Časopis Umělec 2001/3 >> Londýn Přehled všech čísel
Londýn
Časopis Umělec
Ročník 2001, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Londýn

Časopis Umělec 2001/3

01.03.2001

Karel Císař | news | en cs

ICA
Ve svém červnovém programu ICA pokračoval v mapování umění významných městských center a po předchozích výstavách pekingského a bombajského umění institut představil umění současného Berlína. Série těchto městských výstav, která probíhá v posledních třech letech, byla podle organizátorů motivována jejich přesvědčením o stoupajícím významu městské identity, jež dnes do značné míry nahrazuje identitu národní. Ta se v případě berlínských umělců Olivera van den Berga, Sabine Horning či Katalin Deér příznačně projevila v zálibě ve strohých konstrukčních řešeních a urbanistickém myšlení.

Serpentine Gallery
Ještě předtím, než zde byla otevřena letní přehlídka Rachel Whiteread, která právě dohlížela na osazení svého pryskyřicového Monumentu pro prázdný čtvrtý sokl na Trafalgar Square, proti kterému hned po jeho slavnostním odhalení demonstrovala skupina mladých konzervativců, představila Serpentine Gallery dílo nedávno zesnulého umělce čínského původu Chen Zhena. Ten ve svých rozměrných hybridních skulpturách, které byly v roce 1999 mimo jiné zahrnuty do Obristových Cities on the Move a Szeemannova Apertutta, zkoumal především možnosti koexistence tak odlišných světů, jakými jsou tradiční východní buddhismus a západní masová kultura.

Západ
Anthony d’Offay
Až do konce července hostila galerie Anthony d’Offay nové práce jednoho z průkopníků videoartu, Američana Billa Violly. Ten ke ztvárnění svých typicky mysticizujících témat tentokráte kromě tradiční videoprojekce díla Five Angels for the Millennium, v němž za ohlušujícího burácení do vody padají a znovu se z ní vynořují lidská těla, využil rovněž plochých LCD displejů. Na nich byly promítány i extrémně zpomalené smyčky zachycující projevy základních lidských emocí — radosti, strachu, hněvu a smutku.

Gagosian
Americký fotograf Philip-Lorca diCorcia, jehož díla byla v loňském roce zahrnuta i do přehlídky Settings and Players: Theatrical Ambiguity in American Photography, kterou v současné době hostí Galerie hlavního města Prahy, se vedle starších prací z cyklu Streetworks (1993-2000) v londýnské galerii Gagosian, jež se chystá na další rozšíření, představil rovněž zcela novými fotografiemi z cyklu Heads. Stejně jako ve svých předchozích pracích i zde však diCorcia strategicky využívá momentu překvapení, neboť svou skrytou kamerou zachycuje filmově osvětlené tváře nic netušících kolemjdoucích.

Lisson
Vedle drobných prací v Mexiku žijícího Belgičana Francise Al˙se Lisson Gallery v červnu představila i nový projekt Don’t Think About It Douglase Gordona, jehož retrospektivu na letošní podzim připravuje londýnská Hayward Gallery. Gordon tímto charakteristicky mnohavrstevným dílem navázal na své starší práce, v nichž hlavní úlohu hrálo jeho tělo. V projektu Don’t Think About It je to jeho černou známkou označená dlaň, která se na promítané smyčce pokouší prudkými údery do kamery vymanit ze světa před objektivem.

Sadie Coles HQ
Pro vystřihované ubrousky své druhé výstavy u Sadie Coles HQ zvolil mladý Brit Simon Periton namísto svých známých angažovaných ornamentů kompozice figurální. Jestliže se v závanech našeho dechu dříve v Peritonových vystřihovánkách chvěly anarchistické symboly a ostnaté dráty, na této výstavě totéž činily mediálně modifikované tváře dalajlamy či Iggyho Popa.

Stephen Friedman
První držitel nově založené francouzské Ceny Marcela Duchampa, v Paříži žijící Švýcar Thomas Hirschhorn v předním prostoru Stephen Friedman Gallery postavil ze svých oblíbených recyklovaných materiálů angažovanou veřejnou prádelnu. V bubnech jeho kartonových praček se namísto špinavého prádla propíraly působivé zpravodajské záběry a vše bylo plné světla, neboť, jak se Hirschhorn vyjádřil ve svém nedávno publikovaném rozhovoru s Franceskem Bonamim, jeho nehierarchické dílo nemá co skrývat.

Východ
Anthony Wilkinson
Galerie Anthony Wilkinson, která bude pro svou výstavní činnost brzy využívat nové rozlehlejší prostory, v červnu představila díla v Londýně žijící absolventky Goldsmiths College španělského původy Angely de la Cruz. Ta ve svých pracích novým způsobem přehodnocuje klasické téma možnosti expanze dvojrozměrného uměleckého díla do skutečného prostoru a nechává oživlá monochromní plátna svých obrazů bortit jejich rámy a takřka lidsky se choulit v rohu místnosti.

Vilma Gold
V bezprostřední blízkosti populárního Hoxton Square, kde se v červnu konaly hned dvě výstavy Gilberta a George, z nichž je třeba vyzdvihnout především přehlídku jejich raných filmů a videí v The Lux Centre, se rovněž nachází celá řada méně známých alternativních výstavních prostorů. Vilma Gold Gallery zde představila vedle série animovaných filmů také plastiky dalšího absolventa Goldsmiths College a letošního finalisty ceny Becks Futures Briana Griffithse, jehož dílo bylo zastoupeno na basilejském Liste a objeví se i na bienále v Tiraně.

Matt’s Gallery
Francouzka Elisabeth Ballet ve své vůbec první samostatné londýnské přehlídce důsledně využila prostorové možnosti hlavního sálu Matt’s Gallery, neboť strategickým umístěním své architektonické instalace v podobě jakési hliníkové bariéry do jejího vyznění zapojila i výhled do otevřené předměstské krajiny za okny galerie. Obdobným problémům organizace vnímání byla věnována i její strohá videoprojekce, která sice obrazem zachycovala pouze muže stojícího v okně protějšího domu, pomocí výrazné zvukové stopy však jistým způsobem podávala obraz i o samotném pozorovateli.

Jih
Delfina Project Space
Nový Project Space nejvýznamnějšího britského rezidenčního centra Delfina, jehož studií v letošním roce využívají i Graham Gussin a Salla Tykka, v Londýně vůbec poprvé představil tvorbu v Paříži žijícího Albánce Anriho Saly, který za své dílo mezitím obdržel jednu z cen na letošním Benátském bienále. Jeho v Lille natočený 16mm film Nocturnes zdánlivě dokumentárním způsobem zachycuje výpovědi dvou mužů, jejichž životní zkušenosti vojáka modrých přileb na Balkáně, respektive prodavače akvarijních rybek jsou vzdálené pouze na první pohled.

Oxford
Museum of Modern Art Oxford
Výstava Open City v Museum of Modern Art v Oxfordu mapovala vývoj fotografie pouličního života od padesátých let do současnosti. Zaměřila se přitom především na rozchod fotografie s dokumentaristickými tendencemi, které jí dominovaly až do sedmdesátých let a jejichž opuštění pod vlivem nového pochopení tohoto média konceptuálním uměním, pro něž byla fotografie vedle slova hlavním výrazovým prostředkem, je koncentrováno v díle Jeffa Walla, jenž byl na přehlídce zastoupen dvěma méně známými díly Pleading a Man in Street.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Crying Fountain, 200, silkscreen print, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
69 USD
Stu Mead's paintings touch the art world at a tangent. Not that he's exactly an outsider, having received a formal art...
Více informací...
55 EUR
58 USD
Vázaná kniha v grafické úpravě Petra Koláře vyvažuje výběr fotografií z mezioborového cyklu Martina Zeta. Doprovodné texty...
Více informací...
10 EUR
11 USD
Drama z budoucnosti jako zkratka české orweliány. Malebná dystopická vize hradu, podhradí, selského rozumu, druhého národního...
Více informací...
3,80 EUR
4 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.