Časopis Umělec 2002/2 >> Nesnesitelná lehkost věcí Přehled všech čísel
Nesnesitelná lehkost věcí
Časopis Umělec
Ročník 2002, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Nesnesitelná lehkost věcí

Časopis Umělec 2002/2

01.02.2002

waanja | reviews | en cs

Jiří Černický, Brand New Rubbish, Galerie Jiří Švestka, Praha, 19. 4. – 6. 2002
S Jiřím Černickým to nikdo nemá lehké. Pro někoho může být neúnosně exaltované využívání společensko-politických problémů v umění, pro jiného na české poměry náročné, dokonale provedené projekty. Právě proto by nás však měl zaujmout. Umělců s takovou energií a snahou o přesah našich lokálních problémů, kteří přitom disponují explozivní vizuální představivostí, je v Česku jak do mariáše. Lhostejnost k uměleckému provozu a bezprostřednímu politickému kontextu na jedné straně, na druhé Černického spiritualita a zájem o jiné kultury ho směrují k univerzálnějším otázkám a obecně srozumitelnému kritickému obsahu jeho prací.
Je pochopitelné, že jeho výstava v Galerii Jiří Švestka (která mladé české umělce jinak spíš exportuje) nutně vyvolala velký zájem. Ve srovnání s výstavou BaRock před třemi lety však jako celek neobstála, k čemuž určitě přispěla nepovedená instalace, která v otevřeném prostoru připomínala spíš výprodej. O to zřetelnější byl posun, kterým Jiří Černický za poslední tři roky prošel. Patrný je především úbytek vnějších efektů, jimiž dříve hypnotizoval: žádné zářivé barvy, blyštivost, pop-kulturní víření. Nové věci působí klidněji, vyostřen je obsah, největším efektem je organizačně-produkční stránka některých instalací.
Evidentně nejslabším článkem výstavy jsou proto efektní motorkářské přilby bez výhledu: Hledat v nich nějaký obsah se ani nechce, protože formálně přímo navazují na hyperúspěšné helmy První sériově vyráběné schizofrenie; dnes se nezakrytě strefuje do BMW, které přetváří v B ore M isery W eeds. Obsah kontrastující s luxusním produktem je nucenou hříčkou, k čemu odkazuje výraz weeds kromě dvojitého w ve zkratce mi opravdu uniklo. Že by k písničce z poslední desky Pulp, která tak metaforicky označuje přistěhovalce?
Nákup v této letní výprodeji se trochu zklidní videem (připraveným pro výstavu v Post Gallery v Los Angeles), v němž je baseballový chytač vybaven lapačkou s křišťálovými třásněmi. Jeho koncentrace a úsilí nejsou nikdy odměněny úspěchem - těžké korále s nepředvídatelným švihem ho vždycky seknou do obličeje, do oka, a rutinní pohyb rukou tak končí vypadnutím míčku - sen o úspěchu se rozplývá.
Opodál ležící burka sešitá z vlajek nejrůznějších zemí světa je vlastně rekvizitou performance, která byla součástí souběžné výstavy politického umění na Pražském hradě. Jednoduchá, přesná věc, která navazuje na Černického dlouhodobý zájem o islámský terorismus (Bin Ladínova lampa, 2000) tvoří paralelu k projektu moskevských izraelitů AES, kteří ve svých fotomontážích ukazovali pohlednicové záběry evropských měst po vítězství mohamedánů. Dovětek se žádostí o euro na podporu amerického bankovního systému ukazuje na Černického zálibu v rozkrývání a propojování různých vazeb, v “barokním” vrstvení souvislostí, ale tady působí spíš nadbytečně. Kdo se o politiku zajímá takové berličky nepotřebuje, pro ostatní mají spíš odlehčující kvalitu Zemanova bonmotu. Dvojice fotografií Office - Berlin 1945/RamAlláh 2002 je tak neefektní, že by mohla být od někoho jiného. Přesto působí intenzivně připomínkou toho, že v západní Evropě už několik generací nevíme, co je válka. Její ničivý efekt známe jen prostřednictvím mediálních obrazů a stále efektnějších aranžmá ve filmech. Kde jinde její vystoupení z obrazovky může působit děsivěji než v teplu kanceláře, která náš hřejivý systém pomáhá udržovat v chodu, ne-li přímo spoluvytvářet?
To vše jsou však drobnosti ve srovnání s nejambicióznějším kusem SONY GARDEN (2000–2002). O co více do něj Černický vložil, o to méně dostává divák zpátky. Náznaky toho, že Brand New Rubbish tematizuje vytvoření dokonale čistého konzumního cyklu bez konzumu nebo že sleduje, co udělá spojení japonského hitech s dávnými tradicemi impéria, se v instalaci nikam neposouvají. Fakt, že co Japonci přeberou od Západu (ať zbraně nebo po druhé světové válce právě elektroniku), to dělají dokonale a přitom neztrácejí zcela kontakt se základy svojí civilizace, nám připadá šílený a schizofrenní, ale to je asi tak jediné, co s tím můžeme dělat. Řekněme, že se Černický snaží kriticky vyjádřit k naší globální ekonomice založené na nadprodukci. Anarchistické gesto sráží na kolena jedna věc: jako vedlejší produkt jsou granule z rozemleté elektroniky použité funkčně jako píseček pro kočky. I když by asi špatně sály, vstupuje tak do hry jiná funkce, místo rubbish tu máme recyklaci. Zdá se, že Černický neodolal pokušení použít nápad, možná “vtipný”, rozhodně však koncepčně vratký. A jak je možné chtít si udržet kritickou pozici, když celý projekt by bez podpory SONY ani nevznikl? Ze subverze se stává recyklační zenová zahrádka použitelná třeba v lobby firemního ředitelství. Zůstává jen prázdné gesto připomínající komplexnější a podvratnější práce jiných umělců.
Islanďanka žijící v Berlíně Svala Thorsdottir založila v roce 1993 Thor’s Daughters Pulverization Service. Účelem konceptuální firmy je měnit výrobky v prach. Jednotlivé zástupce určitého druhu (miska, podprsenka) rozebere na součástky a poté co nejefektivněji promění na prach, který uchovává v zavařovačkách označených popiskou s váhou a dobou “zpracování”. Tohle ničení je důsledné, nespoléhá na poetiku, poukazuje na systém kapitalistické produkce. Podobně působí práce Michaela Landyho, který loni sabotoval ducha kapitalistického vlastnictví - touhu po nerušeném nabývání majetku - tím, že sepsal veškerý svůj majetek, který (včetně uměleckých děl a saaba) nechal zničit. Jestliže Thorsdottir zesměšňuje kapitalizovanou práci, The KLF (Jimmy Cauty a Bill Drummond) v jednadevadesátém poslali do říše abstrakce nejabstraktnější symbol kapitalistické ekonomiky tím, že v ohni anihilovali milion svých vlastních liber. V tomhle srovnání SONY GARDEN vypadá prostě jako dobrý nápad. Místo promyšlení naznačených souvislostí systému spotřeby se však důraz přesouvá na efektní zpracování a dekorativní využití exotické kultury.
Jestliže byla výstava BaRock společenským časopisem s všemožnými individuálními problémy (ambice, alergie, domácí násilí, psychické kolapsy, sny a touhy), které rezonují v každém z nás, Brand New Rubbish je četbou titulků na první straně deníků. Ale hned vedle odpadu stojí polobotky srůstající se střevíčky jako připomínka Černického “starých časů”. Fascinují propojením vnějšího efektu, osobní touhy i její průmyslové produkce a dokládají, že osobní je vždycky politické.
10. 7. 2002 Café De vergulde gaper, 11. 7. 2002 Café Wilhelmina a doma na koberci

Jiří Černický, Brand New Rubbish, pohled do instalace, Galerie Jiří Švestka, Praha, 19. 4.–22. 6. 2002, foto: Galerie Jiří Švestka
Sony Garden, 2000–2002, štěrk z rozbroušené hitech elektroniky SONY, TV monitory, hudba:




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
312 USD
Astronaut, sketch - inkwash, 2011, 33 x 25 cm
Více informací...
460 EUR
496 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
81 USD
21 x 29,7 x 1 cm / 49 pages offset + couv sérigraphie 6 pass. couleur / 1000ex
Více informací...
15 EUR
16 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.