Časopis Umělec 2001/1 >> Postřehy ze Švýcarska Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2001, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Postřehy ze Švýcarska

Časopis Umělec 2001/1

01.01.2001

Karel Císař | news | en cs

migros museum
Museum für Gegenwartskunst v Curychu získalo své současné jméno poté, co jej v roce 1998 Rirkrit Tiravanija v rámci své výstavy Sociální kapitál proměnil v supermarket. Migros je jeden ze dvou
největších nákupních řetězců ve Švýcarsku. Muzeum poté zpřístupnilo své sbírky, sestávající především z děl autorů, které tato výjimečná instituce, svým programem srovnatelná s galerií Le Consortium v Dijonu, představila v posledních letech. Vedle aktivního přístupu ke skutečnosti, stírajícím hranice mezi uměním a životem, je umělcům migros muzea vlastní rovněž zájem o společné projekty s jejich kolegy, které výrazně ovlivnily umění devadesátých let. To se odráží také v názvu expozice Let’s Be Friends. A jen stěží to platí více o někom jiném než o Rirkritu Tiravanijovi, který je zde zastoupen motoristickou instalací The Opel Commodore, Joepu van Lieshoutovi a jeho ateliéru, či Douglasu Gordonovi, jenž ve svých videoprojekcích Bootlegs z roku 1996 pracuje se záznamy rockových koncertů let šedesátých a osmdesátých.

Galerie Hauser Wirth Presenhuber
Obtížně uchopitelné dílo britského umělce Liama Gillicka se nejnověji představilo na vůbec první samostatné expozici v curyšské soukromé galerii Hauser Wirth Presenhuber. Gillick vešel v povědomí mimo jiné účastí na důležitých skupinových přehlídkách, jako byly Intelligence v Tate Britain a What If: Art on the Verge of Architecture and Design ve stockholmském Moderna Museet. Zde se Gillick podílel i na koncepci celé výstavy, zabývající se prorůstáním současného vizuálního umění s designem. Instalace firststepcousinbarprize vedle sebe klade Gillickovy rozměrné rámy s barevnými slídovými stínítky a nástěnné nápisy, čerpající z místy mimořádně brutálního jazyka anglických textů šestnáctého století. Jejich spojení vytváří prostor na hranici mezi skutečným a fiktivním, v němž není možné bez dalšího odlišit ani to, který z obou základních elementů je abstraktní, a který konkrétní. Gillick tuto svou expozici bere jako poslední přípravnou práci před vydáním své nejnovější knihy, věnované přehodnocení etiky a vědomí v současné postutopické společnosti.

Museum für Gegenwartskunst Basel
V Curychu působící umělci Peter Fischli a David Weiss osvědčili svůj skeptický postoj i ve své basilejské expozici, která spojovala známou skulpturu z nevypálené hlíny Suddenly this Overview z roku 1981 s novým monumentálním fotografickým tablem Visible World a diaprojekcí Big Questions — Small Questions, připravenou zvláště pro tuto expozici. Expozice sestávala ze 150 hliněných dioramat, zachycujících nejrůznější více či méně historické události, 2800 fotografických momentek známých i nez
námých míst a krajin složených do dvaadvacetimetrového tabla a diaprojekce, rozmístěné do tří oddělených prostorů. Jednotlivé elementy podávaly sice pokaždé jiný obraz o našem světě, jejich záměrně nahodilý výběr však zdůraznil jeho nutnou nevyčerpatelnost.

Centre d’Art Contamporain
Ženevská výstava Gavina Turka potvrdila jeho setrvalý zájem o průzkumy toho, co znamená být umělcem. Počátek tohoto zájmu je třeba hledat již v jeho absolventské práci, sestávající z pamětní desky s nápisem “Borough of Kensington, Gavin Turk Sculptor Worked Here 1989-1991”, připevněné na zdi jinak zcela prázdného ateliéru. Royal College of Art v Londýně mu za tuto práci v roce 1991 odmítla udělit vysokoškolský diplom. Od té doby na sebe Gavin Turk bere nejrůznější podoby, z nichž zřejmě nejznámější je ta z plastiky Pop, v níž jeho vosková figurína v převleku za Sida Viciouse pózuje jako Warholův Elvis Presley. Obdobná plastika v Ženevě Turka pro změnu ukazuje jako sešlého bezdomovce. Kromě tohoto odkazu na vlastního dílo je na této výstavě Turkovi hlavním referenčním rámcem napětí mezi Duchampem a Warholem. Celou výstavu tak otevírá zpola naplněný černý igelitový pytel na odpadky, který je jako umění možné identifikovat až poté, co z bezprostřední blízkosti zjistíme, že je odlitý z bronzu. Ze stejného materiálu je i lepenková krabice, která představuje nápisů zbavený a navíc otevřený Brillo Box.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Formát 30x23 cm. 224 stran na kvalitním papíře, 144 v barvě a 250 vyobrazení.
Více informací...
25 EUR
28 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
246 USD
Rozsáhlý katalog k výstavě v NG v Praze. 80 celobarevných stran napěchovaných tím nejlepším co z Lahody známe: na 15 sérií...
Více informací...
10,06 EUR
11 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.