Časopis Umělec 2004/3 >> Sasnal - Wilhelm Sasnal,Camden Arts Centre, London, 25. června–22.srpna 2004 Přehled všech čísel
Sasnal - Wilhelm Sasnal,Camden Arts Centre, London, 25. června–22.srpna 2004
Časopis Umělec
Ročník 2004, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Sasnal - Wilhelm Sasnal,Camden Arts Centre, London, 25. června–22.srpna 2004

Časopis Umělec 2004/3

01.03.2004

Andrew Hunt | review | en cs

Šestnáct maleb Wilhelma Sasnala vystavených v Arts Centre v nejistém sledu působí na první dojem jako fragmentované filmové vyprávění. V některých ohledech to nebylo překvapením. Obrazy v rozlehlé čtvercové místnosti přeskakují od scény ke scéně a představují složitý rejstřík obraznosti. Jak je pro Sasnalův styl příznačné, instalace také citlivě slouží k identifikaci postupu, který zahrnuje zároveň figurativní, abstraktní a grafické prostředky spojené fotografickým zdrojovým materiálem, který vybral umělec.
Jisté práce se od počátku vymykají, jednou z nich je Bez názvu (Zabij tuto lásku) [Untitled (Kill This Love), 2003]. Šmouhy černé, šedé a bílé barvy pokrývají malé plátno, na němž jako by mělo cosi být zobrazeno stopami chomáč- kovitého štětce. Teprve na druhý až třetí pohled uvidíme obraz psa – možná vlčáka – s hlavou na horní části obrazu zkrácenou. Dvě další díla vypovídají úplně jinak. Bez názvu (Kostel) [Untitled (Church) 2003] ukazuje tepaná železná vrata kostela skrz prosté černé lineární značky na bílém pozadí. Vzápětí se volné značky, tečky a cákance, které nějak dokázaly vytvořit pevný geometrický obraz, rozpadají před vašima očima. Bez názvu (Síra) [Untitled (Sulphur), 2003] užívá grafický styl, který paradoxně a promyšleně ničí jakoukoliv ukotvenost ve skutečnosti. Na dalším velkém bílém jednobarevném podkladě se objevuje a mizí pavoučitý text – záleží na úhlu pohledu, z nějž se na obraz podíváte.
Je to Sasnalova první samostatná výstava ve veřejné budově v Anglii. Přichází nedlouho po jeho výstavě v Sadie Coles v roce 2003 a je vidět, jak se mu otevírá cesta vlivem kurátorů, jako je Adam Szymczyk, a díky stále mezinárodnějšímu profilu varšavské Foksal Gallery Foundation. Je také zajímavé, že nedávný ohlas kritiků na jeho dílo byl téměř výhradně pozitivní. Zdá se, že se zakládá na ekonomice „autentického“ marginalismu, jež souvisí se Sasnalovým původem a simulovanou plastičností jeho díla. V první řadě prý Sasnalova díla obsahují nepřímý vztah k polské historii – umělec se narodil na počátku 70. let, kdy jeho zemi dramaticky změnily společenské a politické nepokoje, a v jeho díle se objevuje snaha pojednat vymazání a záchranu kolektivní paměti. Pak je tu filozofičtější kontext, jenž se týká čistě fotografického materiálu díla a jeho malířské interpretace: volné asociace vytvořené v mezeře mezi dvěma kolidujícími vizuálními jazyky a jejich materiálním bytím.
V jistém smyslu představuje tento protiklad celkem úspěšně Bez názvu (Untitled, 2003). Obrazy ukazují dveře s řetězem visícím kolem kliky. Sasnal poznamenal, že jej nezajímá vsazování interpretace do obrazu, ale potěšení diváka právě v mezeře interpretace, jež se užíváním protikladných stylů zvětšuje. Naneštěstí však má nestejnorodost Sasnalových obrazů a jejich velké množství jeden nepříjemný rys. Obvyklé a v jistém smyslu už passé popření modernistické zásady, že narušení jednotného stylu s sebou nese riziko, ve skutečnosti umožňuje umělci zakrýt a maskovat konkrétní typ selhání svého díla. Jistěže, jak zobrazení, tak materiály Sasnalových děl představují odraz společenského a politického kontextu jeho země – ten se ale zrcadlí mnohem příměji v ekonomickém zájmu umělce.
Ve skutečnosti je jedním ze Sasnalových úspěchů to, že se mu občas daří nalézt alternativu k dominantním metodám fotografického zobrazování, jak je známe od Gerharda Richtera a Luca Tyumanse. Můžeme to sledovat u malých prací, jako Bez názvu (Untitled, 2004), kde nemotorně nedomalovaný, ale přesto souvislý a účinný portrét ženy odkazuje k jinému materiálu než k fotografii, či na obraze Bez názvu (Anka) [Untitled (Anka), 2004], který uvolněně, ale názorně představuje další ženskou postavu, nahlédnutou ze žabí perspektivy. V modernisticky dvojrozměrné černé a bílé je toto druhé dílo jednak sou- částí módní image, jednak arogantním pozérstvím a začíná ukazovat umělcův vztah k alternativní či opoziční kultuře. Naznačuje jej styl ženina oblečení a volné provedení malby, ale zřetelněji ho lze sledovat v obraze Bez názvu (Pot) [Untitled (Sweat), 2002], který kopíruje mapy potu na tričku, které měl Sasnal na sobě na koncertě Sonic Youth. Aby to bylo ještě složitější, původní tričko je natažené, a tak dílo získává podivnou energii a subjektivismus.
Tento příklad hravého narušení autenticity zobrazení a zkušenosti vypovídá o Sasnalově schopnosti stylistického experimentu. Bez názvu (t&r&a, uvnitř hada) [Untitled (t&r&a, inside the snake), 2004], jedno z největších děl na výstavě, vyčnívá jako úspěšně zvládnutá abstrakce. Na hrubém plátně se mísí stříkance barvy tvořící excentrické kruhy, které jako by objímaly diváka – jsou zároveň mělké, ale zahlcující svou fyzičností. V nejhorším případě jsou Sasnalovy malby sázkou na jistotu, před- stavují precizní estetiku, která se rozpouští tím víc, čím víc se snaží pokrýt každý úhel pohledu. Jejich nejlepší příklady nám ale ukazují nadšení pro šíři kulturních vlivů, jež si úspěšně pohrávají s důležitými novými formami zobrazení.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Tento komplexní literární tetris BPEZB (Brexitový post-emocionální záchranný balíček) plný předpon "post" byl seskládán pro...
Více informací...
69,61 EUR
78 USD
Gold Upstairs, Red Downstairs, 1998, acrylic painting on canvas, 73 x 36 cm, on frame
Více informací...
2 200 EUR
2 457 USD
21 x 29,5 x 0,7 cm / sérigraphie 12 pass. couleur / 32 pages / 200 ex
Více informací...
32 EUR
36 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.