Časopis Umělec 2004/1 >> Pierre Daguin: Frank’s Wild Years - Praha, Galerie Home, 17. 12. 2003–30. 1. 2004 Přehled všech čísel
Pierre Daguin: Frank’s Wild Years - Praha, Galerie Home, 17. 12. 2003–30. 1. 2004
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Pierre Daguin: Frank’s Wild Years - Praha, Galerie Home, 17. 12. 2003–30. 1. 2004

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Louis Armand | review | en cs

Pierre Daguin vystavil v pražské Galerii Home pod názvem Frankova divoká léta: sekce kreseb sérii s falešnou naivitou pojednaných kreseb podle pornografických časopisů. Na rozdíl od před- chozích prací mají podobu lineárních kreseb, náčrtů tuší, maleb a stylizovaných obrysů vybarvených fixy podobně jako obrázky v knížce pro děti. Ozývá se v nich dílo Egona Schieleho, raného Picassa a Hanse Bellmera i technicky jednoduchá, punková estetika obalů alb od Sonic Youth. Daguinovo používání barvy je zároveň rozbujelé i toxické, ostře kontrastní i nerozhodné. Povrchy jsou nasycené barvou či nevyplněné, expresivní či lineární (nebo obojí zároveň). Figury jsou zdůrazněné nebo zčásti vymazané, některé zmizely úplně. V důsledku lze říci, že čím „explicitnější“ obraz, tím méně „pornografický“ – kvalita napodobení se rozpouští v kompozici, oko selhává na kvalitě strojené techniky zdů- razňující sebe samu. Mohli bychom se dohadovat, že Daguinovým cílem bylo ztvárnit armaturu obrazové touhy ne v pojmech imaginace, ale v pojmech obrazu samotného jako determinující formy – techniky kresby, kompozice, barvy. Technika, na níž se touha roubuje operacemi „pornografického“ vidění, tvoří roletu a neviditelné se ukazuje za iluzí nekonečného optického odkrývání. Co Daguina ovlivňuje, to je index stop a prokreslování, v nichž ustupuje imaginace a přítomnost neviditelného začíná pronikat do oka podivným, rušivým způsobem „optického nevědomí“. Kombinace grafické explicitnosti a nevinnosti přináší otázku o „umění či pornografii“. Tím ovlivňuje kritiku běžných pravidel, které se stále více projevují ve „vizuální“ kultuře. A tímto způ- sobem je Daguinova práce také kronikou toho, jak obraz spoluurčující touhu ve svých údajně nejhrubších či nejzákladnějších rysech, zůstává předmětem kulturního zotavení se – ale zároveň i nao- pak. A zatímco Daguinovy kresby na této výstavě nemohou být považovány za imitaci či reprezentaci pornografických obrazů jako takových, přesto vyvolávají otázku, zda pornografie ustavila způsob vytváření umění, či zda umění poskytlo prostředky a samozřejmě i podmínky pro tvorbu pornografie. Jestliže Duchamp upozornil na roli muzea při procesu posvěcení běžných předmětů (jako příklad se obvykle uvádí pisoár Richarda Mutta), pak Daguin přitahuje naši pozornost k tomu, jak se posvěcený (či liberální, a tím i „dezinfikovaný“) objekt stane pornografií, jakmile budeme vnímat muzeum či současnou galerii jako určitý typ peep-show. Či jinými slovy, Daguinova instalace ukazovala, že posvěcenost a častá morbidita muzejních prostorů je sama dokladem prastarého rčení: post coitum omne animal triste. Pozoruhodné je, že Daguinova výstava se v Galerii Home uskutečnila v době prvního výročí galerie. Během uplynulého roku zde byly k vidění výstavy skupiny IRWIN, prezentace aktivity Art Cubicle, kolektivní Elektrobot a několik široce pojatých skupinových výstav, které ukázaly vývoj regionálního i mezinárodního umění ve všech jeho konturách a nevyváženostech. Ze všech dosavadních výstav v Home pak Daguin měl zřejmě tu nejsouvislejší a nejkoherentnější. Jeho maloformátové kresby, uniformně založené pod sklo a seskupené tak, že obíhaly jako souvislá horizontální linie podél velkého otevřeného prostoru galerie, vytvořily prostředí, které je zároveň minimalistické ve své geometrické koncepci a expanzivní ve způsobu, jakým otevírá vizuální pole galerie samotné. Jako místo k dívání – či architektura čisté pornografie – fungovala „bílá kostka“ galerie jednak jako pozorovací „místnůstka“ a jednak jako rozšířené pole, v němž je mechanika vidění naprosto zřejmá. Uchopení instalace nabídlo divákovi možnost odstoupit, postavit se do středu galerijního prostoru, a vnímat panoramatický efekt Daguinova schématu a zároveň jednotlivé obrazy lákající oko blíž k „pornografickému“ obrazu. Tento efekt představuje zásadní paradox Daguinovy tvorby a vykalkulovaných prostředků, které zvolil: aby divák viděl celek, musel stát ve středu prostoru, a tím pádem na periferii obrazu; chtěl-li se k obrazu přiblížit, pohyboval se odstředivě a znovu soustředil pohled do „pornografického“ pole obrazu, který přesto ležel na periferii. To, že obraz představuje to, co musí uniknout totalizaci celku (klasická pornografie, láká i fragmentuje touhu po vidění „celku“), je jedním z bodů, na němž Dauginova tvorba stojí, je-li nahlížena z pohledu „série“ a v kontextu „pornografie“ jako takové. Daguin využívá skutečnosti, že se pornografie otevřeně zaměřuje na pohlavní orgány (což není nepodobné perspektivnímu úběžníku renesančního umění), nevědomky upíná pohled diváka a láká jej k imaginárnímu středu (což je základní proces „vidění“, které, jako obvykle, zůstává před branami vizuálního porozumění). Zatímco oko „chce vidět víc“, předmět jeho optické touhy je odsunut či odložen, nekonečně uniká v horizontále série. A přesně tento účinek Daguin simuluje uvnitř fyzického prostoru galerie. Samozřejmě že to přináší další klíčový aspekt Daguinovy instalace: způsob, jímž si čistá optičnost pornografického obrazu pohrává s psychickými stavy diváka stojícího v prostoru. Akt „vidění“ je nejen interpretován jako decentrace – odstředění diváka, je také neustále odstraňován z jednoho obrazu do druhého podle kvazipornografické logiky moderní umělecké galerie. Navíc „pornografické“ image vzbuzují účinek synestézie (tj. vjemu, který je vyvolán přenosem vjemu z jiné smyslové oblasti). Jinak řečeno, pornografické „vidění“ není podmíněno jen odstraněním předmětu z vizuálního pole, ale také touhou simulovat tělo, fyzický předmět, mimo či vně mechaniky vidění-nevidění sebe sama. Nahlížející subjekt se stává pouhým okem, jehož touha vidět simuluje setkání s fyzickým tělem, přičemž fragmenty těla jsou nějakým způsobem přítomny na obrazech. Jak Daguin ví, optický iluzionizmus takzvané pornografie vyjevuje podívanou, v níž vševidoucí oko diváka je ve skutečnosti zrcadlovým obrazem někoho, kdo je šoustán. K Daguinovým dřívějším aktivitám v Praze se řadí účast na prvním bienále fotografického festivalu Praha-Kolín 1998, nazvaném Tělo a fotografie, jehož kurátorkou byla Martina Pachmanová. Bienále se zúčastnili také Alena Kotzmannová, Veronika Bromová, Pavel Mára, Tono Stano a Václav Stratil. Daguinův příspěvek, Around the World, při jiné příležitosti vystavený také v Belgickém kul- turním institutu na Karlově náměstí, zahrnoval velkou sérii vzájemně propojených fotografických obrazů: napůl autoportrétů samotného Daguina, jak se různě prázdninově, cestovatelsky či expedičně převtěluje. Druhou polovinu tvořily obrazy, které by mohly být převzaty z měkkého porna a módních časopisů (ve skutečnosti jsou to obrazy retro modelek od Carla Mollina, slavného architekta a designéra, které byly objeveny až po jeho smrti). Každý diptych byl označen názvem podle geografické lokality, např. New York (USA), Lisabon (Portugalsko), Lima (Peru) – a imitoval tak formu obrazového/sexuálního cestopisu. Účinek mnoha juxtapozic/srovnání v Around the World byl často legrační, když Daguin sám sebe prezentoval v sousedství s bujnými či nádhernými nahými ženami. Náhodně nalezená kvalita nahých žen se uplatnila jednak jako znak obrazové akumulace vjemů exotických míst (kterým dodávají sexuální náboj turistické brožury, vzbuzující cestovatelskou konzumní touhu), jednak jako zdůraznění paradoxně kýčovité a sběratelské povahy těchto symbolů prchavého (a zástupného) „potěšení“. Podobně jako Huysmanův kult simulacionismu si Daguinovy stereo obrazy pohrávají s myšlenkou, že vztah muže ke zkušenostnímu světu se vždy odehrává skrze matrix touhy a reprezentace, jehož virtuálnost jej vede k tomu, aby byl všude i nikde, a jehož charakteristické rysy nejsou o nic „skutečnější“, jelikož objektem matrixu je zdánlivost sama.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Velká černá kniha Josefa Bolfa, nejdepresívnějšího vizionáře atomového věku, s textem Tomáše Pospiszyla. Rozsáhlá vázaná...
Více informací...
30 EUR
31 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
227 USD
1995, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
669,60 EUR
690 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.