Časopis Umělec 1999/7 >> Před bienále / (srpen 1999) Přehled všech čísel
Před bienále / (srpen 1999)
Časopis Umělec
Ročník 1999, 7
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Před bienále / (srpen 1999)

Časopis Umělec 1999/7

01.07.1999

Beral Madra | biennale | en cs

Thesaurus znamená poklad. Když si ve slovníku najdeme heslo „zemětřesení“, vysype na nás všechny možné výrazy, jež se vztahují k tomu, co se právě teď odehrává v Turecku: pohyb, chvění, třesení, rozrušení, násilí, příliv a odliv, otřes, zmítání, útok, náraz, hrůza, erupce, změna, výbuch, násilí, rozvrácení, prolomení, neklid, rozruch, rozhořčení, přechod, ničení, epidemie atd.
Pro Turecko není zemětřesení ničím novým, s bolestí a smutkem jej zakoušely tři generace obyvatel různých oblastí země v průběhu více než padesáti posledních let. Vzpomínky na zemětřesení jsou stále živé a bolestné. Avšak toto zemětřesení bylo něčím jiné. Znamenalo nejen provalení ohromné síly skryté v čase a propuknutí neznámého strachu a úzkosti, ale rovněž naléhavé a překvapené uvědomění si souvislostí. Energetická vlna násilím rozmetala rozpadající se cementové domy spolu s vírou v „posvěcenost“ národa - státu i s jeho byrokratickým aparátem. Pokud má Freudova teorie „unheimlich“ (podivného) opodstatněnou existenci a přesvědčivost, můžeme mít dobře zato, že 30 000 lidí trpělo jenom kvůli prozření z dusivého snu. Mnozí z nás až do této chvíle doufají, že tato katastrofa lidi poučí, aby se nevzdávali a nepodléhali podvodům a klamným manipulacím státního aparátu.
Pomoc, která přišla z ostatních zemí, byla velká a štědrá a obyvatelé Turecka ji vítali s vděčností. Řecké a izraelské záchranářské týmy patřily k těm nejvítanějším. Avšak katastrofa a jí způsobené škody byly za hranicemi lidské představivosti. Bude ještě dlouho trvat, než se města vzpamatují a srdce a mysli lidí uzdraví. V Turecku panuje měsíc smutku, všechny aktivity a festivaly jsou zrušeny - ovšem s výjimkou bienále. Výstava současného umění je překvapivě poprvé pokládána za závažnou událost a ne za pouhou zábavu. Bylo oznámeno, že 20 umělců věnuje svá díla do aukce a že výtěžek aukce bude věnován obětem zemětřesení.
Když přijel Paolo Colombo, umělecký ředitel letošního bienále, před rokem do Istanbulu, určitě ho ani nenapadlo, že jeho koncept výstavy s názvem „Vášeň a vlna“ se stane jakousi ironickou předehrou katastrofickému zemětřesení. Doufám, že vlna zemětřesení nesmete jeho optimisticko-humanisticko-poetický koncept. Optimismus a humanismus však bohužel nemohou osvětlit stávající debatu o vztahu mezi makroskopickými a mikroskopickými elementy globální umělecké scény. Nedávno byla v internetové diskusi pořádané House der Kulturen der Welt položena důležitá otázka: Catherine McGovern zavedla diskusi na téma, kterým se sama - a řada dalších lidí - již delší dobu zabývá: Jaké implikace, problémy a otázky s sebou přináší skutečnost, že do rozvojových zemí vstupuje řada organizací a jednotlivců, kteří se zde realizují v uměleckých projektech, v roli spolupořadatelů, přednášejících, technických poradců atd.?
V kontextu této otázky bychom se měli zabývat následujícími třemi okruhy problémů:
1. Uvědomit si a přiznat si nerovnost uměleckých systémů mezi rozvinutými a rozvíjejícími se uměleckými scénami, odhalovat konflikty a nedostatky uvnitř a mezi těmito systémy a poskytovat rovnocenné příležitosti projevu a výrazu organizacím a individuím, jež je reprezentují.
2. Zamyslet se nad slovy Josepha Beuyse: „Nespravedlnost charakterizuje všechny trhy, včetně trhu s uměním. Je totiž následkem kapitalistického systému, jenž by měl být zrušen. K tomu však stále ještě nemáme žádný návod. Kapitalismus má na jazyku slovo „svoboda“ a chce nás přesvědčit, že o lidskou svobodu usiluje, a právě proto se mu nedá věřit.“ (in Art Talk, The Early 80s, vydala Jeanne Siegel, New York, Da Capo Press, 1988, ss. 77-84).
3. Uvědomit si, že v obou systémech žije nespočet umělců, kteří současné politice organizací a individuí z rozvinutých uměleckých scén nevyhovují.
Co tedy zůstává stranou a mimo veškerou diskusi a pochyby jsou právě tržní procesy, které posilují autoritu a moc kurátorů. V zemích na periferii nadšeně aplaudují rozvíjející se hegemonistické ideologie (v neoliberalistickém převleku) a ve jménu Rozvoje a Akumulace vítají Mnohonárodní Kapitál. Pravdou zůstává, že Kapitálu národ nepatří a že Kapitál zůstává Kapitálem. A právě z tohoto důvodu by měly být všechny projevy Kapitálu zpochybňovány a regulovány a sociální předivo by mělo být před násilnostmi trhu chráněno. Avšak Mnohonárodní Kapitál se už ze své samotné podstaty kontrole a regulaci vzpírá: proudí směrem k periferii právě proto, že doufá, že se vyhne sociální kontrole, jež na něj uplatňuje Centrum. Navíc je to právě jedinečná příležitost Kapitálu přelévat se mimo Centrum na periferii, označovaná termínem capital flight, která mu nabízí menší zranitenost vůči zpochybňování v Centru.
Je nezbytně nutné zkoumat, zpochybňovat a dekonstruovat složité a spletité vazby, jež existují mezi uměleckým trhem a strukturou ekonomických procesů Mnohonárodního Kapitálu. Bienále pořádané v post-periferijním regionálním centru, jakým je právě Istanbul, by proto mělo být odlišné od bienále, pořádaných v Centru. Bienále na periferii by neměla být pořádána jako přehlídky tolika „humanistických“ kurátorů a jejich nahodilých a ryze osobních spekulací, ale měla by právě naopak zpochybňovat násilí trhu, tedy samotných přehlídek, způsobů artikulace umění a spotřební kultury a v neposlední řadě i nároků autority kurátorů. V době, kdy se jména některých umělců stávají takřka obchodními značkami, je jedním ze způsobů, jak tomuto procesu vzdorovat, snaha odvrátit se od umělců-hvězd a umělců-hrdinů směrem k těm diskursům, jejichž nositeli je bezpočet „bezejmenných“ umělců, kteří žijí a pracují po celém světě, a to jak na periferiích center, tak v centrech periférií.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2001, 17.8 x 22.9 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
605 USD
Publikace o jednom z nejzajímavějších českých současných umělců, malíři a performerovi, Jiřím Surůvkovi. Celobarevná s...
Více informací...
99 EUR
108 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
870 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
870 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS