Časopis Umělec 2006/2 >> Obočí pro změnu zdvižené Přehled všech čísel
Obočí pro změnu zdvižené
Časopis Umělec
Ročník 2006, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Obočí pro změnu zdvižené

Časopis Umělec 2006/2

01.02.2006

Petr Kožíšek | review | en cs

Václav Stratil, Dvojice. Ateliér Josefa Sudka, 6. 1. – 5. 2. 2006

Koutek úst trochu výš, příště trochu níž. Rty semknuté a jindy zase povolené. Obočí svraštěné a jinde zdvihnuté, a navíc obarvené a přiholené. S takovými minimálními prvky zachází Václav Stratil ve svých fotografických autoportrétech.


Než si ale všimneme těchto detailů, náš zrak snadno registruje celou výstavu v malém prostoru Ateliéru Josefa Sudka. Na delší stěně šest fotografií a na kratší dvě. Hned na první pohled je jasné, že na nás čeká množství různě volených a manipulovaných kontextů, posunutých významů, napodobených a parodovaných stereotypů. Postupujeme od jedné fotografie ke druhé a pozorujeme, jak se vše mění. Mění se nejzákladnější formální pojetí (černobílá či barevná), mění se velikost a formát vystavených fotografií (od malého rámečku, který lze vidět v některých domácnostech jako stálou připomínku tváří našich bližních, až po zvětšeninu dvou figur téměř v životní velikosti patřící do světa umění), mění se vizuální charakter fotografií jako uměleckého média (nejčastěji máme pocit, že máme co dělat s tradičně pořízenými snímky z fotoateliéru, počítáme s tím, že to zahrnuje pečlivou volbu záběru a práci se světlem, jen někdy můžeme mít dojem poněkud civilněji vyznívající momentky). Rozdílná je míra aranžování situace (od typu: dva nenápadně oblečení muži, jeden mladší a jeden starší, stojí vedle sebe, až po společnou kompozici tří rockerů v černém a jedné rockstar V. S. v bílém oděvu, v paruce, v botách na podpatcích, se čtyřmi prsteny – jeden je na palci – a prsty jsou ozdobeny lakem na nehty...).
Jak znovu procházíme krátkou, ale vydatnou výstavou a vidíme, že se nám vedle sebe řadí vzorky jakoby z různých odlišných alb, jakoby ukázky různých (neexistujících) sérií, a že v každé jde o něco trochu jiného, pochopíme, že vlastně nezáleží na jedné z nich, ale že cenný je koncept poskládání právě těchto osmi rozdílných fragmentů dohromady.
A brzy po letmém prozkoumání osmi fotografií tušíme, co se děje – jsme chyceni do osnovy inteligentní hry: život, vztahy, nadhled, pravda, bezvýchodnost, mystifikace, humor, osudy, smutek, odvaha, smíření...
Na autoportrétních snímcích starších sérií (Řeholní pacient, Docent, Nedělám nic) pózoval Václav Stratil vždy sám. V poslední fotografické sérii Dvojice, kterou vytváří Stratil s přestávkami od roku 2002, vidíme spolu s ním další aktéry: syny Aloise a Štefana, partnerku, Reného, kolegu z práce – umělce a vyučujícího z brněnské FaVU Doc. Dr. Jiřího H. Kocmana. Jsme svědky zinscenované demonstrace vztahu.
Když zaměříme pozornost na postavu Stratila, zjistíme, že platí to, co již známe z předcházejících sérií. Mění se účesy, barvy vlasů, brýle, postoj, oblečení. Vše by stálo za samostatný rozbor. Třeba jen to vždy padnoucí a jakoby opravdu vlastní oblečení. Václav Stratil si ošacení vybírá až neuvěřitelně trefně. Zdá se, že přesně cítí jeho sociální kontext, jeho účinek estetický a emocionální. Říkávalo se, že šaty dělají člověka, ale to bylo za časů, kdy šaty něco stály, lidé si jen tak něco nekupovali a jejich zevnějšek tím byl přímo určován. Image jednotlivce ještě nebylo podrobeno uměleckému zkoumání, ještě nebylo vydáno ke svobodné hře. Dnes lze šaty snadno opatřit a převléci, lze jich programově užívat jako kostýmu, jako masky či mimikry, lze se díky nim snadno vpravit do různých hereckých rolí.
Pracovat s tváří je těžší. Pracovat s tváří je opravdu těžké. Na líci jsou to vnější úpravy vzhledu – velmi jemné maskérské zásahy, česání a stříhání a barvení vlasů a vousů, na rubu jsou to proměnlivost vlastního vnitřku, záměrné změny rozpoložení a duševního stavu, které se odráží ve výrazu tváře a jakoby ztvárňují právě jednu konkrétní myšlenku, kterou se V. S. rozhodl sdělit divákovi a posílá ji telepaticky do objektivu. Jsme schopni číst tuto myšlenku? Asi jsou ve velké výhodě ti, kdo Václava Stratila osobně znají. Používá svoji tvář a výraz tváře jako médium. Přes nesčetné vnější znaky stylizace zůstává na snímcích série Dvojice vždy nejdůležitější právě tvář. Upoutává samozřejmě nejvíc pozornosti, neboť je spojnicí všech snímků. Je středovým bodem, kolem něhož se vše odehrává. Je dějištěm jemných proměn výrazu, psychologie, nositelkou osobnosti, identity. Předpokládáme, že cílené záměny identity vyžadují umění orientovat se v mentalitě druhých lidí, v sociální typologii různých skupin a jedinců, mezi něž nechodíme a ani nechceme chodit, a ani nevíme, že existují, a netušíme ani, kterak oni vnímají svět a sebe. Jsme svědky toho, jak autor zkušeně vybírá z pestrého rejstříku poloh: moudrý otec, excentrická star, vlídný partner, suchý patron, vyjukaný bázlivec, zakřiknutý egocentrik, upjatý necita i laškující snílek. Většinu typů ze života známe, ale nemáme pro ně ustálené označení. To vše se odehrává někdy prostě, jednoduše a přirozeně, jindy přemrštěně, s nadsázkou a za přítomnosti humoru či velkého smutku. Někdy se nám V. S. ukazuje jakoby bez rozpoznatelné role. Nelze se nijak netvářit. Vyvstává otázka: kdy je člověk sám sebou? A jakou podobu považuje každý z nás za opravdu sobě vlastní? Umíme číst z obličeje? Komu se jak zrcadlí duše ve tváři?
V sérii Dvojice nejsilněji působí fotografie, na kterých je stroze a vážně deklarován vztah ke druhé portrétované osobě, kde Stratil volbou všech atributů vypovídá o druhém v duchu: budu takový, jaký jsi ty.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Horníci z dolu Centrum při odpoledním koupání po ranní šichtě, 2016, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
625 USD
21 cm x 29,7 x 0,7 cm / 20 pages / couv. sérigraphiée 4 pass. couleur / offset / 500 ex
Více informací...
10 EUR
11 USD
1991, 31.8 x 27.3 cm, Print
Více informací...
223,20 EUR
240 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.