Časopis Umělec 2008/1 >> Wölfliho universum Přehled všech čísel
Wölfliho universum
Časopis Umělec
Ročník 2008, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Wölfliho universum

Časopis Umělec 2008/1

01.01.2008

Hana Tanimura | review | en cs de es

Mezi šílenstvím a genialitou je jen velmi tenká hranice, i když někdy je potřeba něčeho opravdu mimořádného, abychom na to nezapomněli. Dílo Adolfa Wölfliho (1864–1930), švýcarského umělce, který vytvořil tisíce kreseb zavřený v blázinci, představuje okno do mysli muže, který si tuto hranici osedlal. Oficiálně byl Wölfli schizofrenik s pedofilními sklony. Neoficiálně to byl geniální tvůrce a mistrovský vypravěč.
Zatímco kdysi se jej stranili jako hrozby společnosti, dnes je Wölfli považován za jednoho z nejdůležitějších představitelů Art Brut. Velký výběr jeho kreseb, koláží, textů a hudebních kompozic je v současné době k vidění v Kunstmuseum ve švýcarském Bernu jako součást retrospektivní výstavy.
Wölfliho život byl velmi těžký. Ve věku 9 let osiřel a přesouval se z jedné farmy na druhou jako dětská námezdní síla, přičemž zažil mnohé způsoby zneužívání. Nakonec byl v roce 1890 zatčen a zavřen do blázince Waldau u Bernu za pokus o sexuální napadení tří děvčat. Ve Waldau strávil 40 let a ve věku 66 let tam zemřel na rakovinu střev.
Wölfliho umělecké dílo je ale překvapivě nenásilné a nevinné na člověka, který zažil tolik násilí a jemuž jeho vlastní nevinnost v podstatě ukradli. Jeho životní dílo – a také základ jeho retrospektivní výstavy – tvoří 25 000 stran vyprávění, v němž znovu buduje své dětské já jako zcestovalý dobrodruh Doufi (Wölfliho dětské jméno) a v budoucnosti je oslavován jako velký spasitel St. Adolf II. Na rozdíl od děl jeho „outsiderského“ současníka Henry Dargera (1892–1973) obsahuje Wölfliho umění značnou dávku humoru, která pak ve spojení se znalostí jeho skutečného života propůjčuje jeho fantastickému vyprávění palčivý smutek.
Kruhy oceánu a ostrova (1914) jsou dlouhou řadou hudebních not, které tvoří kruh kolem hvězdicovitého tvaru, uvnitř nějž je další kruh, a uvnitř další, až do nekonečna. Spirálové obrazy jsou dezorientující, ale v kontinuitě a rozložení každé soustředné vrstvy je jistý pocit bezpečí. Vrstvy existují samy o sobě s vlastními tématy a zobrazováním, ale také jsou neoddělitelně spjaty s následující vrstvou proudu vyprávění.
V první kapitole svého autobiografického díla Od kolébky ke hrobu Wölfli popisuje své vyprávění jako soubor „různorodých cest, dobrodružství, nehod, štvanic a dalších zkušeností člověka, který se ztratil v celičkém velkém světě“. Ale jak se zdá, svou cestu si našel.
Od kolébky ke hrobu bylo dokončeno v roce 1912, kdy začal Wölfli pracovat na svých Geografických a algebraických knihách, což je sbírka příběhů, v nichž umělec skupuje města, která dříve navštívil ve svém vyprávění, a přestavuje je podle svých návrhů. S komplexností podobnou Stéphane Mirouxovi – protagonistovi Nauky o snech (Science des rêves) francouzského režiséra Michela Gondryho – přetváří Wölfli všechny aspekty společnosti včetně městských krajin, sociálních institucí, veřejných podniků a dopravních systémů. Cílem, který si sám před sebou vytyčil, bylo představit si krok za krokem vytvoření lepšího světa.
V poslední kapitole Geografické a algebraické knihy Wölfli – který tu nyní vystupuje již jako St. Adolf II. – o krok ustoupí, aby mohl obdivovat své dílo, a podotýká, že „od tohoto okamžiku je geografická oblast strukturou a je oslavována v hudbě“. Jistě je pravdou, že číst Wölfliho pouze s pomocí obrazových vodítek samotných je dosti velkou výzvou, a těm z nás, kteří nerozumí jeho rodné švýcarské němčině, mohou jeho díla připadat jako řada skládanek, jež je třeba rozluštit jako hieroglyfy. Ale k dekódování je toho víc než jen obrázky a text: jsou tu umělcovy podivné šestiřádkové hudební notace, které fascinovaly psychiatry, umělce a hudebníky po celé generace.
Jeho hudbu bychom možná nejlépe popsali jako „rozmarnou“; podobně jako jeho kresby, i jeho písně jsou „celoplošné“ a puntičkářsky uspořádané zároveň. Každá skladba stojí sama o sobě, ale také je vytvořena tak, aby zapadala do konkrétního bodu vyprávění a je propojena s dalšími jeho díly kontinuálním rytmem, který proniká také jeho psanými díly. Jeho písně jsou většinou adaptace waltzů a polek, silně zakořeněných ve folklorních tradicích Švýcarska, a i když směsice trumpety a piana nemusí být zrovna pro každého, rozhodně mají své následovníky a obrovsky přispěly k popularizaci „Musique Brut“. Návštěvníci Kunstmusea mají výjimečnou příležitost poslechnout si některé z Wölfliho skladeb, které údajně hrával na ručně vyrobenou papírovou trumpetu.
Skvělým doprovodem Wölfliho retrospektivy jsou sebraná díla dalších pacientů waldauské kliniky, které Kunstmuseum vystavilo ve dvou místnostech přiléhajících k hlavnímu sálu. Dohromady slouží tato pozoruhodná výstava jako dojemná připomínka křehkosti a síly lidské duše a nabízí nakonec model naděje a obnovy tváří v tvář obrovské nepřízni osudu.






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011
Více informací...
799,20 EUR
892 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
246 USD
29.5 x 44.5 cm, Poster
Více informací...
223,20 EUR
249 USD
2003, 21.5 x 28cm, Colour Drawing
Více informací...
334,80 EUR
374 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.