Časopis Umělec 2006/2 >> Kontakty třetího druhu Přehled všech čísel
Kontakty třetího druhu
Časopis Umělec
Ročník 2006, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Kontakty třetího druhu

Časopis Umělec 2006/2

01.02.2006

Denisa Kera | review | en cs

Kontakt, Muzeum moderních umění – Mumok, Vídeň, 17. března – 21. května 2006

Výstava Kontakt ve Vídni prezentuje průřez středoevropským uměním 60. až 90. let ze sbírky Erste Bank Group, která vznikla v rámci projektu Tranzit. Ukazuje díla, která se kvůli komunistickým režimům nemohla společně sejít, a přesto spolu „komunikují“ a sledují podobné tendence, hlavně v konceptuálním umění. Tento skoro telepatický kontakt spojuje umělce z bývalého Československa po bývalou Jugoslávii, Maďarsko a Polsko a působí jako setkání s něčím blízkým nebo povědomým, a přeci jen neznámým. Společenské a politické revoluce, které změnily hranice států i celé režimy, tak celkem přirozeně doplňují konceptuální zkoumání hranic reprezentace.


Konceptuální umění je vlastně vždy setkáním třetího druhu s tím, co sice připomíná objekty a obrazy, a přitom není ani abstraktní, ani ryze „pozemské“. Hranice reprezentace, na kterých probíhá „kontakt“ a vlastně celé toto umění, nesledují nové techniky malby nebo neobvyklé kombinace vizuálních stylů, ani nezkoumají objekty. Jsou to spíše hranice mezi tím, co je viditelné a myslitelné, které stojí v samém základu evropské tradice spojující myšlení se světlem a vizuálními metaforami. Konceptuální umění narušuje toto intimní spojení myšlení a vidění a hledá nové formy nejen vizuální, ale také myšlenkové svobody.
V nejformálnější podobě zkoumá tyto hranice mezi myšlením a viděním Heinz Gappmayr, který od 60. let porovnává tvoření významu v jazyce a v umění. Jeho dílo má podobu typografických experimentů, v nichž jazyk performativně dělá anebo popírá to, co říká. Vizuální zkušenost s rozložením písmen se tak spojuje s jazykovým významem například v díle bude (wird, 1966), na kterém vidíme malý posun, diskontinuitu posledních dvou písmen, evokující časovou zkušenost budoucnosti. Další dílo Sever/Jih (Nord/Süd, 1962) rozhodí po stránce tato slova a vytváří z nich neobvyklé kombinace, které naši orientaci narušují. Psací stroj v těchto dílech odmítá být pouhým nástrojem poezie a literatury a činí si nárok na vizuální umění stejně jako malířský štětec. Podobnou misi sledují i konceptuální básně chorvatského umělce Vlada Marteka, který navozuje vzhled básně pomocí zbytků ořezaných tužek přilepených na stránce ve tvaru sonetů nebo protestuje proti básnickému kýči 19. století přilepením propisky na místě, kde bychom čekali další verš.
Podobně se umění přibližuje dekonstruktivní filozofii a vizuálnímu minimalismu také v díle Júliuse Kollera, který místo obyčejných stránek používá jako nástroj umělecké kreativity přímo úřední formuláře a dokonce telegramy. Slavné je pak jeho zelené razítko, které rozšiřuje představu hranic konceptuálního umění o kontakt mezi „člověkem – přírodou – objekty – materiálem“. Jeho univerzální fantastické objekty a další podoby UFO napodobují slavné zkratky Jamese Joyce a přinášejí další překvapivá spojení člověka s objekty, přírodou a materiály, jakým je fotka umělce podnikajícího podivný útok na střeše pomocí pálky na ping pong.
Ze současných umělců, kteří navazují na tuto tradici překvapivých setkání třetího druhu mezi člověkem, materiály, objekty a přírodou, je zajímavým příkladem dílo Jána Mančušky Zatímco jsem se procházel ve svém studiu na ISCP (While I walked in my studio in ISCP, 323 W 39th Street # 811, 2005). Na černé gumové pásce, která ohraničuje prostor, čteme a chozením vykonáváme akci a trajektorii, kterou popisuje umělec, čímž se také stáváme spolutvůrcem uměleckého díla.
Tuto překvapivě interaktivní podobu konceptuálního umění ukazuje také dílo Petera Weibela Pošlapávat spravedlnost (Das Recht mit Fusen, 1967). Návštěvnicí v něm píší a zároveň pošlapávají slovo SPRAVEDLNOST napsané křídou na podlaze. Toto mizení a obnovování konceptů ukazuje dynamiku kolektivních procesů, které řídí naši kulturu a civilizaci. Právo, spravedlnost a další koncepty jsou postupem času vždy pošlapávány, aby je někdo znovu oživil a z nerozeznatelných šmouh na podlaze vytvořil nový význam, systém nebo pravidla. V tomto díle má kontakt mezi člověkem, jazykem a světem velice současnou podobu emergentního a rozvíjejícího se systému.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Nun, 2006, etching, 39,5 x 30,5 cm
Více informací...
170 EUR
175 USD
The Immortal Man Bag Journal of Art | Complete collection of printed editions. Featuring Man Bag No.6 for the first time | Text...
Více informací...
33 EUR
34 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
299 USD
2005, 30.5 x 23 cm (4 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
894 EUR
921 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS