Časopis Umělec 2000/4 >> Smyčky cyklů (Chen Zhen) Přehled všech čísel
Smyčky cyklů (Chen Zhen)
Časopis Umělec
Ročník 2000, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Smyčky cyklů (Chen Zhen)

Časopis Umělec 2000/4

01.04.2000

Nataša Petrešin | čina | en cs

Současné umění se dlouho vědomě orientovalo na uměleckou produkci z Evropy a USA. Na druhou stranu nedávné příklady pronikání okolních kultur membránou současné umělecké scény jsou jistě znamením všeobecné globalizace a dalšího logického rozšiřování hranic, jehož původ nalezneme už v éře postmoderny. Častou přítomnost například asijských umělců naznačil již významný projekt kurátora Hanse Ulricha Obrista Cities on the Move, ale v očích veřejnosti byla potvrzena až účastní asijských umělců na loňském d‘APERTutto v rámci Benátského bienále. Chen Zhen, žijící a pracující v Paříži a Šanghaji, je jedním z umělců, kteří z této multikontextuální situace pocházejí a využívají ji jako jeden z vlastních tvůrčích principů.
V některých ze svých prací Zhen diváky přesvědčuje, aby aktivně spolupracovali, a tím konkretizovali celý artefakt, jako v případě bubnování (nejdříve v rituálu tibetských mnichů a poté s účastí diváků) na jeho instalaci na Benátském bienále. Podobně funguje také ambientní instalace v Muzeu současného umění v Záhřebu nazvaná Šest jar. Instalace vizualizuje starodávný vztah mezi makrokosmem, reprezentovaným zde jako denní cyklus rozdělený do šesti rovnocenných částí (podle buddhistického myšlení jsou to časné ráno, dopolední slunce, západ slunce, raná noc, půlnoc a pozdní noc), a mikrokosmem v podobě šesti site-specific instalací na téma životních cyklů. To vše vytváří jednotnou prezentaci významu tělesného příchodu, odchodu a mezistavů bytí, v němž je výrazně zdůrazňována konotace sexuality. (Lze na ni pohlížet jako na sílu, která spojuje dva opačné póly či sféry.) Interpretace šesti děl je široce otevřena, procházka z jedné místnosti do druhé dává celku pocit pouti a posloupnosti. Časné ráno je tak reprezentováno jako cesta skrz bezforemnou průhlednou instalaci, plnou trubiček a lahví, vonící po sterilní plastické mase, čímž vyvolává nejranější vzpomínky na život. Polední slunce už rozeznává dvě pohlaví charakterizovaná prostřednictvím klišé – malí vojáčci a panenky Barbie. V přírode slunce spojuje světlo a temnotu, v Zhenově díle je spojení dvou pólů/pohlaví naznačeno obrovským zvonem z květin, symbolem lásky a formálního svazku manželství. Další stanicí je kolébka, jejíž pohupující se stín objímá celý okolní prostor, a lze ji tak vysvětlit jako ilustraci totality pozornosti, která se každému dítěti musí dostávát. Instalace půlnoci je svou strukturou nejotevřejnější. Barevné záplaty a pastelky vyzývají diváka, aby tu zanechal svůj nápis, čmáranici na látce jako důkaz vlastní existence. Rozmanitost záplat odpovídá rozmanitosti vlastních zkušeností, které v téměř poslední fázi svého života zjišťujeme a reflektujeme, jak nás utkaly do jednoho celku. Poslední instalace je jednoznačná, ale nevizualizuje konec. Bílé svíčky tvoří dva otvory na posteli nemocného: jeden je jako kráter, vysílá, zatímco druhý je menší a přijímá. Nepřímo tu lze tušit circulaci inkarnace, kterou zdůrazňuje Zhenův budhistický názor. Výstava vytváří smyčku a dojem z ní se jen posiluje při opakovaném procházení instalací.

Chen Zhen, Šest jar, Muzeum současného umění, Záhřeb, 28.5.-7.7.2000
Přeložil Vladan Šír.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
324 USD
2001, 35 x 42 cm (2 Pages, Pen & Ink Comic
Více informací...
672 EUR
750 USD
Výběr z německého videoartu a experimentálního filmu. Divus a Eastern Alliance v edici Teledivision vydal 27 německých videí a...
Více informací...
6 EUR
7 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.