Časopis Umělec 2003/3 >> Ukradené nebe Přehled všech čísel
Ukradené nebe
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Ukradené nebe

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Jeffrey A. Buehler | news | en cs

Kazuo Katase, The Stolen Heaven, 22.10.-23.11. 2003, Dům umění, České Budějovice

Japonský umělec Kazuo Katase dokončil instalaci posledních prací na svou měsíční výstavu v Českých Budějovicích a pak, v pasti uvnitř poslední místnosti potichu vyklouzl oknem z galerie. Nezbyla po něm ani stopa. Výstava spočívala v bouřlivém tichu, v němž světlo bylo temné a temnota světlá, okna byla najednou dveřmi a dveře okny. Průhledné, duhově opalizující akvamarínové fólie zářily a oddělovaly část prostoru. Při vstupu do galerie měl člověk pocit, že není kam jít a není co hledat v dílech, která jsou na dosah. A že není žádný způsob, jak se dobrat “smyslu”. Výstava sama je trojdimenzionální objekt kroužící kolem otáčivého, dveřím podobného prostoru galerie. Každá místnost odhalovala fazetu, jiný úhel prázdnoty obsažený v celé výstavě, předměty přišpendlené na okraji prostoru. Jen průhledné akvamarínové archy na jedné straně uzavíraly oba vstupy do zadní místnosti a zároveň přerušovaly plynutí kruhu. Tyto kousky viditelného, ale nepřístupného nebe umělec připevnil zevnitř, předtím než utekl oknem. Umělecké já se vypařilo v okamžiku dokončení díla.
Uvnitř místnosti dveře nezakrývaly okna, ale vpouštěly dovnitř páru světla. Připadalo mi to jako akvárium bez ryb, jemuž čelím, jsem jím utiskován jako překážkou a toužím se dostat dovnitř. To ostatní byla prázdnota, ale živá, pulzující, v jedné místnosti se objevil light box s obrazem svíčky, jejíž plamen žhne v černém negativu. Místnosti ztemněly bílými německými dveřmi s lesklými stříbrnými panty a klikami, zastiňujícími okna. A v první místnosti byly dva light boxy, jeden ze zeleného skla s ptáky v klecích. Na druhém je Babylon nesrozumitelného jazyka vyvedený přes fotografický pohled na Hirošimu. To je všechno.

Kazuo Katase se narodil v roce 1947 v prefektuře Shizuoka, ale od roku 1976 žije a pracuje v Německu. Je mistrem v míšení japonského zenu, evropské filozofie a současného umění. “Princip reality vidím v kontrastech protikladu, které se nevylučují, mým cílem je existenční myšlení založené na původu světa. Smrt a Život patří k sobě.”
Jeho práce se usazují na místo mimo koncept, kdy není možné říci “toto je o tom a tom...” či “Kataseho precizní používání barev definuje jeho bla bla bla” atd. Je to mnohem jednodušší a zároveň mnohem těžší vytvořit. Člověku je nejlépe, když si sedne na podlahu v jedné z téměř prázdných místností a nechá křehkost různých předmětů, barevných světel, stínů či struktury, aby se samy ukázaly. Místo toho, aby se snažil dělat nátlak na diváka se zoufalou potřebou komunikace, umělcova myšlenková povaha se odkrývá uvnitř vás, pokud jí to umožníte, a za sebou nechává stopy teplé či chladné jako holá ruka, kterou vám někdo přitiskne na hruď.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Fountain, 2001, etching, 39,5 x 27 cm
Více informací...
160 EUR
165 USD
Tovární ulice v Ústí nad Labem, 2016, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
597 USD
2008, 21.5 x 28 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
216 EUR
222 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.