Časopis Umělec 2000/3 >> Hotel Praha Přehled všech čísel
Hotel Praha
Časopis Umělec
Ročník 2000, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Hotel Praha

Časopis Umělec 2000/3

01.03.2000

Tomáš Lahoda | architecture | en cs

Kazdý se snad cas od casu setká s necím, co se dá oznacit jako zvlástním zpusobem „osklivé“, a presto jaksi neodbytne fascinující a paradoxne pritazlivé. Takové pocity se vtírají hned po vstupu na pulkruhovite sestupující schodiste pod obrovským kruhovým shlukem svítících sklenených stalaktitu vstupní haly Hotelu Praha.
„Nekdy je neco krásné jenom proto, ze se to odlisuje od ostatního kolem. Jedna cervená petúnie v okne je krásná, kdyz vsechny ostatní jsou bílé, a naopak. Ve Svédsku potkáte jednoho krásného cloveka za druhým, az se za nimi uz ani neotácíte, protoze víte, ze ten dalsí, kterého potkáte, bude stejne krásný jako ten, za kterým jste se uz neobtezovali ohlédnout. To muze být nakonec taková nuda, takze kdyz potkáte cloveka, který krásný není, pripadá vám nádherný, protoze prerusil tu monotonii krásy.“ Temito slovy a s gestem ruky porcelánové sochy Jana Krtitele Jeffa Koonse ukazující vzhuru, mne vítá americká umelkyne Louise Mot, se kterou se tu setkávám na její zastávce z Vědne do Sao Paula, abych jí v jediném dni predvedl Prahu, mesto kultury roku 2000.
„Svobodné zeme jsou nádherné tím, ze zde muzete ve skutecnosti na chvbíli sedet na míste kam nepatríte a predstírat, ze jste jeho soucástí. Muzete sedet v Hotelu Plaza, a ani tam nemusíte bydlet. Muzete tam jen tak sedet a dívat se kolem...“ filosofuje ve stylu Warhola a usazuje mne do predimenzovaných, hnedých kozených kresel foyeru tohoto naseho petihvezdickového ekvivalentu - Hotelu Praha.
A jak se ukázalo, nejkulturnejsí nakonec bylo z hotelu se vubec nehnout, stát se na chvíli jeho soucástí a dívat se kolem.
Hotel Praha byl staven v 70tých letech týmem architektu (A.Navrátil, Paroubek, R.Cerný) ve stráni vilové ctvrti Hanspaulka jako luxusní stranický hotel pro vládnoucí elitu a její návstevy ze zahranicí, obcasne suplované majetnými prominenty z opacného tábora, kterí si mohli pobyt zaplatit.
Zvlnená, stupnovite do stráne ustupující stavba hotelu, oblozená bílými tvarovanými kachlemi, vypadá jako vystrizená z pobrezí turistického ráje jizních morí.
Byla otevrena a uvedena do provozu v roce 1980, v opulentním stylu opozdených 60 a 70 tých let, pripomínající futuristickou architekturu z ranných sci-fi filmu.
Uplatnení kruhu a pulkruhu charakterizuje celý plán stavby i návrhy do nejmensích detailu stylove propracovaných interiéru a zarízení. Drevené, reliefne zvlnené oblození sten a hnedé, kozené polstrování kresel ruzných tvaru dominuje vetsine prostoru v ponekud pompézne oficielní, nabubrelé, barevne i formálne zkrocené verzi stylu 70tých let. Nekde uz je puvodní zarízení vymeneno (zidle a stoly v restauracích), jinde dodány pozdejsí, stylu se vymykající doplnky (vstupní foyer), a ovsem nechybí obligátní trapné vystavky na chodbách a prikráslení docasnými sezónními výzdobami. Do lustru se sem tam vloudily ohyzdné „ekonomické“ zárovky, jinak je vsak interiér v podstate zachován ve své puvodní podobe. Zrejmá neomezenost financních prostredku se tu odrází v jednotné propracovanosti celého konceptu projektu a demonstrativne evokuje solidnost v moderním prostredí. Konsekvence provedení designu je vseobjímající, od klik a emblému oznacení záchodu, vestavených drzáku na kulecníkové tyce s pocítadly, pres bílá, zelezná venkovní lehátka na balkonech, az po kruhový, audio-vizuálne vybavený konferencní promítací sál.
Plejáda mohutných osvetlovacích stropních teles, pripomínající prebujelé, zamrzlé ledové gejzíry ohnostroju ve tvaru hvezdic a shluky sklenených svítících bublin a krápníku v ruzných variacích je na pokojích a v apartmá vystrídána cistými tvary stolních lamp v kombinaci mlécného skla a plechu v barve medi, v tvarových reminiscencích na design konce 60tých let a pocátku let 70tých.
K prekvapujícím odhalením v obrovském komplexu patrí nakonec i zarízení s nabídkou oddechových a sportovních aktivit - je libo si zaplavat , osvezit se v saune, dát si pár particek v herne, pinknout si dva sety na tenisovém kurtu a nakonec se projít po hotelovém parku?
Elegantní, snekovitý bazén je uzavren svetlými tvarovanými kachlemi s prolomy matných sklenených dverí a výplnemi dekorativních, polopruhledných sklenených sten. Lehkost a vzdusnost v tvaru i barve je utlumena tezkou hnedí drevem oblozených, profilovaných reliefních sloupu, predsazených pred zvlnenou sklenenou stenu od zeme az ke stropu s výhledem na Hradcany.
Hernu s barem, kulecníky a kuzelkovou dráhou oznacila Louise Mot trefne jako „...hybrid honosné rustikální koliby a bowlingu z Las Vegas.“
V rozsáhlém hotelovém parku ve stráni pod balkony hotelu jsou situovány tenisové kurty, futuristická, trojúhelníková konstrukce zimní zahrady s tropickou florou a samozásobováním kvetin, a v ústraní zasazenou modernistickou vilou pro nejvetsí celebrity.
Dríve se tu setkávali Husák, Hoenecker, Savarnadze ..., dnes se tu strídají národní fotbalové, házenkárské a jiné týmy s rockovými kapelami Manowar a Drupi, mnisi sekty Shaolin s japonským princem Naruhitem nebo osteparem Zelezným, a na den také Louise Mot se mnou.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
861 USD
Katalog k výstavě kurátora a malíře Tomáše Lahody The beauty, thy name is… L. Mot představuje anonymní autorku, jejíž identitu...
Více informací...
4,83 EUR
5 USD
Ne každý se odváží podstoupit cestu do neuspořádaných oblastí svého emocionálního života. Je to pouť do neznáma, na vlastní...
Více informací...
18,40 EUR
20 USD
28 x 43 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
558 EUR
601 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.