Časopis Umělec 2003/1 >> Petr Strouhal Přehled všech čísel
Petr Strouhal
Časopis Umělec
Ročník 2003, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Petr Strouhal

Časopis Umělec 2003/1

01.01.2003

Jiří Ptáček | nové tváře | en cs

Nar. 1977, po čtyřech letech studia strojařiny nastoupil v roce 2001 do ateliéru malířství Martina Mainera na Fakultě výtvarných umění v Brně.
Petr Strouhal překonával své vrstevníky už na jinak mrtvolně čpícím výběru Mladé maso v pražské galerii U zlatého prstenu (2002). Návštěvník jeho instalace vsunul ruce do jakéhosi inkubátoru uprostřed místnosti a přeléval tekutiny v miniaturních pytlíčcích, čímž odhaloval příběhy jejich drobných hrdinů. Inkubátor obklopovaly domky, figurky a stromy vystříhané z látek a vylepené na stěny, všechny jako z dětského leporela. Strouhal tak mezi mladými působil jako úplně nejmladší.
Jeho podnikání mělo však už v této době rozsáhlý záběr a individuálně rozvinutou estetiku. Po sériích nechutně se po sobě převalujících hmot v pastelových kresbách nebo po fotografiích “performujících” mrtvolek potkana a kuny, které Strouhal nalezl a pak jim dokreslil či vystavěl dojemné krajinky smrti, přišel s nekonečnými sériemi prací
z recyklovaných materiálů, plastelíny, masa a salámu. Na začátku letošního roku představil příběh z několika desítek diapozitivů, které vlastnoručně vypiplal stříháním barevných pytlíků a petlahví a jejich vlepováním mezi transparentní pásky.
Jestliže by se Strouhal mohl jevit jako workoholický kutil, podrobnější průzkum z něj činí vypravěče prchavých a téměř nezbadatelných her a morbidních point. Jednou bychom si na líčení měli pořídit zvětšovací sklo, abychom zahlédli, jaké krutosti se v jeho vystřihovánkách odehrávají a mohli jejich směsné aktéry politovat. Podruhé bychom se neměli tvářit překvapeně, když ze sítě šňůrek navázaných na hřeby, jimiž je pobita nechutně pomalovaná deska, funguje pouze jediná jako ovladač zobrazené scény. Často bychom se měli s díly předem rozloučit: tekutiny v pytlících vyschnou, papež z koleček salámu se zkazí.
Petr Strouhal rozvíjí pohádkovou vizi plnou odkazů k emocím a dějům současného světa. Slovní šarvátka skinheadů s anarchisty se v jeho rukou mění v tragikomické pokřikování strnulých figurek a la Southpark. Dá práci odhalit, že kulaté růžové hlavičky jsou holými lebkami a stejně růžové hlavy s výběžky pro změnu dredatými levičáky.
Mimořádné jsou také Strouhalovy flashové animace. Paže bajkotepce Ezopa z malby Diega Velasqueze zůstane po celý jeden film založená pod záhybem pallia a proto nám lehce unikne, že se ve skutečnosti pohybuje. Téměř jako formální cvičení se zase jeví film o jedné minutě, kdyby netrval právě onu minutu, kterou jsme jeho sledováním obětovali a 60 vteřin života naplnili minutou samou.
Petr Strouhal jde proti proudu jednorázové komunikace. Absurditu svých realizací nezakládá na jejím odmítnutí, ani na nátlaku vůči nám. Když je přehlédneme, nic se nestane, ale také nic nezískáme. Vyplácí se jedině tím, že rozluštíme některá pravidla pitoreskní mytologie, abychom prostupovali k limitům vlastní představivosti a cítili, jak se do čehokoli noříme stále jen napůl.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
81 USD
Předplatné se slevou na poštovném.
Více informací...
55 EUR
59 USD
S.d.Ch.: Varlénův vertikální betlém, 2007, 69,7 x 77,8, koláž a kresba
Více informací...
1 000 EUR
1 077 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.