Časopis Umělec 2008/1 >> Lukáš Karbus | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Lukáš KarbusČasopis Umělec 2008/101.01.2008 Jiří Ptáček | nové tváře | en cs de es |
|||||||||||||
Když Lukáš Karbus opustil malířský ateliér Martina Mainera na brněnské Fakultě výtvarných umění, vrátil se do vsi Pihel nedaleko sudetské České Lípy. Zařídil si tam hospodářství, stal se spoluvlastníkem pily a v současné době vysazuje japonské topoly, rychle rostoucí dřevinu užívanou k výrobě biomasy. Maluje večer, když má po práci.
Představovat Karbuse jako severočeského zemědělce by nemělo důvod, kdyby se to pozitivně neodráželo na jeho umění. Jednak teprve s odchodem z Brna, ke kterému ve skutečnosti došlo ještě před koncem studií, začal kontrolovat do té doby živelnou produkci akvarelových kreseb a zběžné záznamy svých duševních pohybů vystřídal soustředěným a časově náročným budováním obrazu. Navíc také v akvarelech vzniklých pro diplomovou práci (2007) a během necelého roku poté zpozorněl ke krajině Českolipska. Znovu a znovu kreslí hornatý horizont, někdy jej doplní krystalickou strukturou inspirovanou šestibokými čedičovými sloupci Panské skály. Jedině z luk také mohou pocházet květiny na jeho zátiších, tolik jiné než kytky z městských květinářství. Na první pohled je ale jasné, že nejde o místopis. Vytěsněním všeho současného Karbus zbavuje kresby souvislostí s určitým časem a konkrétní fragmenty volně spojuje do smyšlených celků. Snaží se přitom využít co nejširší výtvarný rejstřík – pečlivé prokreslování detailů, dekorování geometrickými bordurami v sousedství velkých jednobarevných ploch. Sílu fantazie vyvažuje uvážlivým přístupem ke členění kompozice. Stát mimo hlavní proud vizuální kultury není pro Karbuse cílem, ale podmínkou jeho autentického postoje k výtvarnému vyjadřování. Nechat promlouvat intuici, čerpat obrazy z paměti a silných smyslových zážitků a neskrývat potěšení z procesu kreslení je pro něj nesmírně důležité. Říká, že na vesnici má čas dívat se a že dívat se považuje za důležitější než „dělat“. Není autodidakt (samorost), ale rozhodl se postavit se stranou. Z „klauzury“ se dostává jen občasnými výstavami. Po prezentaci v nedávno zaniklé galerii Eskort v Brně se letos představil v Galerii Kabinet tamtéž. Letos ho ještě čeká výstava v pražské A.M.180. Nadále také zůstává členem seskupení Punkwa sdružujícího studenty a absolventy Mainerova ateliéru. www.punkva.com
01.01.2008
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář