Časopis Umělec 2000/4 >> Bojuji proti zaslepenosti / (rozhovor s Lórándem Hegyim) Přehled všech čísel
Bojuji proti zaslepenosti / (rozhovor s Lórándem Hegyim)
Časopis Umělec
Ročník 2000, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Bojuji proti zaslepenosti / (rozhovor s Lórándem Hegyim)

Časopis Umělec 2000/4

01.04.2000

Lenka Lindaurová a Karel Císař | rozhovor | en cs

S ředitelem vídeňského Ludwigova muzea Lórándem Hegyim jsme před zahájením reprízy jeho loňské přehlídky Dům tělo srdce na ochozu Veletržního paláce hovořili o jeho aktuální megavýstavě Zeitwenden, umění po konci velkých vyprávění a o tom, jak rozpad habsburské monarchie ovlivnil přijetí současného umění ze střední a východní Evropy.

Mohl byste srovnat tematickou výstavu Dům tělo srdce, kterou po její loňské vídeňské premiéře nyní hostí pražský Veletržní palác, s vaší nedávno otevřenou přehlídkou Zeitwenden?

Tyto dvě výstavy jsou zásadně odlišné. Dům tělo srdce se pokouší soustředit na velice přesnou a teoreticky podloženou pozici současného umění, která je formulována na základě Lyotarda, Arthura Danta a Paula Wooda - umění po smrti velkých vyprávění. To znamená: co mohou současní umělci dělat ve vakuu po smrti velkého vyprávění - po skončení census comunis? Je toto vakuum negativním fenoménem, prázdnotou, dírou nebo jde o pozitivní situaci, výzvu, novou svobodu? Zaměřuje se na to, jak umělci používají starých metafor s naprosto novými významy, tedy dům, tělo, srdce, myšlenka stavění domu, bezpečnosti, konotace těla a emocí. Je to velmi staré, zásadní téma umění, jak umělci s těmito starými metaforami pracují dnes ve velmi zvláštním kontextu, v němž neexistují žádné všeobecné hodnoty. Neexistují už žádné census comunis - uzavřené a souvislé lingvistické struktury, hodnoty, systémy, kdy už nevěříme ani na mytologickou legitimizaci umění, ani na vědeckou legitimizaci umění, ani na utopickou legitimizaci umění jako avantgarda. Arthur Danto upozornil, že stará realita je antropologickou zkušeností.
Zeitwenden je naprosto odlišnou, otevřenou strategií.
Jde víceméně o velkou otázku, která ovšem nemá odpověď. Ta otázka zní: co pro umělce znamená budoucnost, co pro umělce znamená přelom století a přelom tisíciletí? Je eufórie kolem milénia pro umění skutečným tématem nebo ne? Stojíme na počátku nového věku nebo jde jen o utopickou a marketingovou představu společnosti? Vídeňská výstava byla výsledkem práce 33 kurátorů z celého světa - z Japonska, Brazílie, Afriky, Severní a Latinské Ameriky, západní a východní Evropy. V roce 1997 jsme se sešli v Bonnu, kde všichni předložili tři návrhy, takže bylo navrženo 99 umělců. Každý měl trošku jinou představu o tom, co současné umění znamená. Šlo víceméně o otázku statistiky: díky náhodě i zvážení 33 kurátorů představovalo statisticky víceméně jistý světový pohled. Každý měl své preference, svou strategii. Já jsem navrhl umělce z Rakouska, Brazílie a Jugoslávie, ale nemyslel jsem při tom na jejich národnost. V úvodním dopise pro kurátory bylo velmi jasně řečeno, že nelze uplatňovat žádné národní hledisko, žádnou politickou korektnost, kontinentální výběr. Nepočítali jsme, kolik je mužů, kolik žen, kolik západních umělců, kolik východních, kolik periferních. Nešlo o jednolité téma: výstava prezentovala heterogenitu současného umění. "Hetero" nejen na úrovni umělecké produkce, ale také na úrovni kurátorské praxe. Společné oběma výstavám bylo to, že se pokusily přinést obrovské množství informací o současné situaci. Na výstavě Zeitwenden spočívá moje tematická a strategická pozornost uvnitř vlastního konceptu, protože mnozí kurátoři se mnou sdílejí ideu o umění po smrti velkého příběhu, ale nemá ambice být nějakou souvislou tematickou výstavou.

Pokud se nemýlím, jedním z vašich cílů v Zeitwenden bylo přimět umělce k vytvoření díla zvláště pro tuto výstavu. Do jaké míry se vám to podařilo?

Nenutíme umělce, žádáme je, aby vytvořili díla nebo aby pro tuto výstavu vybrali ta, o nichž si myslí, že odpovídají jejímu tématu. Jsou umělci, kteří vždy pracují in situ a vytvářejí nové práce, jako Bruna Esposito nebo Fernanda Gomes. Jsou tací, kteří tímto způsobem nikdy nepracují, jako je On Kawara nebo Roman Opalka. Když jsme se rozhodli přizvat Ona Kawaru, Romana Opalku nebo Georga Beselitze a zároveň Martina Waldeho, Fernandu Gomes a Brunu Esposito, přijali jsme tím fakt, že půjde o odlišné umělecké strategie. Chtěli jsme ukázat, že existují také umělci, kteří pracují mimo jakýkoli rámec - jsou to velké, suverénní osobnosti, jež se zabývají myšlenkou proměny času. Když jsme pozvali velmi typické současné pozice reprezentované Txominem Badiolou nebo Esposito, rozhodně jsme věděli, že připraví práce zvláště pro tuto výstavu.

Přesto jsem měl pocit jisté nevyváženosti. V Muzeu 20. století byly koncentrovány hvězdy současné výtvarné scény, zatímco umělci z tzv. pe-riférií a ti, kteří pracují s klasickými médii, byli umístěni do Künstlerhausu.

Myslím, že statisticky není více umělců z takzvané periferie v Künstlerhausu než v druhé budově. Ve Vídni je vlastně Künstlerhaus mnohem významnější než Muzeum 20. století, které se nalézá na periferii. Když je někdo v Künstlerhausu, je to pro vídeňské diváky mnohem prestižnější záležitost. Výstava byla tematickou přehlídkou. V Muzeu 20. století, které je menší než Künstlerhaus, bylo jednodušší tematické skupiny vytvářet. Nahoře je duchovní a smyslová sekce. Smyslové zkušenosti jsou přetvářeny na duchovní hodnoty. Je tu Marina Abramović, Bruna Esposito, Fernanda Gomes, Nedko Solakov a dva nebo tři další umělci. Ve spodním patře jsou dvě témata: megapolis a čas. Najdete tu Glorii Friedmann, Romana Opalku, Ona Kawaru.
V Muzeu 20. století jsme díky jeho tvaru jako bílé krychle mohli vytvořit vlastní architekturu a bylo jednodušší vytvořit tři tematické skupiny. V Künstlerhausu, kde je architektura daná a nemohli jsme posouvat stěny, jsme se více soustředili na téma historie, osobní historie a představivosti. V Künstlerhausu je počet vystavujících dvojnásobný, protože je tam i více prostoru. Vezmete-li si Franze Westa, jedničku v rakouském umění, nebo Baselitze, dnes jednoho z nejvýznamnějších německých umělců, oba jsou v Künstlerhausu, takže bych neřekl, že je nějak marginální.

Vaše snaha o integraci umění ze zemí bývalého východního bloku do evropského kontextu prozatím vyvrcholila vaší loňskou výstavou středoevropského umění Aspekty/Pozice. Jaké jsou však dlouhodobější strategie ke změně vnímání umění z této oblasti?

Již deset let ve Vídni pracuji na skutečné a vážné integraci středo- a východoevropských umělců. Nikdy jsem nedělal národní výstavy. Nikdy jsem neukazoval současné umění z Maďarska, Polska, České republiky… Sleduji dvě paralelní strategie. Na muzejní úrovni vždy zvu na různé tematické vý-stavy umělce ze střední a východní Evropy, ale ne více než umělce z jiných regionů. Otázkou je, zda je to dobře nebo špatně. Z dlouhodobého hlediska si myslím, že je to jediná možná strategie. Tyto země jsou vždy vně a typický způsob, jakým se s nimi zachází, pro ně není asi dostatečně atraktivní, protože to znamená, že nejsou zastoupeny víc, než ostatní regiony: jsou téměř neznámé a běžný způsob prezentace není dostačující. Na druhou stranu z dlouhodobého hlediska je to jediný způsob, protože, kdyby se na věci tlačilo, kdyby byly nucené, kdyby byly nějakým způsobem umělé, ztratíme důvěryhodnost. Myslím si, že bylo velkou chybou, a to včetně mé dřívější činnosti, že jsme se snažili příliš rychle a povrchně prosazovat umělce bez toho, abychom podali informace o jejich backgroundu. Byli jsme přesvědčeni, že naši umělci jsou stejně významní jako umělci ze západu, umělci z center, bez toho, abychom řekli, proč jsou významní. Bojuji proti zaslepenosti mnoha západních kurátorů. Na druhou stranu je chápu, že, když o tomto umění nemají všeobecný přehled, nemohou si vytvořit jistou vizuální citlivost, aby pochopili hodnoty. Když se nenaučím jazyku, nemohu jej pochopit. Nemohu pochopit poetickou bohatost jazyka, který neznám. To znamená, že, když Harald Szeemann na jeden den navštívil Prahu a na jeden den Varšavu, neměl možnost pochopit hloubku například Jiřího Kovandy. Musíme těmto lidem dodat na důvěryhodnosti. Já jako historik umění mohu pracovat v dlouhodobé perspektivě. Moje dlouhodobá strategie je ta, že musíme rekonstruovat celou evropskou historii. Nejsme dostatečně zajímaví, což je sice trpké konstatování, ale to je moje zkušenost jako maďarského historika umění pracujícího deset let ve Vídni. Nejsme dostatečnou kuriozitou, nejsme dostatečně daleko, nejsme dost atraktivní na výlet, objevování, protože jsme zkrátka hned za humny, jsme malé, chudé sousední země, které nejsou dost zajímavé. Je velmi vzrušující jezdit do Číny, do Afriky, do Brazílie a vyhledávat tam umělce. Jezdit do Brna, Bratislavy nebo Prahy není dostatečně atraktivní. To je realita. Jestli se nám to líbí nebo ne, je jiná věc. Nemůžeme lidi nutit, aby dělali něco, oč se nezajímají. Dlouhodobou usilovnou prací se ale snažíme říci: přemýšlejte trochu, drazí přátelé v Baselu, Paříži, Berlíně a Londýně, přemýšlejte, co znamená Východ a Západ, kdy začal takzvaný východoevropský provincialismus. Nebylo to v roce 1945, není pravda, že nás rozdělila Železná opona. Mám na mysli kulturní mapu celého 20. století. Bylo to již po 1. světové válce, když se rozpadly tři velké dynastie - ruská, německá a habsburská.
V Německu díky Říjnové revoluci a Výmarské republice šlo alespoň o pokus vytvořit moderní stát. V Sovětském svazu kvůli bolševické revoluci alespoň na deset patnáct let vyhlásili experiment, který byl významný pro celý svět, protože šlo o velkou iluzi 20. století. Ať se vám to líbilo nebo ne, všichni k Moskvě vzhlíželi, protože byla nějakým způsobem zajímavá. Do chudých středoevropských zemích po rozpadu monarchií nikdo nejezdil. Jedinou výjimkou bylo jistým způsobem Československo, protože to byla jediná demokratická, moderní země, která skutečně usilovala o modernizaci. Ale i Československo se soustředilo na národní identitu, naštěstí pro něj byla spojována s modernizací. Maďarsko, Rumunsko, Polsko, Jugoslávie, Bulharsko a dokonce Rakousko svou národní identitu hledaly v minulosti, takže se vracely do 19. století s jeho velkými iluzemi, romantikou, nebo zacházely až do středověku. Další velkou chybou bylo, že tyto malé země se snažily svou identitu vytvořit vymezováním vůči sousedům. Bylo to až perverzní sebeomezování. Nešlo o modernizaci směrem k Evropě a k modernosti. Provincialismus začal už ve 20. letech. Když poskytneme dostatek informací a dostatek prací, abychom ukázali, že Evropa je a vždycky byla heterogenním prostorem, kde v jistou dobu třeba Praha nebo Budapešť byly stejně významné jako Lisabon nebo Barcelona, pak musíme říci, že tato kategorizace "Evropy", což dnes bohužel znamená Evropská unie, nemá nic společného s evropskými hodnotami - je velmi relativní a velmi omezená.

Rakousko dosud čelí kritice za účast Haiderových Svobodných ve vládě. Ovlivňuje však současná politická situace vaši práci nějak bezprostředně a myslíte si, že s tím mohou něco udělat samotní umělci?

Myslím, že účast Strany svobodných nemá přímý vliv na každodenní práci v kulturní oblasti. Má velmi špatný vliv na všeobecnou atmosféru v zemi - všeobecný duch. Mluvíme-li o vlivu na umělecký život, jde spíše o citovou letargii než přímou intervenci do programu. Otázkou už dlouhou dobu zůstává, jak může přítomnost takové strany, samozřejmě velmi agresivní strany, vytvořit všeobecně negativní nálady vůči současnému umění, evropským hodnotám, vůči cizincům. Jako ve všech západních zemích jsou umění a umělecké kruhy velmi vzdáleny politice. I kdyby se umělci věnovali takzvanému "politickému umění", nacházejí se ve velmi zvláštní chrá-něné oblasti. Když mladý současný umělec vytvoří dílo, které se dotýká politiky, pak diváci, kteří přijdou do galerie, nejsou členy Haiderovy strany. Je to, jako bychom dělali program sami pro sebe a nikdy se nesetkáme s lidmi, kteří volí Haidera. Oni nikdy do muzea moderního umění nepřijdou, nemají tušení, co umělci dělají, všeobecně nenávidí současné umění nebo cokoliv, co je současné. Napsal jsem jeden článek pro Libération, v němž kritizuji takzvané demokratické strany a demokratické intelektuály za to, že nikdy neprovedli přesnou, objektivní analýzu tohoto fenoménu: proč tato strana tak posílila, proč v roce 1999 získala 28%? Takzvané demokratické strany, sociální a křesťanští demokraté, byly u moci 35 let. Vytvořily neuvěřitelně silnou politiku privilegovaných, naprosto ovládli moc nedemokratickými prostředky. Je velmi pokrytecké dnes prohlásit: "Tato ultraradikální strana se dostala k moci." Proč tato ultraradikální strana, která má voličskou základnu možná 10%, najednou získala 28%? Protože tyto strany nebyly schopné usměrnit politicky dezorientované, nespokojené lidi. To je odpovědnost těch takzvaně demokratických stran. 60% Haiderových voličů je mladších třiceti let. Sociální a křesťanští demokraté odevzdali roli modernizátora a reformátora Haiderovi. Haider je velmi cynický člověk bez skrupulí. Dokáže sehrát roli národního hrdiny, po ránu pít pivo a odpo-ledne v elegantním obleku zajít do obchodní komory a mluvit o ekonomické svobodě, snižování daní, a večer zajít v tričku na rockový koncert. Myslím, že z dlouhodobého hlediska není důvěryhodným člově-kem, protože lidé nejsou hloupí. Voliči z protestu hlasují jen jednou, ne dvakrát nebo třikrát. Skutečným problémem je, že etablované demokratické centralistické strany nebyly schopny vytvořit reformní politiku, nebyly schopny snížit byrokracii, nespustily ekonomickou reformu, reformu odborů, reformu penzijního systému. Všechno neustále odkládaly. Tragická a nepřijatelná ideologie Haiderovy strany, hitlerovské a nacistické sympatie, proticizinecké nálady, xenofobie, protievropské nálady pro Rakouskou společnost budou znamenat velký průlom a uvidíme, jak většina zareaguje. Emocionálně jsou ve velmi špatné situaci, ale objektivně si nedokážu představit, že moderní průmyslová země ve střední Evropě by mohla z Evropské unie odejít.

Přeložil Vladan Šír





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
892 USD
2008, 21 x 29.6 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
558 EUR
623 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.