Časopis Umělec 2004/4 >> Chladné, sečné, palné Přehled všech čísel
Chladné, sečné, palné
Časopis Umělec
Ročník 2004, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Chladné, sečné, palné

Časopis Umělec 2004/4

01.04.2004

Lenka Vítková | review | en cs

Členové tajného spolku BKS, Bude konec světa, vystoupili 10. listopadu při příležitosti výstavy Skála v Rudolfinu na veřejnosti, aby prezentovali své zbraně. Přehlídka zbraní je osvědčenou demonstrací síly dosud neomezené konkrétním protivníkem. BKS ovšem ukázali i nepřítele. Akce byla dvojnásobným propagandistickým tahem. „BKS má svůj arzenál převážně chladných, bodných a sečných zbraní, pouštím drobnou informaci. Na třetím sjezdu BKS, který probíhal v Londýně, byly všechny tyto zbraně použity k takzvané ikebaně zbraní, což je středoevropský způsob symetrického aranžování zbraní na stěny. Všechny ty zbraně se převážely do Londýna a proběhlo to velmi hladce, nikdo se v tom nešťoural. Část z toho našeho arzenálu bude prezentována, tak jako je třeba prezentována kosmetika nebo nějaké zboží, v Rudolfinu.“1 uvedl František Skála, a tak se stalo. Zbraně byly prezentovány na pódiu ve dvoraně, moderátor uvedl název a katalogové číslo zbraně, členové BKS krátce předvedli, k čemu je dobrá. Názvy zbraní popisují (útočný tampon, obranné pálky), matou (těžká ručnice brzdařská protěž), odkazují (valaška, kubista, cep, borkovec – revoluční sekáč…), potěší (nožík Salamandr, nejostřejší zbraň světa). Dokládají neustálý pokrok spolkového zbrojení, zbraně prezentované v Rudolfinu se v starších materiálech o BKS neobjevují.2 Akčními výstupy řeklo BKS své k současné oblibě golfu a exotických bojových umění. Při orientálních bojových kláních proti sobě stojí umění vycvičených mužů, ale tady šlo o boj hmot, umělých a přírodních. Nejvíc to odskákala zelenina a průmyslové výrobky. František Skála pracuje hlavně s přírodními materiály, takže je podtržen jejich charakter, ale používá i kovy a některé syntetické materiály, často opotřebované, na hranici zániku, kdy se přírodě jakoby navracejí. Samy materiály, na vyrovnaném stupni „umělosti“, jednou nohou venku z kontextu použitelnosti a poživatelnosti, jsou tématem jeho prací. Opotřebovávání a rozklad jsou dynamické procesy, jež zvýrazňují některé charakteristiky materiálů. Zřetelněji vnímáme jejich dočasnost a jedinečnost, když obnažují svou strukturu (drolí se, reziví, puchří, praskají, matní, zachází), a tak komunikují s okolím. Čerstvý květák je pořád jenom květák. Tak byly banální plody, jako květák, řepa a zelí, za svou prostoduchou dokonalost odpraveny stejně jako průmyslové výrobky, tedy části počítačů a oranžový lepenkový kufr. Těžko si lze představit zbraně BKS, jak napadají malebně omšelý samorost. BKS nezapírá své předchůdce. Husité upravovali na smrtící nástroje, co dům dal, a leccos s nimi vybojovali. BKS vytáhne do boje kuchyňská prkénka, pádla, matrace. Je ale zřejmé, že úlohou zbraní BKS není jen přemoci nepřítele, ale také reprezentovat a zdobit, viset na zdech tajných shromaždišť, lapat prach a trouchnivět. BKS samozřejmě není pouze Fr. Skála. Design zbraní ale odpovídá Skálově estetice a přehlídka byla doprovodnou akcí k výstavě tohoto člena BKS. Prostě František Skála se několikrát zmínil, že považuje za důležité nějak ventilovat skrytou destruktivitu a agresivitu. Vzpomínal, jak se spolužákem pracně stavěli dřevěné město, aby mohli pozorovat požár. Zpočátku se zdálo, že představení je koncipované především pro podivuhodné předměty a gravitaci; jako skutečné představení těchto předmětů, v němž úlohou členů BKS je pouze přibližovat je k obětem a očím diváků. Členové BKS se ale během večera stále častěji nechávali unést… Deník Dalibor ze 14. února 1885 napsal o novostavbě Domu umělců, že se stala „novou baštou pro snahy národu českému nepřátelské … beranem proti české kultuře“.3 Dalibor netušil, že za necelých 120 let proběhne v nenáviděném stánku třetí defenestrace a utržená koule z řemdihu zarachotí ve fontánce. Přenesme se tedy znovu do mramorem obložené dvorany Rudolfina. V prvním patře končí otevírací doba výstavy a za prvních nárazů vln Šostakovičovy hudby opouštějí schodiště poslední návštěvníci. Na pódiu uprostřed ztemnělé dvorany pózuje bělovlasý pán pod mléčnou koulí lustru. Mezi diváky nenápadně přicházejí nosiči veverky na kordu v černých kabátcích a srstnatých papachách, setkávají se s uniformovaným zástupcem a vyměňují si materiály z brašen. Přichází moderátor a začíná: Přehlídka bodných, sečných a honosných zbraní povětšinou chladných. Zbraně honosné. Propagační cep nošený v čele průvodu. Materiál: švestka, smrk, ocel, plast. Kubista. Salonní palcát pro osobní reprezentaci. Bronz…

Poznámky: 1. Čro1 Radiožurnál, Dva na jednoho, 18.10. 2004, 12.30 2. B.K.S. DVACET LET TAJNÉ ORGANIZACE. Výtvarné umění 3/94 3. Vybíral, Jindřich: Emporium krásných umění. In: Česká architektura na prahu moderní doby. Praha: Argo/VŠUP 2002.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Daniil Kharms:, A Shortish Gent, The Carpenter Kushakov, The Plummeting Old Women, , Daniil Kharms & Alexander...
Více informací...
11,67 EUR
13 USD
2001, 21.5 x 28 cm, Print
Více informací...
120 EUR
134 USD
Nenápadná hromádka PKF (Podivný kudrnatý fal) v sobě ukrývá vizionářství moderní lékařské vědy, perversi barokního fantasy a...
Více informací...
21,60 EUR
24 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.