Časopis Umělec 2004/4 >> Monstrózní mlčení Františka Skály - František Skála, Skála v Rudolfinu,Galerie Rudolfinum,14. 10. 2004 – 2. 1. 2005. Přehled všech čísel
Monstrózní mlčení Františka Skály - František Skála, Skála v Rudolfinu,Galerie Rudolfinum,14. 10. 2004 – 2. 1. 2005.
Časopis Umělec
Ročník 2004, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Monstrózní mlčení Františka Skály - František Skála, Skála v Rudolfinu,Galerie Rudolfinum,14. 10. 2004 – 2. 1. 2005.

Časopis Umělec 2004/4

01.04.2004

Ondřej Váša | review | en cs

„Po několika dnech sledování jeho ničivé stopy jsem nad ním stál, slyšel jeho slábnoucí dech a tonul v moři zoufalství z neschopnosti mu jakkoli pomoct. Dohasl a já tam zůstal stát v naprosté tmě.“
František Skála

Pryč je sice zlatý věk brakýřství a sběračská houževnatost železných nedělí, leč Františka Skálu stále nacházejí věci a on zas na oplátku nachází je. Jejich civilních jmen je zbavuje a dává jim nová, či je zamlčuje v rámci neobyčejné konkrétní anonymity. Skála v Rudolfinu, název nedávné pražské výstavy, je příznačný – pusťte tvrdohlavého kumštýře do novorenesančních prostor a hleďte, jak kuriózní a veliké jeho dílo je. Doslova.
Vysoké stropy sálů a volná ruka co do koncepce a instalace umožnily Skálovi přiměřeně velkorysý tvůrčí projev, z větší části uzpůsobený právě pro potřeby rudolfinské expozice. Kde by retrospektiva byla jen volným shrnutím, byla aktuální výstava specifickým představením, svébytným kabinetem živých Skálových kuriozit. Přestože však většina vystavených děl spadá svým zrodem do nedávné doby či, jak už bylo řečeno výše, vznikala přímo na míru daných prostor (pouze Špión byl z technických důvodů vykázán na schody), jednalo se o nanejvýš reprezentativní přehlídku Skálovy tvůrčí metody, založené na vzájemných rendez-vous, dotváření, rození věcí z jejich tvaru do umělecké formy.
Je-li Skálova tvorba vystavena popisu, obvykle se zdůrazňuje její těsné sepjetí s přírodou, ať už po technické či obsahové stránce, žertovnost, hravost, nadhled. Takové přívlastky však povětšinou odpovídají pouze na otázku, JAK ten který artefakt působí či vypadá, nikoli na stejně podstatnou otázku, CO je základem jeho obsažnosti. Najít spojovací můstek mezi pestrou škálou exponátů, od makroskopických fotografií přes ukázněné přírodní objekty, instalace, žertovné Saigonáře, deníky až po větší či menší artefakty, je věc nesmírně obtížná. Jedním ze zajímavých aspektů Skálovy tvorby je každopádně romantická podstata exponované věcnosti jeho objektů či instalací, tíhnoucí k výrazové vážnosti. Vážnosti bezvýznamové, nikoli však bezvýznamné.
Artikulovaná nebo tvůrčím způsobem exponovaná věcnost byla jedním ze stěžejních témat umění 20. století. Skálova díla ovšem netematizují věcnost jako takovou, nelze ani hovořit o věcnosti využité v rámci strategií, jež vymezují umělecké dílo či jeho recepci. V případě těchto postupů zůstává věcnost bytostně nekonkrétní, je pouhou perspektivou, a nikoli formálním výsledkem tvůrčího aktu. A byť nelze volbu dotyčných či doličných předmětů či jejich imitací označit za pouze náhodnou (vždyť i s náhodou se pracuje), je zřejmé, že stejného výsledku lze dosáhnout i jinými, často libovolnými prostředky. Ať už zvolíte lopatu na sníh, či věšák na lahve, stále je to‚ jen‘ ready-made, jeden jako druhý.
Skálovy artefakty, rovněž často hraničící s radikální věcností, naproti tomu těží ze symbiózy nesetřené identity užitých předmětů a jejich konstelace, která vytváří novou svébytnou figuru. Jak jednotlivé komponenty, které si udržují svou věcnou povahu, tak i výsledný nedělitelný výraz nelze redukovat na obecnou výtvarnou hru s nesouměřitelnými protiklady (příroda vs. umění, utilitární věcnost vs. umělecká hodnota), která by mohla nalézt odpovídající ekvivalent v kterémkoli jiném vizuálně přitažlivém uskupení. Věcný rub využitých předmětů naopak simultánně přechází v líc výrazu, který využité komponenty sice obnažuje jakožto věci, zároveň je však platformou nově vzniklé významovosti. Nikoli konkrétního významu – alegorické či metaforické čtení Skálových děl se ukazuje jako slepá cesta interpretace, pokus o jakoukoli přesnou interpretaci ostatně selhává v momentě, kdy se jednotlivá díla vystaví významovým konotacím, jejichž prostřednictvím sice vzni- ká prostor možného výkladu, jimž ale přísně vzato nemohou dostát. Specifičnost Skálových objektů se ukazuje přesně v té míře, v jaké se v rámci zakotvení v konkrétní věcnosti vymykají významu, ale zároveň zakládají významovost jakožto možnost, která tato díla teprve otevírá pohledu.
Objekty, organicky se skládající z nalezenců v odpadkových koších či dosluhujících věcí, v tomto kontextu vy- jevují svou de facto romantickou podstatu, alespoň pokud je vztáhneme k romantickým pojmům fosilie či totemu. Onen nostalgický rozměr Skálových objektů, který odkazuje k historicitě věcí a v rámci kontinuity této historie k jejich pomíjivosti, se ve Skálově díle projevuje ve fosilním charakteru využitých předmětů. Ty však v konečném výrazu celistvého díla dosahují totemické povahy,1 jež naopak čerpá z intimního a živého sepjetí jak s přírodou, tak v sou- visejícím významu s věcmi. Umělecký akt, respektive singulární výraz toho kterého objektu má pak za následek jeho proměnu v doslova monstrózní dílo, a to přesně v tom významu, v jakém jej Foucault používá v protikladu k pojmu fosilie. Věci, které se v rámci své historicity mění ve fosilie a stávají se otisky ušlého života a doby, Skálovou tvůrčí metodou srůstají v monstrum, které je skrze svoji singulární uměleckou povahu neopakovatelnou výjimkou, pomyslným bastardem zašlé věcnosti.
Breton se svého času dopustil výroku, že Duchamp prostřednictvím ready-madeů vyzdvihl všední předměty k důstojnosti. Pomiňme nepřesnost této poznámky a využijme ji k vhodné parafrázi, totiž že Skála vyzdvihuje zašlé věci k monstróznímu významovému mlčení.

1. K souvislosti totemu a fosilie viz W. J. T. Mitchell, Romanticism And The Life Of Things, in: Critical Inquiry 28, The University Of Chicago 2001.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2001, 21.5 x 28cm, Colour Drawing
Více informací...
334,80 EUR
355 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
234 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
849 USD
Druhé číslo umělecké revue Divus. Toto velkoformátové tištěné médium v sobě spojuje alternativu, exkluzivitu, umění i okrajovou...
Více informací...
9,90 EUR
11 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.