Časopis Umělec 2003/3 >> ŠOŠON A JEDNOROŽEC Přehled všech čísel
ŠOŠON A JEDNOROŽEC
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

ŠOŠON A JEDNOROŽEC

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Radek Wohlmuth | focus | en cs

Jan Hísek nepatří mezi autory, o kterých se mluví jednoznačně. Po pravdě řečeno, není se čemu divit. Jednoznačný není ani trochu. Naší uměleckou scénou proplouvá podivně jako bludný Holanďan. Představuje bez nadsázky zvláštní nečasový, snad i přežitý fenomén, který ale stále podvědomě přitahuje pozornost. “Je to Šošon,” řekl o něm impulzivně Milan Salák. “Jednorožec. Jedinej, kdo důstojně převzal pochodeň Zrzavýho,” charakterizoval ho Vít Soukup. Oba mají svým způsobem pravdu.
Hísek je jedním z mála (a skoro se chce říct jediným) ze současných obecně respektovaných a ještě relativně mladých umělců, pro jehož tvorbu, která s sebou nese všechny znaky výrazného individuálního rukopisu, je typické tradiční lineární – v nejširším slova smyslu grafické – vyjádření. Je to do dnešní doby také jediný v podstatě ryzí grafik, který se dostal mezi finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého. Druhým, pro dnešní hektický čas netypickým znakem, charakterizujícím jeho práce, je svérázná, ale zřejmá návaznost na obecnou tradici literárního symbolismu, která jej do dnešní doby vede k ilustrování vyhledávaných bibliofilských tisků. Z ní u Híska zůstává, ať je to jak chce, asi to nejdůležitější, a to je výrazný smysl pro atmosféru.
I když nemám rád velká slova, nedá mi to nenapsat, že Hísek je z rodu uměleckých senzibilů, jakých se objeví vždycky jen pár. Přitom stejně tak dobře je možné o něm říct, že je svým způsobem konceptualista. Těžko říct, kam vlastně patří. Problém je i přiřadit ho vůbec k nějaké generaci. Zhusta ho uznávají klasici, prochází tvrdohlavou generací, ale když na to přijde, přátelí se i s transavantgardisty. Mezi všemi je stejně tak doma, jako tam působí nepatřičně.

Hísek se nejdřív prosadil jako grafik. První jeho opravdu důležité práce jsou z první poloviny devadesátých let, klíčový je především rok 1993, který zaujímá v jeho díle zlomovou pozici. Hísek se tehdy odpoutal od narativnějšího a romantičtějšího “tolkienovského” období a začal se dál rozvíjet, hlavně formálně. Aniž by zatím opustil kontakt s vnějším světem, soustředil se na větší abstrahování tvaru. Tvarová redukce ho vzdálila popisnosti, dala jeho pracím větší napětí tak, jak je s sebou nesou principy zkratky a výtvarného znaku. Přitom jim neubrala na obsahovosti ani symbolice. Spíš naopak, jejich asociační schopnost jako by se ještě prohloubila. Použijeme-li Lyotardovu paralelu, je možné říct, že Hískův obraz je “anděl, nic nezvěstuje, ale je zvěstováním samým”.
Anděl nemá konkrétní tvář a ani Hískovy grafiky a kresby nemají hrdiny. Postavy jsou na nich jen zklidněnými siluetami nebo mnohočetným hemžením bez bližších individuálních rysů, ale co Hísek ubral na výrazovosti gest a mimice tváří, to většinou vložil do prostoru. Hísek ho buď traktuje a rytmizuje opakujícími se drobnými motivy, a nebo na svých obrazech prostě otevře nebe. To se u něj brzy proměnilo ve zhuštěné virtuální předivo, které dynamizuje a umocňuje abstraktní vizuální události. Veškerou pozornost soustředí právě na mumraj pohybu a mnohočetného izochronního děje. Tomu odpovídá i tehdejší důsledně černobílé provedení jeho prací, které fakticky navazuje na předchozí temnosvitné mezzotinty – nyní už ale používá také uhel, tuš, tužku, pastel a temperu. Hískovo “nebe” se rychle stává původcem, hybatelem, dějištěm i vlastním smyslem jeho prací.
Otevřený vířivý a pulzující prostor se také stal základním tématem jeho obrazů. Ani přes barevné malebné vyjádření v sobě ale Hísek grafika s tradičním školením a vyjadřovacími návyky nezapře. Přestože některé jeho obrazy na první pohled přímo překypují entropií a jsou zdánlivě akompoziční, bez zřejmého středu a symetrie, zůstává Hísek jednou nohou stále v artózní a “přeněžnělé” poloze středověkého románského iluminátora. Pracuje sice s gestikou, principem nahodilosti a spontaneity, automatismu, stékanou barvou, ale stačí se podívat na jeho signaturu nebo podpis v knize a ambivalentní zneklidňující pocit je zpátky. Na jednu stranu si vždycky dělá, co chce, takže je těžko odhadnout, co vznikne. Na druhou stranu je lehce vypočitatelný a skoro průhledný.
To, co mu vzniká pod rukama, vlastně většinou ani v pravém smyslu obrazy “nejsou”. Hísek od roku 1999 vytváří barevné intuitivní podklady, na něž dál dlouhodobě vrství rozměrné malované lineární kresby, které přestože jsou mnohdy uvolněné, zachovávají si estetickou přitažlivost arabesky – vázaného skladebného ornamentu, se kterým ostatně v jiných případech naprosto otevřeně pracuje. Přesto jeho zhusta ornamentalizující obrazy se sklonem k sakrální interpretaci nejsou nudné. Hísek disponuje určitou těžko definovatelnou ingrediencí jinakosti a je celkem jedno, jak jí budeme říkat. Tahle “kapka jedu” je nutná a dělá z jeho prací to, čím doopravdy jsou. Jinak by totiž před očima zbyla jen jakási uvědomělá, duchařská nebo halucinogenní inzitnost nebo prvoplánová náboženská agitka. Hískovo umění není jednoduché. To také spoustu lidí odradí a nemají vůli sledovat ho dál. Tím spíš, že paralela k jeho práci se v současnosti hledá poměrně těžko.
Hísek je v první řadě tradicionalistou, a i když se jeho práce a přístupy zřetelně vyvíjejí, těžko se u něj asi kdy objeví touha pustit se třeba do videa. Přesto je možné jeho práce přirovnat k fotografiím, které jsou ve vývojce déle než normálně a z nezřetelnosti se po čase dostanou až za hranici viditelné reality. Když se vrátíme k jeho grafickým listům, i na nich se to důležité odehrávalo v písku, vlnách nebo vzduchu. Stačí si odmyslet figury. Jeho obrazy už se ničemu jinému nevěnují. Z vyprávěného příběhu se stala koncentrovaná událost, která se dá vykládat i jako znamení.
K Hískovi podivné věci patří a také je přitahuje. Není moc lidí, které bych vážně poslouchal, když mi vyprávějí, že se na fotce z Macochy, kde je zachycen a kterou má teď pověšenou vedle dveří, po dvanácti letech objevil zřetelný bílý kříž. Ještě míň lidí by mě přimělo k tomu, abych se na ni přišel podívat. Po pravdě řečeno, ještě nikdy jsem se neztratil v bytě jedna plus jedna. U Honzy Híska se mi to povedlo.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2010, 32.5 x 43 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
672 EUR
724 USD
Kniha zachycují autorovu intenzívní tvorbu mezi lety 1995 a 2001. Jan Rous o jeho mystickém díle řekl: „Hískova fantazie si...
Více informací...
29 EUR
31 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
861 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.