|
URBANPLAY VÍDEŇ A UMĚNÍ VE VEŘEJNÉM PROSTORU
|
Urbánní displej, který nám dnes nabízí moderní západní město, funguje tendenčně jako kontrolovaný playscape¹, jako jeviště pro inscenování globalizované ikonografie kapitalismu. Oproti tomuto číhajícímu „instantnímu urbanismu“, jehož rychlá konzumovatelnost ukazuje ve své urbánní typologii silné paralely ke struktuře nákupních center nebo tematických parků, stavíme teď jako odpověď situativní… |
|
Walter Seidl
|
obchod
|
01.02.2009
|
TRH UMĚNÍ VERSUS OFF-SPACE: K AKTUÁLNÍM FORMÁM UMĚLECKÉ PRODUKCE
|
Produkce umění představuje ve světě, který se považuje za západní a kapitalistický, různé prostorové a obsahové struktury. Tyto se mnohdy překrývají, často také jdou naprosto protichůdným směrem. Ve zvyšujícím se množství případů se produkce umění, které se orientuje primárně na trh a vlastní tržní hodnotu, odděluje od produkce, která vyžaduje kritický postoj a posouvá se do zákoutí stranou… |
|
Milena Dimitrova
|
akademie
|
01.02.2009
|
VERTIKÁLNÍ A HORIZONTÁLNÍ POHLED NA VÝCHOD
|
V návaznosti na seminář Writing Central European Arthistory můžeme číst diskusi třídy pro postkonceptuální umělecké metody (Postconceptual Artpractices) Akademie výtvarných umění (Akademie für bildende Kunst), jež tento seminář ve Vídni hostila. Tato diskuze vrhá kritický pohled na jeho kontext. Odhlédneme-li však od sociopolitické souvislosti, seminář sám o sobě zajímavý nebyl.
Jednalo se… |
|