Časopis Umělec 2005/1 >> Černobílé klony - Alena Kotzmanová, Cyclone,Galerie Jelení, Praha-16. 12. 2004–14. 1. 2005 Přehled všech čísel
Černobílé klony - Alena Kotzmanová, Cyclone,Galerie Jelení, Praha-16. 12. 2004–14. 1. 2005
Časopis Umělec
Ročník 2005, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Černobílé klony - Alena Kotzmanová, Cyclone,Galerie Jelení, Praha-16. 12. 2004–14. 1. 2005

Časopis Umělec 2005/1

01.01.2005

Simona Pavlicová | review | en cs

Dílo Aleny Kotzmanové (1974) jako by se vymykalo všem postmoderním tendencím, výstřelkům a podivnostem i estetice překvapení a šoku. Přesto dokáže nezaměnitelným způsobem zasáhnout introvertní vizuální ikonu ukrytou v hloubi duše každého z nás.
Už portfolio Aleny Kotzmanové je při autorčině věku obdivuhodné. Nesčetněkrát vystavovala doma i v zahraničí. A v létě loňského roku byla Centrem pro současné umění vybrána na tříměsíční stipendijní pobyt v International Studio And Curatorial Program v New Yorku. Zářivá světla chaotické metropole ji natolik okouzlila, že se tam ještě na jeden podzimní měsíc vrátila. Ze tří plus jednoho měsíce navíc se zrodil její nejnovější monografický projekt Cyclone. Má být předzvěstí připravované a pravděpodobně stejnojmenné publikace.
Cyklon jako projev atmosférické poruchy charakterizuje americkou pevninu odnepaměti. Periodicky se vrací v pozměněných spirálovitých otáčkách, dynamických jako život sám. Tato neustálá proměnlivost, kdy se věci, situace a události pořád stávají něčím jiným, se pro výstavu v galerii Jelení stala signifikantní. „Cyclone“ poeticky odkazuje nejen k atmosférickým pohybům, nýbrž i k fotografické cloně, jež je základním prostředkem, jímž Alena transponuje mimouměleckou informaci v umění – a ovšem ironicky pointuje i tolik proklamovanou a zároveň zatracovanou techniku klonové multiplikace. Zdvojené, zdánlivě stejné fotografické klony totiž tvořily jádro výstavy.
Byly ovšem rozděleny do dvou místností, jeden klon v jedné, druhý klon v druhé. Zůstalo jen na divákovi, ať si hledá odpovídající dvojče a odhaluje optickou změnu a dezorientující časovou dilataci.
Na první pohled Kotzmannová pouze zdokumentovala různá místa: vybydlené továrny, park na Coney Islandu, kde tráví volný čas (nejen) newyorkští yuppies, brooklynské přístavní doky, MoMA či golfová odpaliště. Přesto dosáhla nečekaného meditativního účinu a až pronikavě romantického expresivního vhledu. Alena Kotzmanová se umí dívat. Vybírá si takové úhly pohledu, kdy ji zneklidní náraz něčeho nového. Žádné vyumělkované aranžování před objektivem, ale permanentní hledání. Jako by ve své hlavě stále nosila malou přenosnou zrcadlovku. Jde o výzkum, o dobývání nových, neobvyklých pohledových vizí, o poznávání a pochopení – je-li vzhledem k biologickým danostem našeho mozku vůbec nějaké poznání možné.
Její díla neztrácejí auru, neboť se nikdy úplně neopakují, ale posunují význam do jiné metaroviny bytí. Místa či tvary, jež se někdy jeví jako těžce uchopitelné, se v jiném záběru odhalují jako známé.
Kotzmanové snímky jsou stylově dokonalé a exkluzivní. Vyzařuje z nich vůle po kompozičním zklidnění, jehož je dosaženo navzdory dynamickému pojetí prostoru. Zachycují génia loci v přesmyčkách mezi minulostí a současností. Do newyorských destinací vnášejí mix moderny a retra. Autorka má přitom takový smysl pro rytmus, že máte dojem, že děje na snímcích kolem vás protékají jako voda. Co je ovšem nejdůležitější: její lehce snové fotografie vždy alespoň v náznaku konstatují prostou filozofickou skutečnost, že čas vážně neexistuje.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2004, 30.5 x 23 cm (5 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
894 EUR
949 USD
Kniha byla součástí výstavy SVÁTEK PRÁCE. Texty Martina Zeta s předmluvou Miloše vojtěchovského.
Více informací...
11 EUR
12 USD
Offset quadri sur papier curious metalic / 32p. / 21 x 15 x 0,8 cm / 1000ex
Více informací...
10 EUR
11 USD
2006, 34 x 35.5cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
446,40 EUR
474 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.