Časopis Umělec 2003/2 >> Tereza Janečková je umělkyně Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2003, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Tereza Janečková je umělkyně

Časopis Umělec 2003/2

01.02.2003

Zuzana Štefková | news | en cs

Tereza Janečková je studentkou AVU, přesto se jí její nejnovější umělecký projekt podařilo výhodně zpeněžit a medializovat. Na stránkách Reflexu se v článku Srdce a piky J. X. Doležal pozastavoval nad tím, co přivedlo studentku k tomu, aby realizovala svůj projekt – pornografický foto-seriál otištěný na stránkách časopisu Hustler. Touha po senzaci? Nebo snad neschopnost přijít s něčím smysluplnějším? Jeho závěr byl následující: “Umění je jenom ukázat ji, udělat kolem toho bengál a získat pozornost.” Kromě toho naznačil ve svém článku, že a) fotografie nejsou dost radikální, protože ke koupi jsou časopisy s ošklivějšími a tlustšími dívkami; b) příběh také neukazuje nic převratného, takže vlastně jediné, co je na dotyčném díle nové a pozoruhodné, je samotný fakt, že ještě žádná studentka AVU nenafotila takovéhle fotky pro Hustlera. Zajímavější byl k článku připojený “posudek” Jiřího Davida, který na rozdíl od J. X. Doležala vzal v potaz umělecko-historický a společenský kontext díla a “nevhodného místa” prezentace, a ne jen Tereziny proporce. Mimo jiné jsme se v něm dočetli, že i když umělkyně pracuje se starým konceptem (“boom těla si světové umění odbylo dost intenzívně již docela dávno”), “souvislost s Hustlerem mění jejich význam”. Lenka Lindaurová v Mladém světě komentovala celý výkon jako nedotaženou plytkou parodii. Tereza Janečková podle ní nosí “dříví do lesa” a její dílko vypadá “vedle ‘vážně’ míněných fotografií jako méně povedená varianta téhož”.
Výše uvedené názory zde zmiňuji z toho důvodu, že teprve na nich, respektive na jejich citacích je založeno finální dílo Terezy Janečkové. Řečeno slovy autorky: “Záměrem mého projektu je vytvořit výsledný obraz, jehož tvůrcem však není jen sám autor, ale i skupina … autorů známých ze současných médií.” Výsledek má podobu hustlerovské titulní stránky s autorčinou fotografií, kde místo titulků typu: “Máma učitelka rozkoše” a “Chlípníci české pop-music” figurují citace vzaté z jednotlivých článků, které se na téma “umělkyně bez příkras” objevily v tisku. Co je tedy skutečným záměrem díla, který autorka záměrně tajila před původními recenzenty díla? Tereze Janečkové nešlo o skandál a v poslední řadě ani o pornografii. Obě fáze (fotografie v Hustleru a “kolektivní dílo” monitorující ohlas fotografií) spojilo jedno téma: zájem o mechanismy konstituující obraz ženy (a) umělkyně v kontextu pornografického časopisu a v médiích jako takových. Koláž poskládaná z reakcí na inkriminované fotografie reflektuje, jakým způsobem se “rodí umělkyně” z textů, napsaných profesionálními novináři a kritiky. Hra se strukturou utváření a vnímání obrazu v určitém kontextu probíhá jak na fyzické úrovni, tak na úrovni konstrukce osobnosti. Podle slov autorky je výsledkem jejího projektu “holka z plakátu” čili kompletně nová mediální identita.
Pokud nechceme spolu s J. X. Doležalem celou záležitost smést ze stolu jako touhu po skandálním sebeprosazení a snadno vydělaných penězích a budeme brát vážně autorčin zájem o funkci zobrazení ženy ve společnosti a konstrukci identity umělce/umělkyně, pak důvody zrovna k tomuto typu tvorby najdeme zcela spolehlivě. Za prvé: Vizuální mechanismy, pomocí kterých se obraz ženy jako nástroje rozkoše a pěkného zboží vedle jiného zboží (případ reklamy) konstituuje, zůstávají v našem prostředí stále ještě neviditelné a kritický pohled na věc není běžný ani mezi lidmi, kteří nejsou zrovna od lopaty. Nejlépe to doložil sám J. X. Doležal, když se odmítl zamyslet nad relevancí autorčina textu, kterým svůj článek proložil. Dá se tedy říci, že určitá forma vizuálního diskurzu je v našich podmínkách pořád aktuální, i když v anglo-americkém výtvarném kontextu by mohla působit poněkud pasé. Dokud bude tento způsob umělecké produkce přijímán výhradně jako neinvenční pokus o sebe-zviditelnění, je ho zřejmě zapotřebí. Reakce J. X. Doležala je z tohoto hlediska poměrně zásadní, protože ukazuje na slepou skvrnu, která v naší společnosti existuje, a obávám se, že do jisté míry zasahuje i umělecko-historickou veřejnost.
Za druhé: Koncept Terezy Janečkové není výsostně feministickým projektem, ale směřuje k širší otázce formování mediálního obrazu, který nemusí být nezbytně vázaný na rod medializované osoby. Zároveň poukazuje – patrně zcela nezáměrně – na to, jakým způsobem přispívá tvorba mediálních identit k rozpouštění “reálného subjektu”. Spíše než otázku, “kdo je Tereza Janečková?” si klade otázku, “kým může za těchto okolností být?” Fotografiemi v Hustleru odstartovala autorka vznik nového “Já”, které se definuje zvnějšku a jehož podoba se mění spolu s přibývajícími reakcemi, jako bychom byli svědky růstu jakéhosi homunkula. Umělkyně se přitom spokojila s tím, že nasazením vlastního těla dala procesu prvotní impuls a následně rozjela vlastní mediální kampaň. Její výsledný obraz se dotýká problému autorství a konstrukce autora, případně takzvané celebrity, tedy mediální, virtuální osoby, ať už je stálicí hvězdného nebe či anonymní ženou (nebo mužem), které (kterému) nějaký šťavnatý skandál vydobyl jepičí slávu a palcový titulek na stránkách novin.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Společný projekt české umělkyně Markéty Othové a francouzského umělce Pierre Daguina. Publikace je prezentací výstavního cyklu...
Více informací...
6,04 EUR
6 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
234 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
849 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
234 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.