Časopis Umělec 2007/2 >> María Alos: umění sbírat instituce Přehled všech čísel
María Alos: umění sbírat instituce
Časopis Umělec
Ročník 2007, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

María Alos: umění sbírat instituce

Časopis Umělec 2007/2

01.02.2007

Mariana David | art thieves | en cs de es

Umělkyně María Alós (nar. 1973, Cambridge, USA) využívá jistý druh škodolibé citlivosti a koncepčně transgresivní strategie ke konfrontaci institucionálních struktur a individuálních systémů důvěry jak ve společnosti, tak v uměleckém světě. Ačkoli se umělkyně občas ocitá mimo zákon, její dílo se vyznačuje naivní, téměř dětskou hravostí a podněcuje ke zvážení praktik a postupů, které obvykle nezpochybňujeme.

V sérii Incognito (2000—2005 vytvářela svou vlastní síť sběratelů nebo nenápadně umisťovala své drobné autoportréty v sálech muzeí, třeba v newyorském Muzeu moderního umění nebo New Museum of Contemporary Art. V Untitled Interventions (2001) klasifikovala publikum shromážděné na akademické akci podle jeho vztahů k uměleckému provozu (administrátor, prodejce, kupec, atd.). Vždy měla na paměti, že být umělcem a vytvářet umění znamená porozumět strategiím, které je formují. Její první díla prokazují zájem o lokalizaci, předvádění a využívání systémů ohodnocování umění. Co musí dělat ten, kdo se chce stát umělcem, aby se dokázal stát také součástí trhu, tisku, institucí? Kde se naučí proniknout do těchto nik při souběžném produkování kritické práce nebo efektivní umělecké nabídky? V roce 2000, když studovala vizuální umění na univerzitě v Syracuse ve státě New York, předložila Alós magisterský diplomní projekt, který sice vyzdvihoval umělecký diskurs nad zákonnost, ale současně obnažil rozpornost a vertikální povahu systému tím, že se nečekaně proměnil v institucionální problém. Její projekt nazvaný OBJECT—ionable: a temporal collection, odkazoval k objektu legitimizovanému uměleckým systémem a k jeho hodnotě jako ke statku, který se může stát sběratelským předmětem. Ve výstavní síni bylo na policích rozmístěno 17 akrylátových krabic. V každé z nich se nalézaly fragmenty z děl jiných známých umělců. Mezi nimi pravítko převzaté z instalace Cildo Mireles (Fontes, 1992), vlas, zbytky knihy a nitrolakové malby Rachel Whitewread (Library, 1999), kostka cukru od Toma Friedmana (Untitled, 1999) a Kittin prsten převzatý od Tracey Emin (My Bed, 1999). Průvodní text galerie uváděl, že OBJECT-ionable: a temporal collection je projekt, kterého se jako kurátorka ujala María Alós a že jde výsledek rok trvající performanční činnosti, která spočívala v kompilaci uměleckých děl uznávaných umělců, dále umělců, kteří se nacházejí v půli své kariéry, ale také začátečníků. Všechny objekty byly fragmenty vytržené z větších děl, získané se souhlasem nebo bez souhlasu umělců a galerií, které je zastupují. Při pojetí instalace jako kurátorské práce Alós zvolila pracovní metodu, kterou od té doby dále rozvíjí: používá jako součást vlastního výtvoru různé aktéry, působící při legitimizaci uměleckého díla. V projektech jako The Passerby Museum (Muzeum kolemjdoucích, 2002—2006) jsou kolemjdoucí vyzváni, aby muzeu darovali nějaký předmět. Takto získané předměty se pak veřejně vystavují na různých místech a v různých zemí a rozšiřují sbírku, o niž pečují umělci María Alós a Nicolás Dumia Estevez, kteří zároveň působí jako ostraha, kurátoři, muzeografové a instalátoři výstavy. Při výpůjčce částí cizích děl a jejich vřazení do nového kontextu v OBJECT-ionable: a temporal collection chtěla María Alós předměty vrátit do jejich původního stavu, tj. znovu u nich vyvolat kvalitu světských objektů, a obnovit touto legitimizací v nové instalaci jejich hodnotu jako uměleckých objektů. Fragmenty cizích děl by se tak staly uměleckými díly za sebe samé, díky vlastním kvalitám a v novém konceptuálním rámci. Po ukončení výstavy by se každý z vystavených kusů vrátil autorům nebo majitelům (odtud název dočasná výstava) a oni sami by se mohli rozhodnout, zda je chtějí znovu vtělit do původních děl nebo je budou vystavovat jako individuální kusy. Krátce po zahájení byly tyto fragmenty z galerie Joe and Emily Lowe v Syrakuské universitě odcizeny. Zloději, kteří si odnesli objekty z projektu OBJECT—ionable: a temporal collection, zaslali rektorovi a vysokým představitelům university anonymní dopis, který v kopii rozeslali také jednotlivým muzeím a galeriím, jejichž díla si Alós „neoprávněně přisvojila“. Dopis popisoval Alósinu výstavu jako nenapravitelný zločin a „výsměch nejryzejším pojmům a tradicím umění… neboť předvádí fragmenty materiálu, ukradené ze slavných uměleckých děl nejprestižnějších newyorských galerií a muzeí“. Dále uváděl, že „tyto vandalské akty poškodily původní originály a některé z nich nenávratně změnily“, a tvrdil, že „ačkoliv slečna Alós vždy své akce opírá o uměleckou rétoriku, ve skutečnosti se dopustila zločinu, který představuje přímé porušení kodexu chování studentů Syrakuské univerzity“. Je s podivem, jak diplomní projekt, jehož záměrem bylo prezentovat výsledky pečlivě promyšlené a realizované práce, vyvolal více výhrůžně laděných reakcí než recenzí v tisku. Alós okamžitě dostala dopisy od zainteresovaných galerií, upozornění od vedoucích představitelů univerzity, a musela se dostavit na nesčetná sezení výborů, kde byla obviňována ze zločinného postupu. Když byla předvolána na syrakuskou policii, proměnila se z oběti v podezřelou a zase naopak, neboť musela označit odcizené předměty, které jí byly ukradeny. OBJECT—ionable převtalo některé strategie, které se v současném umění opakovaně vyskytují, neobjevilo nové formy, kritický postoj či uměleckou intervenci. V letáku k výstavě Alós zmiňovala performance a krádež nebo výpůjčku, tedy způsoby shromažďování těchto materiálů, chápala jako důležitou součást projektu. Z právního hlediska nepředstavovaly převzaté fragmenty předmět protizákonného jednání, neboť v pojistkách originálů byly materiály klasifikovány jako nahraditelné statky. Například prsten převzatý z instalace Tracey Emin představuje na pouličním stánku celkovou hodnotu tří amerických dolarů. Alós tato reakce trošku rozladila. Na univerzitách se vyučují metody umělců, kteří někdy i skandálně překračují všechny meze, nakonec však školy nepodpoří své studenty, když tyto postupy realizují a vzniknou přitom problémy. Někteří vyučující pro Alós dokonce získávali materiály, nehledě na to, že o obsahu projektu byli informováni v průběhu semestru prostřednictvím odevzdaných textů a esejů. Krize potvrdila, že univerzitní postuláty a jejich avantgardní duch nejsou v souladu s mezemi legitimity. Univerzita se nakonec nezastala projektu rozvíjeného a prezentovaného v jejích učebnách. Alós se nejprve musela omluvit všem galeriím a muzeím a musela slíbit, že vrátí všechny fragmenty děl. Jako by to nestačilo, vše vyvrcholilo tím, že anonymní zloději materiál pečlivě zabalený vrátili. Poté co ji obvinili ze zločinu a prohlásili za osobu nehodnou jakýchkoli uměleckých zásluh, veřejně prohlásili, že si její projekt sami přivlastnili, a především pak jeho bytostnou součást spočívající v krádeži uměleckých děl. Také prohlásili, že objekty neodcizili, aby poškodili umělkyni. Tento zdvojený akt vandalismu, který vyústil v obvinění, předvolání na policii a oznámení krádeží, byl spáchán jako odpověď na akci umělkyně Alós, aby dokázal nefunkčnost bezpečnostních systémů v galerii Lowových a zároveň propagoval matoucí konání určité skupiny umělců. V anonymním dopise tito obhájci umělecké integrity tvrdili, že odcizená umělecká díl byla nenapravitelně poškozena. Takové preciózní hodnocení uměleckého předmětu je postoj značně rozporný, když jej projevují zloději, kteří ospravedlňují své akce konceptuálním (ne objektovým) rámcem a zásahem do cizích prací. Kromě toho, že překročil původní očekávání, výsledek projektu OBJECT—ionable ukázal, jakou měrou legitimizace uměleckého díla přesahuje obsazování institucionálních fyzických prostor, že dílo si mohou přisvojit třetí strany a že je vždy vystaveno momentálním politickým situacím a ideologickým faktorům.

Meze umění

V roce 2003 na 50. ročníku Benátského bienále španělský státní tajemník pro mezinárodní spolupráci Miguel Ángel Cortés prohlásil, že mezemi umění jsou rozpočet a zákon. Tento státní úředník se právě chystal otevřít národní pavilón se zakrytým slovem Španělsko a vstupem omezeným pro všechny osoby, které nepředloží platný španělský pas.

1 V tomtéž roce měla Alós znovu zažít, co se skrývá za silami, jež rozhodují o uměleckém díle, jeho realizaci a vystavení. Projekt MHN: Recorrido Evaluativo (Hodnotící průběh) identifikoval poškozená místa v Přírodopisném muzeu v Ciudad de México podle čtyř kategorií. Barevná označení upozorňovala na místa, která vykazovala poškození následkem nedostatečné údržby, škody na sbírkách vzhledem ke špatnému zakonzervování, místa poničená vlhkostí budovy a nebezpečná místa, kde by mohlo dojít k úrazům. Cílem zásahu bylo vytvářet povědomí o problémech muzea a průkazně doložit nedostatečnost rozpočtů mexických veřejných institucí. Uražené vedení muzea se rozhodlo práci demontovat tři hodiny před zahájením výstavy s odůvodněním, že byla zrušena kvůli „institucionálním problémům“. Rozpočet a zákon jsou záležitostí institucí, tedy osob, jež je řídí. Působí na ně zájmy a kritéria, která vykládají zákon a přidělují peníze. V Alósině práci se zviditelňují mechanismy, které působí od soukromé sféry po sféru veřejnoprávní, což se ostatně vztahuje i na umělce, který otevřeně zaujme svou mocenskou pozici.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
V této autorské knize propojuje Martin Zet viditelné / hmatatelné / uskutečněné / formulované, do jednoho celku
Více informací...
7 EUR
8 USD
Volcano, 1992, acrylic painting on canvas, 60,5 x 50 cm, on frame
Více informací...
2 200 EUR
2 370 USD
První katalog bludné fotografky Tal. Zachycuje období putování posledních několika let druhého tisíciletí v intimních záběrech...
Více informací...
2,82 EUR
3 USD
1995, 35.5 x 43 cm (3 Pages), Pen & Ink Drawing
Více informací...
894 EUR
963 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.