Časopis Umělec 2001/1 >> Pusťte mě k tomu Přehled všech čísel
Pusťte mě k tomu
Časopis Umělec
Ročník 2001, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Pusťte mě k tomu

Časopis Umělec 2001/1

01.01.2001

Tomáš Tahoda | výstava | en cs

Ze změti nesčetných tematických výstav se v poslední době stále častěji objevují výstavy, jejichž kurátoři jsou voleni mimo okruh běžně etablovaného zázemí historiků umění, kteří to mají jaksi v náplni práce.
Jako zpestření a oživení jídelníčku jsou zváni výtvarní umělci, ojediněle pak spisovatelé, filozofové nebo osobnosti z jiných profesí, aby jako kurátoři výstav nabídli jiný pohled, vědomě oproštěný od tradičních forem prezentace a jiných “svazujících” nebo nepsaně “povinných” kritérií. Důraz se přitom klade na subjektivní pojetí, které je zřejmě legitimnější v případě autorů, kteří nejsou z řad profesně k tomu povolaných.
Anna a Ikarus

Na přelomu roku 2000 se tak uskutečnily dvě obrovské výstavy, jejichž koncept vypracovali dva světoznámí umělci. Ve švédském Malmö změnil britský filmový režisér Peter Greenaway celou Kunsthalle na jarmark na téma Ikarova pádu. V labyrintu nahromaděných metaforických a alegorických kreací zde Greenaway tematizoval fenomén létání, od optimistického a nadějného vzletu až po beznadějný a tragický pád. Letecké vrtule a křídla ptáků se tu prolínaly s eskapádou nesčetných variant vody jako proměnlivého elementu. Zvuk obrovských pomalu tajících a měnících se ledových ker byl po celou dobu výstavy přerušován hustým deštěm, který se v intervalech snášel na kachlíkovou pitevnu vyhloubenou do země (konečná stanice Ikara). Ve stejné době byl do Kodaně pozván americký umělec Robert Wilson, aby zde v Uměleckoprůmyslovém muzeu vytvořil výstavu s použitím celého muzea a jeho sbírek jako východiska k nové instalaci kolekce.

Režisér jako kurátor

Robert Wilson, režisér, scénograf a designer, spojující ve svých dílech (kreacích) tanec, poezii, drama, hudbu, architekturu a design, je známý především svými divadelními projekty, ale je činný i v oblasti videa, filmu a výstavní činnosti volného umění.
Ze své multidisciplinární laboratoře Watermill Center na Long Islandu v New Yorku tvoří se štábem svých kreativních spolupracovníků své multimediální projekty, které mají často charakter totálního Gesamtkunstwerku.
Proslavil se řadou extrémních, minimalisticky stylizovaných, superestetických představení, často ve spolupráci se známými autory a hvězdami současné hudby. Za všechny je možné jmenovat například Einstein on the Beach (1984) s Philipem Glassem, The Man in the Raincoat (1987) s Laurie Andersonovou, The Forest (1988) s Davidem Byrnem a Heinerem Müllerem, The Black Rider (1990) s Tomem Waitsem a Willliamem Borroughsem, Time Rocker (1996) s Lou Reedem a Darrylem Pinchneyem, Monsters of Grace (1998) s Philipem Glassem nebo POEtry (2000) opět s Lou Reedem.
Vedle nastudování opery Woyzeck od Georga Büchnera ve spolupráci s Tomem Waitsem připravil Wilson v Kodani rozsáhlou výstavu s názvem Anna se té noci nevrátila domů. Dostal volnou ruku ve výběru exponátů i ve způsobu jejich prezentace a přeměnil celé muzeum na magickou skříňku plnou komnat různých nálad, na teatrum mundi věcí a předmětů, mezi nimiž se prohlídka muzea mění na pouť tajemným světem překvapivých seskupení objektů.
Tato výstava není prvním Wilsonovým setkáním s muzejní kolekcí. Z jeho dřívějších podobných projektů stojí za zmínku například výstava Energie z roku 1990 ve Stedelijk Muzeu v Amsterdamu, výstava Portrét, zátiší, krajina z roku 1993 pro Muzeum Boymans van Beuningen v Rotterdamu, nebo vysoce ceněná výstava Armani, která proběhla v Guggenheim Museum v New Yorku v roce 2000.

Fenomén muzea

Wilsonovy tableaux jsou označovány jako setkání výtvarného umění a divadla. Podobně jako herci, kteří se v jeho představeních pohybují jako na dálku řízené marionety, vznášejí se objekty v jeho podání jako ve stavu beztíže, vypíchnuté v prostoru, kde je fascinovaně vnímáme v jejich mumifikovaném, zastaveném čase. Věci se stávají aktéry v inscenované hře, kde se každý předmět obklopuje aurou jedinečnosti a výlučnosti s aspiracemi na autonomii uměleckých děl.
Otevřenost čtení a výkladu je ponechána na divákovi, který je sám tvůrcem obsahu. Wilson odkazuje na východní, zenový způsob myšlení při poukazu na mnohost interpretací. Seskupením předmětů různých funkcí z různých dob a proveniencí, bez systému a kategorizace zpochybňuje Wilson způsob, jakým se běžně nakládá s historickým materiálem v muzejním kontextu.
Muzea jsou monumenty lidské vůle tvořit a ovlivňovat svět svou prací, svými sny i touhami.
Neustále se plní novými věcmi, které jsou pak vystavovány a interpretovány. Všechny mohou sdělovat mnoho různých příběhů, ale které z nich a jak se sdělují publiku, je často výlučně v rozhodování muzea samotného a je ovlivněno jeho specifickými tradicemi.
Muzeum moderního umění v Esbjergu se například snaží analyzovat instituci z hlediska komunikace, jejíž součástí se stává. Cílem zde je vypracovat semiotiku muzea rozvíjenou v duchu receptivně orientované teorie Umberta Eca. Stálé sbírky muzea jsou instalovány a prezentovány podle estetických principů, ne podle tradičních stylistických a uměleckohistorických kategorizací. Podobně kultivuje Wilson muzeum jako zázračné místo vidění a smyslových prožitků. Vytrhává předměty z jejich kontextů, a ty se pak na monochromních pozadích, v efektním, často subtilním osvětlení stávají objekty per se.

Wilson surrealista

Už surrealismus hledal skryté významy předmětů vytržených z jejich běžných souvislostí. Bleší trh tak byl muzeem, kde nepřeberné nahromadění věcí čekalo na objevení, aby se pak jako objects trouvée prezentovaly coby umělecké artefakty. Wilsonův smysl pro iracionální objekty, mystiku věcí a jejich aranžování do nepravděpodobných konstelací má předobraz v barokní Wunderkammer, sbírce kuriozit, vědeckých přístrojů, umění, sebraných exemplářů exotické fauny a flóry atd. Jako jisté paralely v přístupu je možné jmenovat i koláže Maxe Ernsta, sbírky fetišů a antropologických předmětů André Bretona nebo miniaturní světy magických krabic Josepha Cornella. Nabízí se i jména Marcela Duchampa a Kurta Schwitterse, kteří také pracovali s předměty vytrženými z kontextu, s hrou s významy obyčejných věcí.

Cesta

Wilson mobilizuje u divadla všechny smysly. Instalace jsou doprovázeny zvuky, hudbou, vůněmi, světelnými dramatickými efekty, rafinovanou prací s barvami, texturou, prostorem i živou herečkou. “Pro mne je struktura výstavy jako cesta, jeden prostor doplňuje druhý, konstruuji prostor a čas, různé rytmy, stejně jako v hudbě a v architektuře. Snažím se o sjednocení řádu a chaosu, o koexistenci protikladů, o vytváření smyslů pomocí kontrastu rozdílů,” říká Wilson.
Výstava Anna se té noci nevrátila domů je koncipována jako řada zastavení na poslední cestě fiktivní postavy Anny. Inventář jednotlivých síní, jejich atmosféra a charakter reprezentují jakési neurčité indicie chybějící tělesné přítomnosti Anny.
Podobně jako čtenář Alenky v říši divů se návštěvník ocitá v lehkém tranzu pokušení a údivu, v baudelairovském “lese korespondencí a vztahů”, kde se stále mění měřítko, prostor i čas. V šestnácti místnostech se tak odehrává 16 zastavení s fantastickými kompozicemi s artefakty z různých dob, různých kultur, tvořící zvláštní, iracionální, nepopsatelný svět, jaký známe například z obrazů Magritta nebo Giorgia de Chirica.

Příklady místností:

Ráj — Barokní kabinet s reliefně vyšívanými miniaturními obrázky na každém šuplíku. Uprostřed je obrázek ráje, Adam a Eva, dva jednorožci. Dvě obrovské mohutné barokní skříně. Bohatě vyřezávané, postavené do prostoru jako domy. V příšeří vynikají lesky na řezbách a struktuře dřeva. O zadní stranu jedné z nich je opřena stará dřevěná lyže i s lyžařskou botou. Na druhé straně vysoko v rohu je upevněn malý záhadný balíček v hnědém papíru převázaný provázkem. Na stěnách slabě osvětlené dřevěné gotické reliéfy. V prostoru nasvícená futuristická trojnožka — židle od designera Philipa Starcka. Scéna ráje opakována ve formě prostorové divadelní kulisy v uzavřené krabici s otvorem. Skleněná bambitka.
Reliéf. Tajuplnost. Čas pozpátku.

Židle a ptáci — Tapiserie s motivem císaře na cestách. Barokní židle a stolky zahalené bílými povlaky. Jen roh komody nebo jedna noha židle poodhaleny. Bílé sošky porcelánových ptáků na vysokých soklech. Zpěv Marii Calas a Toma Waitse. Padlý kmen stromu skrz okno do místnosti. Bílé porcelánové figurky v poloprázdných vitrínách. Odjezd. Odchod. Opuštění.

Pracovna — Poškrábané žebříky. Roztroušené kbelíky s barvou, štětce, válečky. Rádia. Každé naladěné na jinou stanici. Technické výkresy židlí, interiérů, lamp. Japonské erotické dřevoryty poházené přes sebe na pracovním stole. Zmatek. Kakofonie. Nepořádek. Proces.

Jídelna — Dlouhý stůl. Prostřeno pro 34 hostů. Třicet čtyři různých židlí. Bílý porcelán. Broušené sklenice, stříbro. Mezi talíři prostředkem stolu nahromaděné artyčoky. Na každém talíři leží žlutá a růžová pilulka. Velké žárovky nad stolem, uprostřed křišťálový lustr. Těžká vůně mahagonu. Tlumené zvuky konverzace, cinkání příborů a skla.

Zrcadlová síň — Stěny pokryty zrcadlovou fólií. Čtyři různá barokní zrcadla na každé stěně násobí odraz do nekonečna. Křišťálové lustry. Hra světel a odlesků. V perspektivních nikách jsou na šikmých plochách umístěny delikátní poklady muzea. Porcelánové slepice a zelí. Skleničky s hrozící kuželkovou koulí nad nimi. Drobná figurka ze slonoviny. Stříbrný tác. Hodiny. Nekonečno. Zrcadlení.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
229 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
301 USD
2002, 22.9 x 30.5 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
577 USD
Bath, 1995, silkscreen print, 31 x 38 cm
Více informací...
65 EUR
68 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.