Časopis Umělec 2006/3 >> Sýňová dvouletka (sýň - v tiskových materiálech Tina B. výraz pro slovo) Přehled všech čísel
Sýňová dvouletka (sýň - v tiskových materiálech Tina B. výraz pro slovo)
Časopis Umělec
Ročník 2006, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Sýňová dvouletka (sýň - v tiskových materiálech Tina B. výraz pro slovo)

Časopis Umělec 2006/3

01.03.2006

Jiří Ptáček | reviews | en cs de

Festival současného umění Tina B. měl být nejprestižnější akcí letošního léta. Při jeho návštěvě jsem si ale vzpomněl na dávné přání udělovat za výtvarné umění anticeny jako v jiných umělecksých oborech. Tina B. by kandidoval na titul Fiasko roku.

Liché a sudé roky

Tina B. je fiktivní umělkyně a zároveň akronym: This Is Not Another Biennale (Toto není další bienále). Co se týká Čech, veřejnost si pamatuje soupeření dvou pražských bienále a akronym Tina B pravděpodobně chápala podle toho. Jenže slogan „Toto není další bienále“ spíš připomíná pravidlo pouličních rváčů: „Nemáš-li proti komu bojovat, někoho si najdi.“ Organizátoři Tina B. bojovat nemuseli, ale chtěli projevit bojovného ducha. Odmítli bienále, která by si jinak do souvislosti s Tina B. nikdo nedával. Svou roli mohl sehrát i strach, že festival není čím jiným odlišit. Jednak se Tina B. má konat každé dva roky, jednak první ročník ukázal, že se nebude lišit od obou bienálních koncepcí. Možná prezentace menších kurátorských projektů podle klíče „co kamarádi seženou“ doprovodí větší počet společenských akcí, ale to bude tak vše. Můžeme se tedy těšit na sympatické střídání. V letech 2007, 2009 nebo 2011 budeme mít jedno až dvě bienále a v sudé roky pravidelná „nebienále“. Názvy různé, struktury více než podobné.

Large and invisible

Devadesát umělců se představilo na výstavách různé úrovně. Sound-art v žižkovském památníku skvěle rezonoval v přízračných prostorách státního mauzolea, Velká dvorana Veletržního paláce byla průměrným mixem odlišných koncepcí a výstava s legračním názvem Large/Digital v karlínské tovární hale působila jako záměrná parodie na sebe samu. Jistě, některá díla byla docela „large“, ostatní zase vcelku „digital“. Jenže hala byla „much larger“ a tak se v ní ztrácela i ta „largest“ díla. A protože halu nikdo nezatemnil, „digital“ díla (šlo výhradně o projekce) nebylo vidět. Bezradnou organizaci doprovázelo bídné PR. O Tina B. se příliš nepsalo a kdo nahlédl do tiskových materiálů, všiml si hlavně hemžení gramatických i faktických chyb. Seriózně působil přísun informací ze zahraničí, dokud mezinárodní distributor elektronických pozvánek e-Flux nerozeslal tiskové materiály Tina B. třikrát za sebou. Za tři roky, co jsem klientem této služby, jsem něco podobného nezažil.

Copyright „Divoký Východ“

Jestli jsem prozatím napsal, že festival nic neodlišovalo od loňských bienále, jednu odlišnost jsem opomněl. Za Tina B. stál domácí tým - konkrétně občanské sdružení Pražská umělecká budoucnost v čele s ředitelkou festivalu Monikou Burian. Festival nebyl napojen na stát a neměl ani silné zahraniční zázemí. Musel vystačit s podporou domácích sponzorů. Špatná úroveň festivalu tak jako by měla posílit přesvědčení, že doma nedokážeme velkorysejší akce zvládnout. Také důraz na zahraniční prestiž v kontrastu se zanedbáním domácího PR ukázal, že mezinárodní akce v Praze nevznikají kvůli lidem z Čech, ale kvůli exportní image. Post-komunistická Evropa se mění. Tina B. byla ukázkou jednoho typu současného východního „copyright“. Navenek: trendy web, mezinárodní účast, několik šikovných, mladých (tedy levných) kurátorů, mladí umělci a několik celebrit. Uvnitř: málo peněz a produkční bezmoc. A výsledek? Pokud se povede vnitřní stav zatajit, lze venku dál tvrdit, že se povedla jedna „z hlavních atrakcí v kalendáři milovníků umění“ (www.tina-b.com). Vzhledem k tomu, že takových událostí je jako máku, zůstává naděje, že se domácí umělci a kurátoři zúčastní, protože nemají dostatek příležitostí, a ty zahraniční přiláká přinejmenším atraktivní, neprozkoumaná destinace.

Řeč fixu

Všimli jste si někdy, jakou výpovědní hodnotu mají malé papíry s dodatečnými informacemi, že něco není tak, jak se plánovalo? Lidé od Tina B. si na nich dali záležet. U kolekce penisů a vagín v sekci Peepshow ve Veletržním paláci si pravděpodobně uvědomili, že může kazit mládež, a zvenku na kóji přilepili papír s nápisem „Tina B. PEEPSHOW je přístupná od 18 let“. O kus dál návštěvníci našli vzkazy umělců pro personál („Please keep audio volume at 40“) či omluvu personálu („Omlouváme se, toto promítání je z technických důvodů mimo provoz“). Trofej „blbý a blbější“ pak připadla autorovi čtvrtky přilepené na pultu u kasy. Anglicky mluvícím návštěvníkům nabízela nižší vstupné než původní česká nabídka vedle. Pražští taxikáři a restauratéři prosluli vyššími cenami pro cizince – toto vypadalo jako opožděná snaha o satisfakci. Čekal jsem, že u kasy budou k dostání laciné hodinky a levná šunka... Nebyly. Tyto dodatečné texty výstavy polidšťují. Upozorňují nás, že za uměním stojí někdo podobně neschopný jako my. Tina B. byla příběhem jedné velké neschopnosti. Pochybnosti, že v Čechách dokážeme uskutečňovat prestižní, velkorysé akce, už vedly k alternativám „malého“, „laciného“ a „na koleni“. V tomto čísle Umělce je o nich dlouhý článek. Tina B. byla po dlouhé době prvním pokusem o změnu. Sebevědomí nikomu nezvedla.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
20.5 x 30.5 cm, B/W Collage
Více informací...
900 EUR
935 USD
2001, 20.3 x 25.4 cm, Painting on Canvas
Více informací...
445,20 EUR
463 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
78 USD
15 x 21 x 3 cm / 160 pages / sérigraphie 14 pass.couleur / 200 ex
Více informací...
30 EUR
31 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.