Časopis Umělec 1999/5-6 >> Americké glamoráma Přehled všech čísel
Americké glamoráma
Časopis Umělec
Ročník 1999, 5-6
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Americké glamoráma

Časopis Umělec 1999/5-6

01.05.1999

Františka a Tim Gilman-Ševčík | new york | en cs

Dlouhý, studený stín dragounského starosty Rudolpha Giulianiho se plížil New Yorkem a navždy změnil nepřátelské ulice města. Zdá se, že za pět let, během nichž se kroutilo pod jeho ráznou pěstí, kriminalita téměř vymizela a s ní i všichni zločinci. I bezdomovectví a s ním bezdomovci. Nezávislé kavárničky a bufáče, jež byly kořením rušných ulic, na každém bloku vytlačují řetězce Wendy’s, McDonald’s, Starbucks a všechna další plemena korporativních zvířat na Giulianiho vodítku začínají lemovat každý kout. Každého pobudu na nárožích nahradili dva policisté - dobře živená monstra ze steroidů, o nichž je známo, že do vašeho černého těla vystřílí 44 kulek, když si dovolíte něco takového jako třeba zamávat na ně novinami.
Přiznávám, že je příjemné chodit bezpečně po ulicích, ale přeci jen se bývalá barevnost města zdá být - přímo úměrně kultivaci své disneyovské image, zvoucí do ulic turisty, trochu vybledlá. Novým zářivým drahokamem ve starostově temné koruně je nedávno znovu otevřená, vymydlená Grand Central Station. Temné přístěnky, kde kdysi mnozí bezdomovci uléhali na lepenkových krabicích, jsou jako znovuzrozené: veřejné umělecké prostory, ozářené světlem lustrů a obalené nevinným mramorem od čisťounké podlahy až po klenuté stropy.
Na první výstavu byla příhodně vybrána Liza Lou, která pracuje s miniaturním v monumentálním měřítku a aplikuje české skleněné korálky a další třpytivé cetky na základní emblémy amerického vědomí. Středobodem její výstavy, nazvané „Americké glamoráma!“ je „Dvorek“, rozsáhlé dioráma pikniku u rožně na zeleném trávníku, ztuhlé uprostřed děje, ale prosté všech lidských účastníků. Sekačka trávy se zastavila jen několik centimetrů za začátkem trávníku, a zanechala tak nedlouhou stopu nakrátko střižené trávy. Milióny vzpurných a neposekaných stébel trávy navždy unikly destruktivnímu úklidu. Každé stéblo je dokonale pestrou šňůrkou korálků a muselo zabrat hodně času vyrobit každé z nich. Všechny objekty, sekačka trávy, gril, stůl s červenobílým kostkovaným ubrusem, na něm zmačkané plechovky Budweiseru a šňůra s prádlem vlajícím ve větru se třpytí duhovými barvami.
„Komora“ zasazená do nedaleké stěny odhaluje police se zpřeházeným nářadím a stolními hrami, které najdete v každé průměrné americké rodině. Lou je vytahuje do popředí, z neviditelného dělá neopomenutelné, pozorností zahrnuje věci, o nichž snad ani nevíte, že je máte doma. Žádný z objektů, jež obdivuje, není pokladem, ale když dodá pozlátko jejich povědomému povrchu, získávají jas drahocennosti. Tohle pozlátko funguje jako kouzlo Hollywoodu, který z lidí a míst dělá atraktivní sny.
Renovované lustry na Grand Central visí jako obézní bratranci nad korálkovými verzemi od Lou, osvětlujícími galerii portrétů všech prezidentů Spojených států. Všech 42 smějících se tváří, od Washingtona po Clintona, jsou vyrobeny z tisíců bílých korálků a kvůli andělské podobnosti jejich anglosaských rysů je těžké rozeznat jednoho od druhého. Ctnostní američtí otcové národa visí hned vedle téměř dva metry vysokých „barbín“. Černošská nevěsta, blonďatá obchodnice a stereotypní černá „soul mama“ ze 60. let bezděčně naznačují sňatek americké politiky, pop kultury a komerce.
Černá nevěsta září v přehnaně zářivých šatech - postavička procházející typicky americkou transformací rituálu v extravagantní exces, její blažená tvář očekává transcendentální efekt události zbavené historického významu. Klidně by také mohla být dítětem, stojícím na Štědrý večer před hromadou dárků. Její „soul sister“, další černá „barbína, s metrovým afro účesem a šortkami z ustřižených jeansů je protikladem idealizované minulosti černé síly, kdy země stála na pokraji revoluce, která nikdy nepřišla. 42 bílých prezidentů stojí vedle jako znovupotvrzení této skutečnosti. Hrdá, blonďatá dívka žije v době hnutí za osvobození žen také z nějakého euforického snu, který jí slíbil rovnocenné postavení vůči mužům. Možná má moc vysoké naděje, ale pořád je to přeci Barbína a má hodně krátkou sukni.
Výstava je zdánlivou oslavou subjektů, které pozdvihuje pomocí vykonstruovaného klamného povrchu. Korálky a další cetky usilovně odívají, zahalují a „vylepšují“ to, co je pod nimi. Korálky ale mají v Americe velmi plebejské dějiny, a i když na to výstava nenaráží, byly měnou při koupi půdy od rodilých Američanů. Jsou materiální ingrediencí jedné velké iluze a Liza Lou je architektkou města Las Vegas. Tady jde o dokonale zavádějící umění ve veřejném prostoru, díky svému třpytu naplňuje diváky bázní a maluje jim na tváři úsměvy, ale přitom jemně nařezává nitky společnosti, která ji s takovým nadšením dává svou podporu.

Objekty a instalace Lizy Lou
Fotografie Tim Gilman-Ševčík





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
print on durable film, 250 x 139 cm, 2011
Více informací...
799,20 EUR
870 USD
2000, 18 x 23.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
223,20 EUR
243 USD
Nenápadná hromádka PKF (Podivný kudrnatý fal) v sobě ukrývá vizionářství moderní lékařské vědy, perversi barokního fantasy a...
Více informací...
21,60 EUR
24 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS