Časopis Umělec 2004/1 >> Akhe Přehled všech čísel
Akhe
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Akhe

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Halka Třešňáková | profile | en cs

Léto 1999
Na trávníku areálu kláštera v Plasech se občas mihnul jeden nebo druhý muž vzbuzující respekt již svými vysokými postavami a do špičky zastřiženými plnovousy sahajícími až na prsa. Maxim a Pavel ze skupiny performance Akhe se zúčastnili, spolu s jinými umělci, rezidenčního uměleckého programu Miloše Vojtěchovského. Umělci a rezidentky ze Spojených států a z jiných anglicky mluvících zemí se po celou dobu svého pobytu v Plasech scházeli v obrovské kuchyni kláštera, kde se mezi vařením a jídlem vedly milé štěbetavé rozhovory na věčné téma umění, umění vlastní, umění jiných a život umělců vůbec. Pavel a Maxim se cpou nakrájenými krající chleba a špekem a k tomu si přes stůl podávají sekeru a kladivo. Berou nástroje do rukou, zkušeně potěžkávají topůrka „ÄA“ a úsečně, heslovitě, vedou dialog v ruštině „ďđčěeđío äâa“ do jejich připravované „ďeíűęoâűé ęaíaň“ performance „Âíe ęëe˙“. Rusky neumím, ale jenom se slovansky vciťuji a tuším. Podobně jako se dají vytušit slovanské významy ruského divadla Děrevo, dají se vytušit i významy jednoduchých a stručných vět skupiny Akhe. Skupina Akhe a divadlo Děrevo pochází ze stejného města, Petrohradu, a v době naší sametové revoluce v letech 1989 až 1990 oslavovala tato generace své třicátiny a první velké mezinárodní úspěchy. Přestože divadelní skupina Děrevo a per- formanční skupina Akhe pochází ze stejného kulturního zázemí, a jsou si tedy blízké, je už od prvního pohledu na představení Akhe zřejmé, že Maxim Isaev i Pavel Semchenko jsou výtvarníci. V představení nehrají, děj emočně neprožívají, ani emoce nepředstírají, ale výraznou osobitou prezencí na jevišti realizují své scénické plány.

Týden nato
Performance skupiny Akhe v areálu kláštera, ve věžičce sýpky.
Představení konané asi pro dvacet diváků.
V paměti mi utkvěla v prostoru na lanoví zavěšená rakev, ve které leží Maxim. Pavel zahajuje představení přepálením prvního lana, kterým uvolní v pros- toru zavěšené kladivo. Kladivo se zhoupne, opíše vzduchem oblouk a promyšleně udeří celou svou vahou do knihy upevněné na zdivu. Kniha se rozevře, Pavel k ní přistoupí a vytrhne z ní list. List z knihy překládá na malý čtvereček, vkládá ho složený do úst, chvíli ho přežvýkává a potom spolkne.
Poté Pavel přetínáním a přepalováním lan začne ve vzduchu pohybovat rakví s Maximem, rakev postupně uvolňovaná ze závěsu pokaždé o kousek spadne a změní úhel. Pavel v rychlém sledu za sebou přetíná nebo přepaluje další závěsná lana rakve, rakev se při pádu různě naklání, staví, mění polohu, působí to, jako by se pod tíhou Maxima převalovala vzduchem, až se na závěr rakev obrátí dnem vzhůru a Maxim z ní vypadne přímo před diváky na zem, do improvizovaného „jevištního prostoru“.

Podzim 2002 – Festival 4 dny
v pohybu
Máme s Jednotkou zase festivalový bar, tentokrát opravdu miniaturní. Při objednávání se za pult vejdou maximálně tři osoby, a já si připadám při nalévání drinků jako mechanická tančící panenka v minitrafice, která se točí jenom kolem své osy. Jsou tu také Akhe. Včera přijeli a zítra hrají jedno ze svých celovečerních divadelních předsta- vení, těším se.
Pavel a Maxim si k baru pravidelně chodí pro panáky, popíjejí střídavě vodku nebo be- cherovku. I přesto, že se jejich vousaté brady zjevují za pultem baru přinejmenším již poosmé a objednávají si pořád totéž, zachovávají si stále svou přirozenou důstojnost. Pravděpo- dobně se stejnou vůlí, s jakou dokáží na scéně manipulovat s živly („Můzo, své půvabné oči si dobře chraň před ohněm, vroucí žár je nebezpečná zbraň…“) a pohrávat si s ohněm a s vodou, jsou schopni zvládat i démonické množství alkoholu v krvi.
Probíhá představení Akhe na 4 dnech v pohybu v divadle Ponec, ale já jsem nakonec odsouzená hlídat za barem kasu a chlast, takže nic nevidím, jenom naslouchám do prostoru. Z jeviště se nese dramatické ticho, do toho jsou slyšet další zvuky, něco se šoupe po podlaze, něco padá, pak ticho, ťuknutí dvou předmětů o sebe, smích... Během hodiny zvuky gradují, ozývají se stále častěji a hlasitěji, až přecházejí do bouřlivého potlesku diváků. Představení se líbilo.
„Kudla spadla a zabodla se do baletizolu,“ slyším někoho, jak komentuje představení, „Maxim byl tak hbitej, že vůbec nerozumím, jak to mohl stíhat...“ „Ta žena, to byla Olga nebo Barbara? Ruska?“, ze zachycených útržků rozhovorů zákazníků u baru čekajících na drink si vytvářím obrázek o představení Akhe. Diváci klasického divadla jsou ohromeni až šokováni, ale není jich mnoho, protože se na podobné alternativní akce dostavují jenom náhodně. Diváci z uzavřeného okruhu alternativních akcí „znalecky“ hodnotí dnešní výkony Akhe: „Když jsem je viděl v Berlíně, bylo to mnohem lepší…“ nebo: „Na festivalu v Potsdamu, kde jsme hráli i my, tak tam se mi to líbilo daleko víc!“ Zasvěcení diváci a zkušení divadelníci dávají najevo, že Akhe již dlouho znají, a vzpomínají na to, kde všude ve světě už s nimi oni sami své představení hráli. Povšimla jsem si u diváků tendence idealizovat si počáteční překvapení a neočekávaný úder v tvorbě začínajících umělců oproti zavedenému známému typu, ale již tradičně potom nedoceňovat jejich další vývoj a po- slední tvorbu. Přitom zrovna u Akhe věřím v neovlivněnou čistotu kontinuity jejich vývoje bez vlivu komerce a obdivuji jejich vytrvalost. U baru se seznamuji s Vadimem Gololobovem a s Andreiem Sizintsevem, kteří s Akhe spolupracují již od jejich založení. Pavel se mě ptá, jestli nechci přijít na konkurz k jejich projektu, který plánují na příští léto ku příležitosti konání Pražského quadrienále scénografie. Odpovídám, že na konkurz jsem už přihlášená a přijdu. Večer všichni tančí, včetně herců Akhe, a pijou. Domů přicházím až ve čtyři ráno…
Konkurz probíhá v divadle Alfred ve dvoře. Mezi zájemci o budoucí spolupráci se skupinou Akhe jsou herci, scénografové, tanečníci a hudebníci. Maxim, Pavel a Vadim na konkurz připravili několik kusů špeku, několik sklenic s kyselými okurkami a asi deset bochníků chleba. Jako další rekvizity k tomu připravili nože, prkýnka na krájení, stoly a židle. Téma Akhe k budoucímu projektu na PQ je jeden ze smyslů, „chuť“. Jako účastníci konkurzu volně improvizujeme každý svým způsobem na dané téma. Výtvarníci vytvářejí sošky ze střídky chlebů navlhčené nálevem z kyselých okurek, herci ztvárňují různé rituály a návyky při jídle, hudebníci znamenitě rozehrávají jídelními příbory a noži hudbu a rytmy… Maxim, Pavel a Vadim improvizace v pauzách komentují, dávají najevo svou spokojenost nebo nesouhlas a na závěr společně s námi všemi uklízejí a vytírají z podlahy zbytky sežmoulaných chlebů, rozpatlaného špeku a okurek.
Po dvou měsících dostávám pozitivní zprávu: Akhe si vybrali ke spolupráci švýcara Phillipa Schenkera, srbského scénografa Dragana Stojičevského, scénografku Kristýnu Tablovou a Ondřeje Lipovského, který se nakonec neúčastnil, a „hurá“ i mě.

Příprava na Pražské quadrienále v prostoru galerie Doubner na Václavském náměstí
Začínáme rozpracovávat základní body k představení na téma „chuť“ pod vedením skupiny Akhe. Ukázalo se, že namísto Ondřeje Lipovského s námi bude spolupracovat Jakub Hradílek z Prahy. Přidávají se k nám již na jiných konkurzech Akhe vybraní zahraniční umělci: tanečnice z Mexika Cristina Mal- donado a stálé herečky skupiny Akhe Barbara Seifert z Německa a Olga Kachitsyna z Ruska. Vyjma již výše zmíněných umělců nám Maxim a Pavel představují malého plešatého muže. Ne, vlastně nám představují jenom holohlavého muže. Kdyby měl být plešatý, byl by holohlavý nedobrovolně, zatímco Andrei Sizintsev je holohlavý dobrovolně. Bude komponovat scénickou hudbu a doprovázet hudbou naše zkoušky a představení.
V galerii se hromadí kuchyňské potřeby jako z Jídelny básníků:

„V míse do zpěnění tři
žloutky tři,
přidej mleté mandle, mistře,
nezapomeň na citron,
právě on
bystří chuť, tři proto bystře!“

Kuchyňské potřeby, nástroje a přístroje na vaření, příbory a servisy určené k šílenému stolování jsou nakoupené po bazarech a nalezené na smetištích a ve šrotu. Máme například již osm žehliček na smažení volských ok a steaků, hrábě a košťata na hromadu těsta hněteného a vyváleného rovnou na podlaze. Desítky lahví červeného nejlevnějšího vína k přezkoumávání jeho účinků na člověka. Také produkce PQ přiváží a postupně doplňuje suroviny a materiál určený k přezkoumávání a k práci na téma „chuť“: dvacet bochníků chleba, třicet kilo mouky, pět štanglí salámu, dvě plata plná vajec, rajčata, mrkev, mléko…

Pár dní poté
Náš alchymistický bar v galerii Doubner začíná zapáchat. V rohu galerie se povalují uzené jazyky slepené omáčkami a kečupem, pozůstatek akce, kdy Maximovi, Pavlovi a Andreiovi sedícím za stolem visely z pusy hovězí jazyky a dosahovaly až na prsa. Před sebou měli talíře s různobarevnými přílohami: talíř s bílou moukou, talíř naplněný červeným kečupem a další talíř plný žluté hořčice. Hostina, při které herci nakláněním svých těl namáčeli vyplazené hovězí jazyky do různých barevných omáček a mouky.
Bizarní hra střídajících se žlutých, bílých a červených barev.
Později se k nám přidala i herečka Linnea Happonen.
Jakub Hradílek si kleká před Linneu Happonen a vyznává jí lásku. Rituálně uchopí rajče, dlaní si ho prudce přimáčkne v místech, kde je srdce na bílou košili. Rozmáčklé, „krvácející“ rudé rajče, jako jeho puklé srdce, symbolizuje nešťastnou a neopětovanou lásku. Potom vytahuje z kapsy cibuli, překrajuje ji a přikládá si ji k očím, začíná slzet.

Poslední den zkoušení v galerii Doubner
Máme již velké množství akcí připravených ke každodennímu představení na Pražském quadrienále, které se koná v prostorách Výstaviště. Pavel a Maxim si pro nás připravili pouliční představení. Odcházíme dolů na ulici, před galerii Doubner na Václavské náměstí. Pavel a Maxim se převlékli do nápadných kostýmů klaunského typu, do širokých červených kalhot, kanárkově žlutých košil, na hlavě podivné klobouky. Postaví se na ulici, znehybní jako sochy, před sebou mají na zemi ležící klobouky na drobné mince od diváků. Když kolemjdoucí vhodili mince, očekávali konkrétní akci, kterou si mimové a klauni na celém světě po ulicích vydělávají. Že se mim náhle pohne a změní strnulou pozici, podobně jako mechanická loutka. Zatímco Pavel a Maxim si za každou další vhozenou minci nalili skleničku vína a vypili ji na ex. My všichni, i kolemjdoucí, jsme se začali dobře bavit opíjením Pavla a Maxima. Radostně pokračovali v přihazo- vání mincí do klobouků, dokud oba snad za půl hodiny nevypili přibližně tři flašky červeného vína a neopili se.

Osmý den quadrienále
(„Hle, stříbro rozbřesku na mědi pánví tančí!
Zdus hlas Múz, Ragueneau, a vzchop se hrdinně;
čas loutny pominul – nastal čas kuchyně!“)
Každý den ve věži „chutí“ našeho alchymistického baru od desíti do šesti vaříme, pečeme, obsluhujeme, necháváme hosty ochutnávat a sami ochutnáváme různá improvizovaná, neobvykle vyhlížející jídla a namí- chané nápoje. Salt, sweet, bitter or sour, excited alone or in any combination by the sole action of the gustatory nerves.
Denně předvádíme naše připravené performance a rozvíjíme nové další nápady.
S Akhe si uvědomíte, jak je důležité vymezit dobu představení a že nemá smysl ho neurčitě rozehrávat po celý den. Při představení, které se odehrává od– do, se herec dokáže vypnout k maximálnímu výkonu a soustředit se po předem určenou dobu. Může odhadnout své možnosti a manipulovat svůj vlastní výkon podle délky představení tak, jak by to bezpochyby nedokázal po celý den.
Průběžně vystavujeme nové objekty dalších možných chutí: plísně, cukr v různých stavech, dokonce jím i křídu, zmrazujeme potraviny a rozmrazujeme, také velkolepě slavíme Pavlovy narozeniny. Po osmi dnech jsme už ze všeho docela tlustí a unavení.

autorem fotografií Michal Selinger




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD
Největší, nejrozsáhlejší a nejobsáhlejší publikace o životě a díle Františka Kupky. Ojedinělý vztah malíře a jeho sběratele....
Více informací...
60 EUR
65 USD
1996, 28 x 43.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
669,60 EUR
729 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
870 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS