Časopis Umělec 1999/4 >> Moc puntíků Uty Weber Přehled všech čísel
Moc puntíků Uty Weber
Časopis Umělec
Ročník 1999, 4
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Moc puntíků Uty Weber

Časopis Umělec 1999/4

01.04.1999

Luděk Rádl | umělec | en cs

Vesele barevné puntíky mění zvolna tváře galerií a fasády budov v Německu. To bylo tak....Umělkyně Uta Weber před pár lety mlsala Toffifee a když už je tak jedla, vryly se jí do mozku. Instalace v rámci výstavy Maikäfer Flieg v Kolíně nad Rýnem byla jejich nejzřejmější oslavou. Zvětšené a dokonale provedené pamlsky tam ztrácely spojení se sladkou inspirací a trochu i s touto planetou, aniž by působily popově nebo naopak příliš formálně. K trojrozměrnému vyjadřování se Uta obrátila záhy zády- jednak z důvodů ryze praktických, ale především z čiré potřeby zasahovat více do prostoru uvnitř i vně galerie. Její práce z posledních několika let jsou vlastně perforované barevné samolepící fólie umístěné v oknech vybraných objektů a galerií. Zpočátku vznikly komponované s dvoubarevnou grafickou značkou lehce připomínající řez vejcem nebo právě zmíněný značkový bonbón, později zůstalo u prázdných kruhových otvorů. Toto nahrazení trojrozměrného dvouprostorovým má dvojí efekt: pozorovateli uvnitř zkreslují realitu barev a denního světla, vně stavby pak strhují nesmlouvavě pozornost svou reklamní přímočarostí. Za soumraku a ve tmě se totiž efekt vnímání instalace zvenčí mnohonásobně zesílí rozsvícením uvnitř. Ze stavby se stává jakýsi “site-specific” lampion, stojící na pomezí tak rozdílných výslednic jako jsou reklama (vizuální jazyk reklamy) a na druhé straně téměř meditativní minimální vitráže. Uta Weber přiznává obdiv ke světlu a barvě - barva je podle ní složitá, protože v myslích lidí zůstává ve vztahu k umění trochu primitivní, hloupá, vulgární... To, co se považuje za pěkné, zde bývá černé, bílé nebo šedé.
Nošení objektů do galerií a jejich “aranžování” odpadlo, namísto toho Uta Weber zasahuje svou prací celý, jinak prázdný sál. Pozměněné světlo prostupuje barvou fólie a komponovanými otvory v ní dovnitř a například při instalaci “Penthouse” v Produzentengalerii v Kasselu dokonce “vypalovalo” jasně ohraničená kolečka na koberci.
Wewerka Pavillion v Münsteru podstoupil loni face-lifting, určený tentokrát Utou pouze pro pohled zvenku. Řada hostů na vernisáži nechápala takové omezení a snažila se otevřít zamčené dveře, přičemž někdo udělal v plášti budovy dokonce díru, aby tak “viděl víc”. Vystavování pozměněných budov - objektů jako umění přestává autorku uspokojovat, a tak hodlá další práce sama celé i konstruovat.
Uta Weber není člověk spokojující se s pouze s několika možnostmi jednoho oboru. V Austrálii uspořádala hudební diaprojekce, kdy k velkoplošnému dvojitému promítání improvizoval na kytaru její přítel sochař Thomas Stimm. Oba společně založili před pár lety Best of Our Planet Production, která zasahuje módu a design.Veškerá činnost této rodačky z Leverkussenu má společnou jednoduchost, geometrii a barvy. Kolín n. Rýnem, kde žije, je velmi stimulující, otevřené město nadupané kulturou a designem. Čeho se mu nedostává na urbanistické přitažlivosti (zřejmě navždy zničené bombardováním koncem II. světové války), to jako by se proměňovalo ve svěžest a zvědavost. Nebo hravost, kterou jinde ve Spolkové republice těžko najdete.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1995, 43.5 x 28cm, Print
Více informací...
132 EUR
136 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
77 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
226 USD
Livre dépliant / 20 x 28 x 1 cm / 22 pages / sérigraphie 5 pass couleur + couv 1 passage / 200ex
Více informací...
30 EUR
31 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.