Časopis Umělec 2003/3 >> GANGY V NEW YORKU Přehled všech čísel
GANGY V NEW YORKU
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

GANGY V NEW YORKU

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Veronika Drahotová | news | en cs

Richard Prince “Nurse Paintings”
Barbara Gladstone Gallery
Jedna z nejprestižnějších newyorských galerií, známá svou až nudnou opatrností, šla opět najisto. Vystavuje stálici amerického současného umění, podivína a všeuměla Richarda Prince. Reflexí jeho zřejmého zájmu a vztahu k pop kultuře jsou rozměrná plátna zdravotních sestřiček. Dychtivý sběratel knih Prince použil jako podklad pro svá plátna nazvětšované tisky zdravotních sester v bílých stejnokrojích z přebalů oblíbených pulp románů.
Pak už jen lil, kapal a rozmazával opakovaně přes sebe lesklé transparentní vrstvy barev, skrz něž se tajemně vynořuje to, co ze sestřiček zbylo. Vytvořil řadu monumentálních, vzájemně nepříliš odlišných obrazů, na kterých je patrná autorova obsese ejakulací a lehká obliba sadismu.

Miguel Calderón “Forcing the Forces of Nature”
Andrea Rosen Gallery
19. září – 25. října, 24 street
Miguel Calderón je umělec vyrůstající a žijící v Mexico City. Jeho výstava Forcing the Forces of Nature (překlad do češtiny ještě dodává na humorné ironii Nátlak na tlaky přírody) obsahuje vše, co bychom od obyvatele přeplněného megaměsta čekali. Sám připodobňuje svou výstavu k Vonnegutově knize Jatka č. 5, v níž jsou okamžiky z minulosti a budoucnosti vzájemně propleteny bez jakékoliv logické linky či rozdělení. Kromě nelineární časové linky reflektoval světskou i duchovní povahu lidských prožitků, zamyslel se nad ekologií a nezapomněl ani na přímé zobrazení života a smrti – a to vše ještě skrz síto autobiografických zážitků či projekcí. Dalo by se říct, že škála výrazových prostředků je zrovna tak barvitá. Na ploše cca šedesáti metrů čtverečních najdete barevné fotografie rodin polehávajících po pikniku v trávě i série fotografií mladého muže s kolem BMX a jestřábem – autorova sentimentální reminiscence na dětství. V prostoru mezi jestřábem a mrtvolami stojí tři rozměrné pseudopopartové sochy Resistol 5000, hlavou dolů obrácené plechovky od lepidla, jejichž obsah vytéká ven a chystá se znečistit přírodu nebo umožnit psychedelické čichací výlety, které jsou mezi mexickou mládeží oblíbenou zábavou. Folklórní dřevěná lakovaná instalace Bar Rustico Montanoso vtipně odráží chaos a přitažlivý nevkus barů a jídelen, kam lidé z města odjíždějí na víkendy odpočívat. Doplňuje ji taktéž dřevěná variace na téma přírodní veřejné toalety versus všudypřítomná technologie, která je asi nejsilnějším dílem této jižansky vřelé výstavy.

Janine Antoni “To draw a line”
Luhrin Augustine (Gallery)
Američanka Janine Antoni je galerií Luhrin Augustine reprezentována od roku 1996 a patří mezi dobře známé autory. Její tvorbu najdeme mimo jiné i ve sbírkách The Whitney Museum, Guggenheim Museum i MOMA.
To draw a line je sochařská práce s určitými prvky ready-made. Dva industriální, dvaapůlmetrové kovové kotouče stojí v protilehlých rozích galerie a spojuje je sedmimetrové konopné lano. To maximálně napíná tíha několika desítek olověných cihel uvnitř objektů. Antoni ručně upletla třicet metrů provazu, jež se hadovitě vine po podlaze a obtáčí se kolem levého kotouče. Plynule se mění v průmyslově zpracovaný provaz, vinoucí se kolem druhého kola a pak zase umělkyní rozpletený do původního několika-metrového chomáče příze.
Během vernisáže Antoni přecházela po napnutém provaze, dokud neztratila rovnováhu a nespadla do příze. Stejný materiál, co ji při performanci udržel nahoře, ji nakonec uchránil před zraněním. Antoni tak manifestuje myšlenku, že “rovnováha” není optimální stav, ale spíše letmý okamžik, který všichni zažíváme v obklopující disbalanci.

PS1
Centrum současného umění
PS1 pro mě vždy bývalo něčím jako Mekkou umění a známkou kvality. Že se něco změnilo, mi došlo hned za vstupní betonovou branou, kde visela první část expozice. Trochu realistické, trochu stylizované kovové sochy oběšených psů v životní velikosti (a la David Černý) lemují zdi prostorného dvora před budovou. Potom jsem už radši instalaci v menším vedlejším prostoru, ze štěrku vykukující obří lidskou hlavu (nebezpečně připomínající Olbrama Zoubka, 20x většího), radši brala jako vtip.
PS1 hostovalo čtyři výstavy a menší projekty roztroušené všude možně, které se ne vždy podařilo najít.
Renomovaný kurátor švýcarského původu Harold Szeeman připravil rozsáhlou putovní výstavu čítající dvacet umělců The Real Royal Trip, která se má vztahovat ke čtyřem Kolumbovým cestám do Nového světa a zkoumat současné španělské a latinskoamerické umění v kontextu mezinárodního uměleckého světa. Vybraní umělci jsou z výchozí země Kolumbovy plavby (Španělska) a zemí, které navštívil (Kuba, Kostarika, Brazílie). Kromě několika málo autorů, viz Ernesto Neto, je “Royal Trip” spíše polopatickým “horror tripem”, jehož součástí jsou právě výše zmínění psi.
Výstava New Barbarians od partnerů v životě i umění, Britů Sue Websterové a Tima Noblea, byla tím, co mě zachránilo od úplného rozladění.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Clown‘s Suicide, 1995, silkscreen print, 33 x 46 cm
Více informací...
65 EUR
71 USD
Post-brexitová dramatická konspirace u okna jako konec pocitu zneužití tvůrčího pobytu ve čtyřech dějstvích s přízrakem...
Více informací...
9,90 EUR
11 USD
Pencil Drawing, 21.5 x 28 cm
Více informací...
216 EUR
235 USD
Tento díl je věnován Kateřině Vincourové, laureátce Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 1996, a její instalaci Bez názvu (1995 -...
Více informací...
23,75 EUR
26 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.