Časopis Umělec 2003/2 >> Krutost a něha Přehled všech čísel
Krutost a něha
Časopis Umělec
Ročník 2003, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Krutost a něha

Časopis Umělec 2003/2

01.02.2003

Michaela Freeman-Vlková | news | en cs

V několika londýnských galeriích se v létě objevila fotografie, a tak došlo k zajímavým paralelám a souvislostem.

Tate Britain
Wolfgang Tillmans, vítěz Turnerovy ceny 2000, umístil na své retrospektivní výstavě v Tate Britain nezarámované fotografie přímo na stěnu. Překvapivě nenuceným dojmem působily ranné práce, ve kterých zachycoval přátele v neobvyklých situacích (Alex & Lutz sedící ve větvích – nazí). Naopak v sérii Chemistry Square, která sestává z detailních záběrů návštěvníků stejnojmenného klubu, nejde o jednotlivé osoby, ale spíše o atmosféru prostředí. Ovšem premiéra snímků ze všedního života (váza s květinami, řada konkordů, krysa vylézající z odpadků, pohledy z okna nebo na zmačkané tričko) ztížila vnímání jednotlivých prací.
Až později, v letech 1999– 2000, se Tillmans začal soustředit na experimenty s negativem. Následovaly Blushes – abstraktní barevné “řasy” na bílém pozadí, vytvořené pohybem světelného zdroje při vyvolávání filmu. V kombinaci s konkrétní fotografií vznikly rušené, vrstvené a téměř snové snímky (Icestorm).

Tate Modern
Z Tate Britain do Tate Modern převáží migrující návštěvníky loď dekorovaná podle Damiena Hirsta. A právě v Tate Modern pod názvem Kruté a něžné vystavovalo 23 mezinárodních fotografů. Podle kurátorky Emmy Dexterové je jim společné “zkoumání současné existence z perspektivy bez emocí” a také “zaměření na druh realismu, který se vyhýbá romantice, sentimentu a nostalgii, a naopak prosazuje jasný, nezaujatý pohled”. Takové distance ze strany fotografa ovšem není snadné dosáhnout a skutečně, výstava působí spíše opačně, probouzejíc celou škálu emocí. Matadoři Rineke Dijkstriové zachycení po zápase, s natrženým kabátem a krvavými skvrnami na něm, stejně jako prvovorodičky (hodinu, den a měsíc po porodu) naprosto hypnotizují. Ani Walker Evans nezapře ve svém typicky dokumentárním stylu empatii a zájem o vlastní modely. Nicholas Nixon zase od roku 1975 každoročně fotografuje svou ženu a její tři sestry. Zatímco na prvním snímku jde o mladé dívky, postupně se před našima očina proměňují. Není vidět žádné rekvizity, pouze postavy, a přesto skrze tento intimní popis stárnutí máme pocit účasti na jejich životních osudech. Stephen Shore, průkopník barevné fotografie, se proslavil svými fotodeníky z cest po Spojených státech. Zobrazoval osoby, které potkával, a často i jídlo, kterým se sytil, jakoby mu denní rytmus jídla definoval čas. Krušné životní podmínky a chudoba bezdomovců ve velkoformátových snímcích Borise Mikhailova kontrastovaly s nechutným excesem přímořské turistiky od Martina Parra. William Eggleston považuje své fotografie za “součást novely, kterou píše” a opravdu, jakoby popisoval pouze určitý moment příběhu, naznačující předchozí dění a probouzející zvědavost vůči následnému. Například v Morton, Mississippi drží starší muž v ruce střelnou zbraň a přesto nepůsobí agresivně – spíše vyrovnaně a asertivně.
Značná část výstavy se zabývala industrializací míst. Berndt a Hilla Becherovi se zaměřili na estetickou kvalitu průmyslových staveb, plynových nádrží a vodáren, zatímco ulice měst Leea Fiedlandera zahaluje pesimistický kouř. Popis “mega konzumace” současnosti od Andrease Gurského doplňuje Robert Adams, kterého v 70. letech zajímala mohutnost a funkční design nově vzniklých supermarketů.

The Photographers Gallery
Mexický fotožurnalista Enrique Metinides by do rámce výstavy Kruté a něžné zcela zapadl, ale špičku ledovce jeho více než padesátileté práce u novin představila The Photographers Gallery. Metinidesovy dokumentární snímky dopravních nehod, sebevražd a úmrtí informují o událostech, ale především ilustrují lidské vlastnosti: statečnost záchranáře, nezodpovědnost muže, který zemřel, když se pokusil o pirátské připojení na telekomunikační sítě, lehkomyslnost při pokusu o sebevraždu a v neposlední řadě zvědavost všudypřítomného přihlížejícího davu. Metinides bez váhání fotografuje dívku oplakávající svého mrtvého přítele, vnitřek nabouraného auta nebo muže nořícího se do vody, aby vytáhl utonulého. Přestože zobrazuje neštěstí, smrt a šok zúčastněných v té nejsurovější podobě, těží z těchto momentů “poté” jakýsi klid na hranici krásy.

Serpentine Gallery
Příznivci fotografie zamířili také do Serpentine Gallery na výstavu Cindy Shermanové, jejíž současné práce však postrádaly napětí předchozích děl. Těžiště jinak veskrze retrospektivní výstavy tvořil projekt pro časopis Vogue. Shermanová – vybavena kolekcí oblečení od známých i alternativních módních návrhářů a s použitím silného make-upu – dala vzniknout fiktivním postavám klaunů na počítačově upraveném pozadí. Schopnost dřívějších originálů recyklovat svoji obchodní značku – použití sebe sama jako modelu v různých převlecích a kulisách – tentokrát v tragikomických grimasách a maškarádě klaunů neopakovala.

michaela@deepdisc.com




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Ice Cream, 2009, silkscreen prin, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
73 USD
1993, 35.5 x 43 cm (2 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
672 EUR
750 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
246 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
892 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.