Časopis Umělec 2000/2 >> Dvojí tetování Přehled všech čísel
Dvojí tetování
Časopis Umělec
Ročník 2000, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Dvojí tetování

Časopis Umělec 2000/2

01.02.2000

Tomodachi no Uranchan (Přátelé Uranové dívky) | japonsko | en cs

13 hrdinů z legendy Suikoden

text: Hiroshi Shimada
Foto z "Nihon shisei geijutsu" a ze "Sbírky unikátních tetování"

Co do umělecké úrovně se řadí japonské tetování ke světové špičce. Říká se mu dokonce "Živoucí galerie". Snoubí se v něm ojedinělý cit Japonců pro krásno s jejich duchovním světem a jako zvláštní součást původní lidové kultury se traduje odedávna.
Když pomineme starověké primitivní tetování na soškách kultury Džómon, tetování na ostrovech Rjúkjú (Okinawa), zvykové tetování u starých Ainuů, tetování jako způsob označování trestanců, dostaneme se na počátek minulého století, odkdy tetování u mužů vyzdvihovalo jejich mužnost a u žen eleganci.
Kdybychom se vydali po stopách a původu tetování v Japonsku, zjistíme, že vliv na jeho proměny měla spousta okolností - móda, zvyky, umělecké hodnoty a ideály, techniky… Kdysi se japonskému tetování říkalo wabori (wa - Japonsko, bori - velmi široce rýt, tesat, sochat), protějškem bylo jóbori - jednoduše "západní tetování", ale tyto pojmy vznikly asi až po prvních kontaktech se západní civilizací, protože ve starších pramenech se s nimi ještě nesetkáváme. Co je na tom zajímavé, je však fakt, že ono "bori" (resp. "hori", od něhož "bori" pochází přidáním znělosti), dnes znamenající v zásadě reliéfnost neboli trojrozměrnost, kdysi u starých Japonců evokovalo tetování. Další konotace "bori" směřují k proslulým ukijoe, vytříbenému žánru "obrazů prchavého světa", kde se rovněž předlohy pro tisk vyrývaly do dřevěných matric - proto se také dřevotiskům ukijoe říkalo dříve na Západě dřevoryty. Jiné souvislosti vedou ještě hlouběji do japonských dějin, až téměř na jejich samotný úsvit do osmého století našeho letopočtu.
Za svůj rozvoj v posledních dvou stoletích moderní tetování v mnohém vděčí klasickému čínskému vyprávění o 108 hrdinech ještě z doby dynastie Ming (vládla 1368-1644), doplněným malbami hrdinů, dramatických výjevů válečníků plných života a síly. Právě tyto malby dodaly modernímu umění tetování náměty a inspiraci. Toto původní čínské vyprávění v Japonsku zdomácnělo pod názvem "Suikoden" a mělo tak mimořádný čtenářský úspěch, že vznikla celá řada literárních parafrází, které v pozdějších stoletích kolovaly po Japonsku. Jejich obrazový doprovod poskytl základní látku pro klíčové tetovací motivy jestřába, příslušníků proslulých hasičských oddílů a dalších, prostřednictvím kterých byly znázorňovány hlavní mužské ctnosti - rytířskost a galantnost, ale i síla osobnosti až nespoutanost. V jedné verzi legendy Suikoden je ze 108 osob tetováno pouze 13 hrdinů, žijících za hranicí zákona. Z těchto třinácti dosáhli největší popularity Šišin s devíti draky, vytetovanými po celém těle, Čódžun s motivem protržené hráze a někteří další a říká se o nich, že se nechávali rádi tetovat.
Tomuto způsobu tetování se říká "dvojí tetování". Znamená to, že kdo si na sebe nechá vytetovat hrdinu, jenž byl sám tetován, má tak z toho dvojí požitek. Navíc se může se svým idolem identifikovat, a tak si splní svoji tužbu jednou a provždy.
O japonském tetování lze říci, že jeho motivy, styly i technika prošly dlouhým obdobím zrání. Obzvlášť to platí o motivech, vyrůstajících z historického, kulturního, náboženského a etického podhoubí, takže jejich umělecká cena je nemalá a literární asociace hluboké. Různé postavy z vyprávění Suikoden se totiž váží ke slavným postavám některých škol divadla kabuki. Z panteonů šintoistických a buddhistických božstev jsou často ztvárňováni Buddha Vairóčana (japonsky Dainiči njorai), bohyně milosrdenství Kannon, ale také hrozivé masky hannja, symbolizující ženskou závist, božstva větru a hromu a mnohá další. Každý detail motivu přitom má svoji historii. Koneckonů i osoba, která tetování provádí, musí vždy pečlivě zvážit, jak své nadcházející dílo poj-me, nakolik a jak do něj vtiskne svoji osobní pečeť, jak se bude zvolený motiv a styl hodit ke konturám a proporcím těla a podobně.

Generace tetovaného vajíčka
Text a foto Kanta Sógi

Od "Tattoo Event" v prefektuře Točigi (severně od Tokia - pozn. překl.) uplynuly více než dva měsíce. Řekl jsem si, že je pomalu čas vypravit se za Mičiko Tanakovou do Saitamy, abych si vyfotil její rostoucí bříško. Takumi Tanaka (24) - pokrývač Mičiko Tanaka (19) - žena v domácnosti a jeho milá Toto je foto z bytu Tanakových, ale seznámili se v restauraci v městě Ucunomija, kde Mičiko pracovala. Mičiko brzo na Takumiho začala tlačit, aby nežili jen tak na hromádce, a v listopadu 1998 se vzali. Takumi nechal práce v tehdejší firmě a nastoupil do školy, aby si rozšířil kvalifikaci i na patrové stavby. Mičiko začala v poslední době chodit do přípravného kurzu do porodnice. Chodí se tam prý už od 5. měsíce, kdy bříško ještě není moc vidět. "Ředitel porodnice mě na to ale neupozornil," zlobí se na oko Mičiko.

Tattoo Event ve městě Ojama, prefektura Točigi

Jeden z organizátorů pan Sugino (25). Je kuchařem. Tři dny před zahájením se mu narodila holčička. Díky pořadateli panu Suginovi se pro letošní Tatto Event v městě Ojama v prefektuře Točigi podařilo zajistit spolupráci pana Akia Ókiho (Akio Óki) a DJ Fujinumy s cílem maximálně napomoci ještě většímu rozšíření tetování. Byl také připraven bohatý program Special Make Show, Body Pierce, S&M Show a další. Vše začalo večer ve 20 hodin. V klubu CONTROL, kde se událost konala, se sešla pestrá společnost: mohykán-punkové, hoši skrznaskrz prošpikovaní, majitelé salonů krásy a mnozí další. V 9 hodin začala "Special Make-Up Show" Kiyosawy Yutaky. Výsledkem jeho asi půlhodinového díla byl mladík s obrovskou ránou na obličeji, jak je vidět na foto. Aby se všem zhnusil, vydal se takto do ulic. Podařilo se, lidé dávali odpor dostatečně najevo a byl dokonce vyslechnut i strážníkem. Prý si užil. Okolo desáté se konečně klub celý zaplnil asi dvěma stovkami lidí a mohla začít hlavní část programu Tattoo Show. Vedl ji Akio Óki, který má v Ojamě tetovací studio. Show trvala asi hodinu, za kterou stihl vyzdobit dva modely. Zvlášť atraktivní bylo tetování hlavy, při kterém diváci ani nedutali. Asi 80% přítomných měli tetování, téměř všichni právě od pana Aokiho. Mottem tohoto setkání bylo "Skin Evolution", což pan Sugino zdůvodnil tak, že to nejlépe vyhovovalo jeho záměru. Zaštítil se také věhlasem pana Aokiho, od nějž získal všestrannou podporu. Jelikož se CONTROL provozuje jako běžný klub, byla S&M Show tajná a za svolení s jejím konáním tímto majiteli panu Rjúdžimu děkujeme. DJ tým VORTEX pouštěl styl punk a hard core a klub udržoval jedinečným výběrem skladeb po celou dobu ve vynikající náladě. Celá akce skončila ráno okolo třetí hodiny.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
870 USD
2006, 34 x 35.5cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
446,40 EUR
486 USD
1995, 35.5 x 43 cm (3 Pages), Pen & Ink Drawing
Více informací...
894 EUR
973 USD
Astronaut, sketch - drawing, 29,5 x 20,5 cm
Více informací...
340 EUR
370 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.