Časopis Umělec 2006/2 >> Manažerské civilizace Přehled všech čísel
Manažerské civilizace
Časopis Umělec
Ročník 2006, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Manažerské civilizace

Časopis Umělec 2006/2

01.02.2006

Eduard Piňos | interview | en cs

Eduard Piňos hovoří se skupinou Eastwood

Skupina Eastwood zkoumá vztahy mezi současnými komunikačními a informačními technologiemi a kulturní praxí. Dvoučlenný tým, skládající se z jugoslávských softwarových experimentátorů Kristiána Lukiče a Vladna Jolera, se snaží porozumět principům a změnám v současné informační společnosti. Své poznatky z oblasti utváření nového sociálního řádu pak šíří pomocí herních a jiných softwarových aplikací. Sami autoři se víceméně vzdávají uměleckých ambicí, přesto jejich práce, především co do formy, rozhodně do umělecké praxe přesahuje.


Kde je, dle vašeho názoru, hranice mezi uměním a zábavou? Myslíte si, že tyto dvě věci od sebe musejí být odděleny? Co produkuje váš tým – zábavu nebo umění?
No, umění je konstrukt a boj o moc, což je ovšem stejný případ jako zábavní průmysl. Je irelevantní přemýšlet o oddělení nebo neoddělení těchto dvou složek. My děláme hry, které se snaží poodhalit původ vojenské zábavy a představy člověka jako ekonomické bytosti. Americká armáda vyprodukovala hru American Army a také ji považovala za umělecké dílo, jež má zřejmě být i zábavné.

Vaše hry Civilizace IV a MCTE se zaměřují na negativní aspekty současné lidské společnosti. Cítíte se jako umělečtí aktivisté? Chcete skrze vaši práci něco opravdu změnit, nebo používáte tuto látku bez nějakého dalšího, hlubšího významu?
V Civilizaci IV jsme se zaměřili na původ ekonomických vztahů v dnešní společnosti. Tvůrci předchozích her Civilizace, Sid Meyers a Firaxis vytvořili jisté základní představy o tom, co je civilizace a její vývoj, ale učinili tak mlhavě. V naší Civilizaci IV prezentujeme představu, že z pohledu ekonomických zájmů budou mezidlidské vztahy v budoucnosti založeny hluboce manažersky. Idea rovnosti mezi sociálními a ekonomickými vztahy staví do popředí další představy o managementu lidských zdrojů, což znamená ovládnutí kapitalistických hodnot. Vojenskou strukturu předešlých her jsme posunuli do vojenského prostředí současných IT společností. MCTE – modifikace populární hry The Sims – prozměnu dokládá krizi interaktivity, při které odmítáte hru hrát podle pravidel, jež byla předem určena.
Nevíme o tom, že bychom byli aktivisté, ale víme, že informační a komunikační technologie se stávají bojovou frontou současného informačního kapitalismu. V této oblasti jsme také mezi mladými zaznamenali nárůst pravicového extrémismu, namixovaného s jejich konzumním stylem života a dominancí kapitálu, což nám připomíná situaci v Evropě ve 20. letech minulého století. Všichni víme, co pak následovalo ve třicátých letech. Tento vývoj je obzvlášť vidět na herních komunitách, jež stále zůstávají mimo výraznější zájem sociologů. Je zajímavé pozorovat, nakolik a jak jsou vojenská témata ve většině současných her propojena s dětmi a mládeží. Po téměř sedmdesáti letech nás stopy dovedou zpět až k italské mládežnické fašistické organizaci Balilla a k její známější nástupkyni – nacistické Hitlerjugend.

Jaká je budoucnost umění? Ponoří se do moderních technologií a původní umělecké styly budou zapomenuty? Litovali byste tohoto vývoje? Co je pro vás důležitější: smysl, nebo forma? – Ve vaší práci, v práci jiných?
No, když investujete hodně peněz, vytvoříte dobrý stroj, vytvoříte algoritmy a parametry, mohli byste předpovědět budoucnost umění. Vlastně jsme už na cestě k vytvoření takového stroje. Jedná-li se o původní umělecké styly, je těžké říct, co v podmínkách postmoderny je původní či zastaralé. Máme tu například 80. léta, kdy umění vzkřísilo malbu, o které si v 70. letech každý myslel, že je mrtvá a že konceptuální umění již bude vládnout navěky. Takže je jisté, že „zastaralé“ výtvarné techniky nebudou zapomenuty. Vlastně se zdá, že pro trh s uměním jsou nejlepší umělci, kteří jsou mrtví. Nemají prapodivné otázky. Jsou prostě mrtví. Umíte si představit Maleviče na své vlastní aukci? Umělec Alexander Brenner má v tomto ohledu zajímavé názory.

Co si myslíte o názorech, že počítačové hry nemají žádnou hodnotu? Vidíte hodnotu v obyčejných počítačových hrách?
Každý má právo na jakýkoliv názor na cokoliv, včetně her. Jde o to, že většina současných her je silným nástrojem ideologického boje. Hlavním cílem jsou děti a teenageři, ale čím dál tím víc jsou v hledáčku i dospělí. Mnoho počítačových her jsou jen virtuální výcviková centra, kde se učíte rozličné vojenské dovednosti: strategické plánování bojových operací, boj muže proti muži, řízení tanků, letadel, navigace raket, individuální nebo týmový boj.
Jsou dvě možnosti jak nahlížet na hry: přestat hrát hry, nebo v nich vytvořit či nalézt jiný obsah. Je to úplně stejné jako s velkými médii. Přestaňte se koukat na CNN a vytvořte nebo nalezněte alternativní médium. Hry jsou plným, reagujícím interaktivním prostředím. Je to také médium, které je stále důležitější, má svá vlastní pravidla jako film, malba nebo video a velmi nutně potřebuje obsah.

Může být v budoucnu naše společnost redukována na tok informací? Co si myslíte o vizi člověka připojeného na svůj počítač, bez potřeby se kamkoliv vzdalovat, jelikož vše je dosažitelné přes internet. Bojíte se toho?
Musíme si udržet pozici mezi paralyzovaným technoludismem a schizofrenickým technofetišismem. Pokud automatizace a počítačové technologie znamenají, že budeme mít méně namáhavé fyzické práce, pak to znamená, že technoutopické a avantgardní sny z počátku 20. století jsou naplněny. Avšak zároveň je tu technologie, která funguje jako regulátor biologické moci. Dnes je nejdůležitější, aby byl subjekt pomocí bezdrátových a mobilních technologií k dispozici všude 24 hodin denně a 7 dní v týdnu. Představa je taková, že technologie se dostane do lidských těl a bude člověka následovat kamkoliv – na pláž, do ložnice, k zubaři. Jako když chcete v dnešní době někam letět – musíte kontaktovat váš virtuální webový vyhledávač, ten vám najde let, vy pak přes virtuálního bankovního agenta převedete peníze a pak si let zabukujute. Osobně musíte jen dojít na letiště a odletět. V tomto vývoji vidíme velký potenciál. Ekonomika je založena na sociálních vztazích a komunikaci, musíme tedy chytře využívat těchto technologií a znovu promyslet způsob komunikace ve společnosti.

Jaké jsou vaše další plány? Které nejnovější poznatky vám přinesl výzkum v oblasti vztahů nových technologií a kulturní praxí?
Plánujeme více se zaměřit na obsah her a pozvednout kritické povědomí o jeho důležitosti. Obyčejní lidé by měli vzít vytváření nových her do vlastních rukou, nebo se na něm alespoň podílet. Je nutné, aby se herní komunity a hráči odklonili od hledání dokonalosti ve hrách, jelikož pak už neexistuje cesta ven. V takovém případě totiž přežijí jen ti velcí, jako jsou Electronic Arts, Blizzard, Sony nebo Microsoft. Jedna rada pro hráče a jejich komunity: Je na čase hledat ve hrách obsah, smysl a také zaměřovat se na to, kdo jsou jejich autoři a producenti: zda obří herní konglomeráty, či malé nezávislé společnosti.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Drowning Pool, 1995, acrylic painting on paper, 67 x 100 cm, on frame
Více informací...
3 200 EUR
3 573 USD
31.5 x 36 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
446,40 EUR
498 USD
Obsah: Andy Warhol: Od A k B a zase zpět, Eugéne Ionesco: Nenajatý vrah, Egon Bondy: Ach Čechy.../deník dívky, která hledá...
Více informací...
8,05 EUR
9 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.