Časopis Umělec 2004/2 >> Portrét v době kinematografie - Andy Warhol: Motion Pictures. Kunst-Werke Berlin, 8. 5.–8.8. 2004. Přehled všech čísel
Portrét v době kinematografie - Andy Warhol: Motion Pictures. Kunst-Werke Berlin, 8. 5.–8.8. 2004.
Časopis Umělec
Ročník 2004, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Portrét v době kinematografie - Andy Warhol: Motion Pictures. Kunst-Werke Berlin, 8. 5.–8.8. 2004.

Časopis Umělec 2004/2

01.02.2004

Tomáš Pospiszyl | en cs

V souvislosti s obří přehlídkou moderního umění Das MoMA v berlínské Nové Národní galerii by návštěvníkům německé metropole neměla ujít rozsahem menší přidružená výstava, která však na rozdíl od notoricky známých děl nabízí na evropském kontinentě nepříliš známý materiál. Jde o výstavu němých filmů Andyho Warhola v Kunst-Werke Berlin. Již samotný vstup do ztemnělého výstavního prostoru je monumentálně uhrančivý. Ve velkém sále jsou vedle sebe současně promítány jednotlivé filmy ze série Screen Tests. Před sebou vidíme tucet filmových portrétů, obrovských pohyblivých obličejů v nadživotní velikosti. Organizátoři výstavy orámovali jednotlivé různě veliké projekce černým rámem, takže se ocitáme v jakési oživlé obrazárně, filmové variantě obrazové galerie evropského paláce.
Andy Warhol si svou první šestnáctimilimetrovou kameru koupil v roce 1963 a do roku 1968, než byl postřelen a natáčení filmů přenechal svým spolupracovníkům, s ní natočil několik stovek filmů, jejichž délka se pohybuje od několikaminutových miniatur až po šestihodinové eposy Empire State Building nebo Sleep (oba časově neshlédnutelné filmy jsou na výstavě přítomny na televizních monitorech v předsálí hlavního prostoru). Warholovo užití kamery je jasnou polemikou s tradičním „nečasovým“ způsobem zobrazování ve výtvarném umění. Kameru používal jako univerzální záznamový aparát, který má postižením časové roviny zachyceného objektu schopnost zachovat a zpětně vyvolat útržky jinak neopakovatelné minulosti. Snad právě proto si za své náměty Warhol vybíral naprosto banální okamžiky, které nás neruší v kontemplaci ubíhajícího a zázračně znovuoživeného okamžiku. Nafilmované postavy se stávají navždy nemrtvými upíry, které k životu paradoxně uvádí světlo projektoru.
Screen test neboli kamerová zkouška je termín užívaný ve světě filmu. Herci, herečky, nebo jiné osoby, které chce režisér obsadit do filmu, jsou pozváni do studia a nafilmováni, aby se zjistilo, jaké vlastnosti z nich dokáže filmová kamera vydestilovat. Teprve mechanické oko kamery dokáže odhalit fotogeničnost, tedy něco, co v běžném životě nemusí být vůbec zřetelné. Andy Warhol své objekty před natáčením instruoval podobně jako na běžných kamerových zkouškách – model měl nehybně sedět a dívat se do kamery, která na neutrálním pozadí nezabírala nic jiného než jeho hlavu. Standardní roli filmového materiálu trvalo asi tři minuty, než se kamerou prohnala, a to je i obvyklá délka filmů této série. I když Screet Tests vznikaly v podmínkách Warholovy Factory, uprostřed ovzduší pracovní hysterie a permanentního mejdanu, je pozoruhodné sledovat, jakou pečlivost Warhol věnoval nasvícení natáčených osob. Po svých několik málo minut vypadají opravdu jako mediální hvězdy, z některých se mediální hvězdy opravdu staly.
Chlapácký Dennis Hopper si po chvíli zírání do objektivu začne prozpěvovat neslyšitelnou písničku. Kurátor a kritik Henry Geldzahler v širokém křesle marně přemáhá spánek. Gary Indiana velice pomalu jí houbu, na rameno mu vyskočí kočka, po chvíli zase seskočí. Neznámá dvojice se nekonečně dlouho líbá. Ultra Violet a Helen Chadwick předvádějí drobné herecké etudy, v prvním případě křečovité, v druhém jemně okouzlující. „Baby“ Jane Holzer s fantasticky bohatým účesem blond vlasů si před kamerou čistí zuby nebo neméně lascivně pomocí rtů vybaluje žvýkačku z celofánu a pomalu ji žvýká. Salvador Dalí je s jeho démonickým knírem nafilmován vzhůru nohama. Popartový malíř James Rosenquist rotuje na neviditelném otáčivém pódiu. Hlavní akci nevidíme ani na proslulém filmu Blow Job. Pouze výraz tváře mladíka zprostředkovává skutečnost, že na něm někdo mimo záběr kamery vykonává orální sex. Chlapec se snaží tvářit neutrálně, způsobovaná slast ale zapříčiňuje, že co chvíli vypadne z role tvrdého chlapíka a podá se rozkoši, statečně a současně marně se snaží oddálit přicházející vyvrcholení. Další filmované osoby nedělají vůbec nic, přesto jsou jejich na objektiv fixované obličeje neobyčejně expresivní. Jestli někdo uměl předvídat fotogeničnost, tak člověk-stroj a současně voyeur Warhol určitě.
Promítání prvních filmů bratří Lumičrů prý bylo natolik přesvědčivé, že u diváků vyvolávalo strach. Návštěvníci se báli, že je nafilmovaná lokomotiva blížící se ke kameře v promítacím sále zajede. Andy Warhol se pokoušel podobný prehistorický efekt znejistění reality a jejího záznamu vyvolat také. V prvních letech své filmové kariéry důsledně pracoval s němým černobílým filmem, který atmosféru prvních filmů navozuje. Každopádně jeho němé filmy vyvolávají otázky po charakteru zachycené reality a jejího vztahu k divákovi. Vědomé navazování na raný film naznačuje i to, že ačkoliv byly tyto filmy natočeny běžnou rychlostí zvukových filmů, to je 24 filmových políček za vteřinu, Warhol požadoval, aby byly promítány pomaleji, rychlostí 16 políček za vteřinu, což je rychlost užívaná ve filmu němém. (Pro účely vystavování byly filmy převedeny na DVD formát, ovšem se zachováním jejich nepatrně opožděného tempa). Zpomalený film se většinou používá tehdy, jestliže chceme lépe vidět a pochopit to, co je v běžné rychlosti obtížně postřehnutelné. Ve filmech Andyho Warhola neprobíhá nic důležitého, pouze tu je před námi prezentovaná magická kinematografická skutečnost. Před čtyřiceti lety se několik neznámých lidí dívalo do objektivu a dnes můžeme jejich pohled opětovat.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Livre dépliant / 20 x 28 x 1 cm / 22 pages / sérigraphie 5 pass couleur + couv 1 passage / 200ex
Více informací...
30 EUR
33 USD
Flute, sketch - drawing, 29,5 x 20,5 cm
Více informací...
340 EUR
370 USD
Obsahuje:, Escorial, Škola šašků, Odchod herce, , Z francouzských originálů Escurial, L‘Ecole des bouffons a Sortie de l‘acteur...
Více informací...
4,83 EUR
5 USD
Kniha byla součástí výstavy SVÁTEK PRÁCE. Texty Martina Zeta s předmluvou Miloše vojtěchovského.
Více informací...
11 EUR
12 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS