Časopis Umělec 2001/3 >> Francouzská spojka v Českém centru | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Francouzská spojka v Českém centruČasopis Umělec 2001/301.03.2001 Jana Tichá | reviews | en cs |
|||||||||||||
French connection. Pierre Daguin a Markéta Othová. Czech Centre London,
20. 6. - 31. 8. 2001 Během letních měsíců hostilo londýnské České centrum výstavu série dvaceti osmi dvojic fotografií, barevných snímků Pierra Daguina a černobílých obrazů Markéty Othové. Série představuje variace na téma Když dva dělají totéž. Je možné, aby dva různí lidé udělali dvě úplně stejné fotografie? To je otázka, která stojí v pozadí společného projektu obou autorů a kurátorky Andrée Cooke. Dvojice fotografií jsou sestaveny na základě formální podobnosti komplementárních motivů. Nevznikaly ovšem záměrně, byly vybrány dodatečně z hotového materiálu, který oba autoři nashromáždili v průběhu několika let: Daguinovy fotografie pocházejí z posledních tří let, snímky Othové z období sedmi let od roku 1994 do letoška. Pierre Daguin zaznamenává bezprostředně svět kolem sebe v jeho všedních, obyčejných a vlastně nezáživných podobách: jeho fotografie působí jako kus “ustřelené” reality, jako momentky od boku. Možná tak opravdu vznikají: fotograf “na lovu” se svým aparátem prochází ulicemi, vytahuje fragmenty z obrazu každodennosti. Naproti tomu pro Markétu Othovou jsou charakteristické pečlivě komponované snímky, které mají více vrstev významů a nabízejí více možností čtení. Jsou to skoro abstraktní obrazy v mnoha tónech šedi, silně esteticky motivované; uvádějí na scénu současného umění krásu jako stále ještě relevatní kategorii. Obyčejný motiv je ozvláštněn úhlem pohledu fotografky, měřítkem vůči formátu obrazu i (ne)barevností. V této souvislosti je zajímavý také postřeh Yolandy Zappaterre z londýnského časopisu Time Out, která nachází v projektu ještě jedno téma: barevná fotografie byla tradičně ztotožňována s triviálními projevy populární kultury, zatímco černobílá fotografie byla typicky považovaná za seriózní umění. Tento konstrast mezi oběma umělci pramení částečně z tohoto rozšířeného předsudku. Přitažlivost umění Markéty Othové nicméně spočívá v tom, že dokáže vydestilovat z reality její paradox a předložit ho divákům. Výstava French Connection potvrzuje stabilně kvalitní programovou náplň Českého centra v Londýně. Česká centra jsou příspěvkovou organizací Ministerstva zahraničních věcí zaměřujících se na podporu a rozvoje kulturních, obchodních a turistických kontaktů mezi Českou republikou a zemí jejich působení. Konkrétní naplňování těchto cílů je v kompetenci vedení jednotlivých center. Na nich záleží, jestli je Česká republika prezentovaná jako malebný historický skanzen, kde je levné pivo, nebo jako živý kulturní prostor. Londýnské centrum centrum patří k těm agilnějším a soustavně se věnuje prezentaci aktuálního umění, designu i architektury. V prostorách centra, které sídlí na dobré adrese, v blízkosti řady významných institucí a přitom v živé části města, se střídají výstavy, konají se zde přednášky a filmové projekce, v červnu byl otevřen klub české architektury s referenční knihovnou.
01.03.2001
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář