Časopis Umělec 2001/2 >> Chlapec s nůší hadů Přehled všech čísel
Chlapec s nůší hadů
Časopis Umělec
Ročník 2001, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Chlapec s nůší hadů

Časopis Umělec 2001/2

01.02.2001

Filip Turek | výstava | en cs

Vážení přátelé, v této krátké řeči na úvod se mi nechce mluvit všeobecně o celé výstavě, neboť na to je příliš různorodá a těžko by se mi pro ni hledaly nějaké společné charakteristiky. Proto bych rád promluvil pouze o jednom z vystavených obrazů, na kterém si můžeme názorně ukázat proces jeho vzniku.
Jedná se o obraz Chlapec s nůší hadů. Obraz je z jedné části produktem recyklace, z druhé pak produktem imaginace.
Na jeho počátku byla série pohlednic Jaro, Léto, Podzim, Zima, pocházející z doby zhruba před patnácti dvaceti lety. Na pohlednicích je chlapeček, který se věnuje různým činnostem typickým pro dané roční období: na podzim sbírá houby, v létě se opaluje, na jaře si prostě jen tak vykračuje mezi kvetoucími stromy, atd.
Postavička se mi zalíbila z mnoha důvodů, které umím popsat jen částečně. Líbilo se mi, že je tak jednoduchá, silně stylizovaná, ale přitom jakoby důvěrně známá, něčím hrozně typická, snad jakoby měla hrát hlavní roli v nějakém večerníčku. Človíčko-robůtek, svou jednoduchostí se blížící piktogramu. Něco mechanického, co si to šine mírně unylou přírodou. Z obličeje postavičky však čiší bezbřehý optimismus, smíšený s naivním pohledem na svět. Jen na jedné z pohlednic jsem ale našel postavičku v té podobě, která mi intuitivně zapadala do budoucího, ještě nedomyšleného konceptu. Byla to ta poloha, která byla nejvíc neutrální — když si chlapeček jen tak vykračuje, odnikud nikam, jako by se vznášel v nějakém bezproblémovém bezčasí, jde si svou přímou cestou bez překážek ke štěstí. Není to však pohádka; chlapeček jakoby patřil ne snad přímo do současnosti, ale do nějaké poměrně blízké doby — snad do šedesátých nebo sedmdesátých let. Přes úspornou dětskou stylizaci je tak nějak nakažen dospělou realitou. Jeho oblečení, ač pouze naznačené černými liniemi a bleděmodrobílou výplní, má jasný styl své doby. A k tomu ten rolák! Čepice jako módní doplněk dotváří ovoid nepoměrně velké hlavy. Místo očekávané bambule má na vrchu velkou květinu, asi sedmikrásku. Kdyby chlapeček byl holčička, mohl by si klidně vykračovat třeba na molu nějaké posthippiesácké, ale spíš tak trochu socialistické, módní přehlídky. Dost možná, že postavička na pohlednicích ani neměla představovat dítě, ale prostě “člověka jako takového”. Že její “dětskost” nepatřila do konceptu pohlednic, nýbrž vznikla jaksi mimochodem při výtvarném zpracování. Nakonec, ani pohlaví postavičky není úplně vyhraněné.
Tohle všechno dohromady a asi i další aspekty, které si zrovna nevybavuji, tvoří to, co mě na postavě zaujalo a co mě přimělo k tomu, abych si obrázek naskenoval, uložil do počítače a přemýšlel, jak s ním dál naložit. Měl jsem tedy postavu, které jsem postupně ve své hlavě svěřil hlavní roli na budoucím obraze.
Potřeboval jsem vytvořit nějaké napětí; k silnému obrazu “chlapečka” najít stejně silný protipól. Nakonec jsem ho našel ne v rovině stylu, neboli na poli estetiky, nýbrž v rovině dobra a zla, neboli na poli etiky. Napadlo mne, že proti bezelstné dobrotivosti postavičky, proti jejímu až provokativnímu optimismu, bych mohl postavit něco špatného, pesimistického, něco zlého. Prvním nápadem bylo přehodit chlapci přes rameno samopal a udělat z mírumilovné bytosti bezmyšlenkovitě pochodující nástroj války. Byla to docela zábavná představa, která pro mne nabírala další významy, jako např. hippies versus Vietnam, módní přehlídka versus vojenská přehlídka atd. Jenže samopal ještě není “čiré zlo” a možná není ani tak silným obrazem, aby dokázal čelit “naději, lásce a víře” idylicky rázující postavičky. Představil jsem si, že samopal na zádech chlapečka se snadno může stát pouhou hračkou. Nebo se naopak chlapeček stane pouhým vojákem. Ani v jednom případě pak nezůstane kýžené napětí mezi dobrem a zlem. Musel jsem tedy samopaly, kulomety nebo pušky nahradit něčím, co bude obecnější a co dohromady s postavičkou nevytvoří jednoznačný celek, zařaditelný do nějakého jednoduchého myšlenkového schématu. Něčím, co nechá obraz ne snad rozpolcený, ale otevřený různým možnostem náhledu nebo výkladu.
Nemám příliš velkou fantazii, takže mi dalo dost práce na něco takového přijít, ale nakonec se to, myslím, podařilo. Imaginace zvítězila: dospěl jsem k představě klubka hadů, které si chlapeček nese s sebou. A v čem jiném se hadi nosí, než v nůši! Legrační představa, ne? Sám jsem se při ní ve své hlavě docela pobavil. Ale bylo to konečně to pravé! Těžké klubko lstivých zlých hadů jako protiklad k bezelstnému dítěti, křepce kráčejícímu, hledícímu vpřed s naivním optimismem. Teď už zbývalo jen dát hadům tu správnou podobu, prostě je zkomponovat, nastylizovat nebo, chcete-li, prostě namalovat. Po několika nepodařených pokusech, kdy hadi buď vypadali příliš dobrácky, nebo se nevešli do nůše, nebo se stylem příliš lišili od postavičky, jsem pro ně konečně našel definitivní podobu. Hranaté, jakoby mechanické hlavy s lačně se mrskajícími jedovými jazyky, zkroucená těla jako u Laokóona, esovitý ocas převislý přes stěnu nůše, ale všechno v té až ladovsky jednoduché naivní stylizaci autora našeho chlapečka. V kontrastu k dobrácky bledě námořnické barevnosti je nůše s hady vyvedena v jedovaté kombinaci fialové a zelené.
Kompozičně hadi k chlapečkovi patří i nepatří, jakoby ho vyvažovali — nebo spíš tížili — na jeho cestě, jako nechtěné břemeno. Přes všechnu legraci se optimistická figurka ironicky proměnila v tragickou postavu, která vzbuzuje jistý soucit. Kdybychom si však tento soucit odmysleli a podívali se na celou scénu nezúčastněným, chladným pohledem, pak by se nabízel ještě jiný pohled. Chlapečka s hady bychom si mohli představit ne jako trpící dítě, ale jako pouhou symbolickou postavu posla, nesoucího zlé zprávy. Chlapeček by se tak — možná nechtěně — dostal do záporné role bezelstně se usmívajícího, ve skutečnosti však zákeřného, doručitele Pandořiny skříňky. Běda tomu, komu je poselství určeno!
Praha, 13.5. 2001




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Druhé číslo umělecké revue Divus. Toto velkoformátové tištěné médium v sobě spojuje alternativu, exkluzivitu, umění i okrajovou...
Více informací...
9,90 EUR
10 USD
První číslo umělecké revue Divus. Toto velkoformátové tištěné médium v sobě spojuje alternativu, exkluzivitu, umění i okrajovou...
Více informací...
19,72 EUR
20 USD
Třetí číslo umělecké revue Divus. Toto velkoformátové tištěné médium v sobě spojuje alternativu, exkluzivitu, umění i okrajovou...
Více informací...
12 EUR
12 USD
Vypadlá postava českého moderního malířství. Nepoznaný virtuos štětce i slova až do své smrti čekal na ocenění, kterého se mu...
Více informací...
6,04 EUR
6 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.