Časopis Umělec 2001/1 >> Šílená skutečnost Přehled všech čísel
Šílená skutečnost
Časopis Umělec
Ročník 2001, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Šílená skutečnost

Časopis Umělec 2001/1

01.01.2001

Ludmila Vachtová | review | en cs

Hypermental. Kurátorka Bice Curiger. Kunsthaus Curych, 17. 11. 2000 – 21. 1. 2001. Hamburger Kunsthalle, 16. 2. – 6. 5. 2001.
Hypermental sviští v ostrém úhlu přes fasádu curyšského Kunsthausu. Kurátorka Bice Curiger, mezinárodně proslulá vynikajícími výstavními tituly, si vymyslela pro poslední produkci na rozhraní tisíciletí mnohoznačný novotvar, který je schopný poskytnout útulek pro všechno možné, od kosmických báchorek až po kokainové umělé ráje. Šílená skutečnost — tak zní vysvětlující podtitulek výstavy — přilákala do domu na 25 tisíc zvědavců. “Vypadni z mé mysli. Opusť okamžitě tento prostor” — kategorické hulákání Bruce Naumana hřímající ze zatemněné kóje poblíž vchodu zřejmě nikoho neodradilo. Čím absurdnější zákaz, tím větší chuť vykašlat se na něj, a čím širší nabídka asociací, tím snazší její zneužití. Na výběr je totiž nesčíslné množství osobních skutečností a každá z nich je drobátko šílená.
Přes toto poznání se Bice Curiger přenesla s otrlou lehkostí generace, pro niž společensky podmíněná příčinná souvislost a historická analýza patří k metodám doby kamenné. Bice Curiger, šéfredaktorka vlivného časopisu Parkett, je velice praktická teoretička a vyzná se v nejrůznějších mezinárodních výtvarných scénách — škoda, že ne v české — a pohybuje se spíše v ateliérech než akademických badatelnách. Při práci na živém materiálu jí pochopitelně neuniklo, že značná část mladých prominentů sice nic neví o André Bretonovi či o pravidlech někdejších surrealistických her, přesto je ale intuitivně používá pro hrátky vlastní, někdy zkomolené, jindy s nevinnou nenasytností, vždycky ale bez jakéhokoliv vztahu k ideologickému zázemí. Nejde tedy o programové kříšení bývalé doktríny, ale o identifikaci “protosurrealistického momentu” zakódovaného v lidské existenci. Termíny se proměnily, pocit zůstal. Dvacáté století moc nedalo na přání prognostiků a běželo si po svém. Takzvaná velká témata splaskla. Učená hádání o estetických přednostech abstrakce nebo figurace nevzbudily už ani útrpný úsměv. Freud sem nebo tam, žádná tabu už neplatí. V čase zdůrazněné virtuality objevilo umění své vlastní — umělé tělo. Nikoho nenapadne teoreticky debatovat o sexualitě a sadomasochismu, každý si ale rád šňupne koksu a rozšíří paranoicko-kriticky vědomí. Hypermentální je všechno, co přesahuje normu. Šílená skutečnost se rodí v hlavě a zabydluje se s oblibou ve všednodennosti, v kuchyni, v posteli, na dálnici. Vzdáleně připomíná úkaz, který za onoho času praotci Šmidrové — Beda Dlouhý a Karel Nepraš — pojmenovali “divnost”. Nevzbuzuje ani hrůzu, ani strach, ale něco svůdného mezi tím, doprovázeného lehkým mrazením v zátylku a nezřízenou zvědavostí, která stírá rozdíly mezi důvodem a důsledkem, mezi pachatelem a obětí.
Bice Curiger si pro zviditelnění svého výstavního přeludu vybrala 50 spojenců nejrůznějšího věku a zaměření, od Salvadora Dalího až po Jeffa Koonse, od Olafa Breuninga až po Louise Bourgeois. Její posádka s kádrem stálých hostů je zřejmě ochotná převzít jakoukoliv roli — Robert Gober, Mariko Mori, Damien Hirst a Cindy Sherman, známí už z výstavy Zázraky a divy, nechybí při žádné z produkcí. Paní kurátorka přidělila účastníky k šesti velmi volným tematickým celkům, které se vzájemně přesahují a vůbec se chovají nadmíru snášenlivě, nestarají se ani o nějaký “lineární vývoj”, ani o formální tendence. Není divu, že nejpřesvědčivěji působí kapitola o erotice. Je všudypřítomná.
Počestní kunsthistorici se naježili a obvinili pachatelku výstavy z toho, že motá páté přes deváté a nerespektuje doporučený pořádek. Jak by mohla, když jedná hypermentálně? Záměrně ruší, zbavuje exponáty ochranných estetických šuplíků a vypouští je na volný muzejní parket, kde dochází ke schůzkám daleko zábavnějším než ono historickými surrealisty doporučované “setkání deštníku a šicího stroje na operačním stole”. Video má přednost: Pipilotti Rist posedlá představou sličného mládence bloudí obrovitou samoobsluhou. Olaf Breuning vyzbrojený mečem, tranzistorem a brněním z lepenky zápolí s vlastním snem. Doug Aitken stele písek a vzývá vedro. Košile a límec Louis Bourgeois se radostně mrouskají, zatímco Cindy Sherman předvádí tentokrát černobílé hnusárničky, půvabně doplňující masturbační obřad Erica Fischla. Damien Hirst se těší s hlavou umrlce a Matthew Barney zůstává jako vždy megacool se svou podivnou gentechnologií.
Téma je vážné, v domě ale panuje nezávazná lehkost a veselí jako na převeliké, všeobecné a globální party. Všichni se tváří, jako by se znali, vyměňují si jen tak ze zvyku pozdravy a banální zdvořilosti. Nezanechávají stopy. Hemžení je sice veliké, ale vlastně se nic neděje a hlavně nic nebolí. Nahromaděné obrazy připomínají brouzdání po internetu. Stačí jen mrknout a hned je všechno jinak. Radujte se.
Výstava měla být původně k vidění také v Galerii Rudolfinum. Obě smluvní strany — Bice Curiger a Petr Nedoma — vysvětlují naprosto odlišně, proč ze spolupráce nakonec sešlo. O jeden důvod víc smířit se s tezí, že každá skutečnost je přinejmenším klamná a bludná.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Radio Cake, 2014, acrylic painting on paper, 38 x 28, framed
Více informací...
550 EUR
584 USD
15 x 21 x 3 cm / 160 pages / sérigraphie 14 pass.couleur / 200 ex
Více informací...
30 EUR
32 USD
Speciální směs AMSP (Alter Močál Správný Poměr) je určena především pochybujícím ale stále se humanistických hodnot držícím...
Více informací...
14,40 EUR
15 USD
64.4 x 46 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
1 004,40 EUR
1 066 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.