Časopis Umělec 2005/1 >> Novotný útočí z cukrárny -Jan Novotný, Vesmírná tělesa nezajímá hořící dům,kavárna Serpentina, Praha-Letná,prosinec 2004 Přehled všech čísel
Novotný útočí z cukrárny -Jan Novotný, Vesmírná tělesa nezajímá hořící dům,kavárna Serpentina, Praha-Letná,prosinec 2004
Časopis Umělec
Ročník 2005, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Novotný útočí z cukrárny -Jan Novotný, Vesmírná tělesa nezajímá hořící dům,kavárna Serpentina, Praha-Letná,prosinec 2004

Časopis Umělec 2005/1

01.01.2005

Lenka Klodová | review | en cs

1. Výtvarné umění je už minimálně od 60. let minulého století neoddělitelně navázáno na prostor. Richard Serra gestem nacákání olova do rohu učinil z prostoru součást uměleckého díla. Vrchol éry velkolepých instalací, které pojednávaly celé galerijní i negalerijní prostory a diváky nutily chodit potmě nebo se před galerií zouvat, už minul. Jakýmsi reliktem tohoto významného posunu v možnostech výtvarného umění, který ve výbavě umělců zůstal, je tzv. citlivost. Citlivost k prostoru i k prostředí obecněji s jeho nejen estetickými, ale též sociálními kvalitami.
2. Výtvarní umělci mají pochopitelnou potřebu vystavovat. Důvody nemusí být jen osobní, chtějí výstavou udělat také něco pro ostatní, něco jim ukázat. A když je dlouho nikdo na žádnou výstavu nepřizve, snaží se tuto potřebu uspokojit sami. Vystavují pak leckde – v knihkupectvích, barech, cukrárnách.
Kombinací 1. a 2. je výstava Jana Novotného v kavárně-cukrárně Serpentina v Praze na Letné. Rozvinutá sochařská a enviromentální citlivost přivedla autora k tomu, aby citlivě reagoval na prostředí růžově vymalované cukrárny s těžkými drapériemi a čalouněným nábytkem. Tématem výstavy je to, co je i jejím reálným výsledkem – objekty jsou dekorací cukrárny. Konceptuální záměr autora problikává v napětí, které produkuje fakt, že do skutečné cukrárny by si nikdy nepověsili dekorace tak špinavé (jde o umělou artistní špinavost, která není výsledkem pouhé nedbalosti a zaprášení).
Citlivost autora se neprojevuje jen vůči specifickému prostoru cukrárny. Samy objekty v sobě nesou citlivé poselství o autorově životě, o souladu určitých reálií v životě, které u leckoho mohou být v protikladu a rozporu. Objekty vytvořil Novotný z materiálů, které jsou mu v současné době fyzicky a osudově nejbližší. Coby filmový výtvarník použil to, s čím po vystudování ateliéru sochařství Kurta Gebauera na VŠUP již několik let pracuje. Dva téměř metrové růžové kokony zavěšené na zdi jsou vytvořeny z naruby převrácené lukoprenové formy na bronzový reliéf od Vincence Makovského. Většina objektů je vzhledem k ročnímu období (časová citlivost) dekorovaná suchým listím a pavučinou ve spreji, nezbytnou pomůckou všech filmových výtvarníků.
Dalšími objekty jsou plošné konstrukce z opršelých latěk, místy omalovaných barvou, které svou formou opět parodují nejrůznější laťkové cukrárenské konstrukce pro aranžování suchých květin. V křížení prkýnek se mezi pavučinami občas vyskytne plochý malovaný objekt, připomínající vaječné volské oko. Velkoplošná plátna s různými motivy – nejčastěji s motivy požáru, nebo mi- nimalistický obraz s náznakem namalovaného rámu – obklopuje silný odér pytloviny.
Možná nejdu v intencích autora, ale pro mě je tato drobná výstava velmi jemnou a inteligentní hrou nejen s pokleslým prostorem cukrárny, ale také s životní situací současného umělce. Nikterak zatrpklým způsobem zde vypovídá o reálné pozici běžného výtvarníka pár let po škole, v realitě příjmů, výdajů a dluhů, a o hledání možností tvorby navzdory dantovským poučkám o umění, které je uměním jen v kontextu instituce umění.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1996, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
669,60 EUR
721 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011
Více informací...
799,20 EUR
861 USD
Tento díl je věnován Kateřině Vincourové, laureátce Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 1996, a její instalaci Bez názvu (1995 -...
Více informací...
23,75 EUR
26 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.