Časopis Umělec 2007/2 >> Daniela Baráčková Přehled všech čísel
Daniela Baráčková
Časopis Umělec
Ročník 2007, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Daniela Baráčková

Časopis Umělec 2007/2

01.02.2007

Jiří Ptáček | nové tváře | en cs de es

Na sklonku loňského roku se Daniela Baráčková stala obětí kulturního bulváru, když její pedagog Jiří David upozornil na podobu mezi jejím videem a projektem Replaced Barbory Klímové. Záznam z rušné newyorské ulice, na níž Baráčková rozpažila podobně jako Jiří Kovanda o tři dekády dříve v Praze, se opravdu podobal remakům pěti performancí, za které Klímové obdržela Cenu Jindřicha Chalupeckého. To Jiřímu Davidovi stačilo, aby Klímové projekt označil za odvozený. Přestože se ukázalo, že šlo o nepodložené obvinění, kauza přinesla Baráčkové nežádoucí věhlas. Nežádoucí proto, že vytvořila zajímavější díla. Když Baráčková (nar. 1981 v Boskovicích) přišla na pražskou VŠUP, zajímalo ji rozmisťování textů na veřejná místa. Na venkovní zdi domů za městem psala výroky, jaké slýcháme odmalička, považujeme za moudré a v lepším případě časem zjistíme, že pouze fixují moc všeznalého selského rozumu („S tím nic nenaděláš“, „Život se s nikým nemazlí“ aj.). Na myslivecké posedy pro změnu umisťovala holé věty související se životními hodnotami nimrodů. Pěstovala tak svůj smysl pro ironii a brzy jej uplatnila ve videu. V nahrávkách Carrefour (2005) nebo Pamětní deska (2006) použila skrytou kameru v situacích, kdy se lidé sami usvědčují z hlouposti a maloměšťáctví. V obou našla ten pravý „důkazní materiál“, na druhou stranu až příliš divácky vděčný. Poodstoupit od přímočaré ironie se jí ovšem začalo dařit v inscenovaných videích. Také ta bývají krátká a soustředěná na velmi jednoduché akce. Autorka si v nich vždy vyhrazuje hlavní roli. Například ve Vzpomínáme (2005) imituje klavírní prstoklad na zděné zídce pod pamětní vitrínou. V Srp (2005) dlouhou dobu žne trávu v koutu mezi dvěma zdmi a chaotický obraz ve videu Gumák (2005) zas kopíruje její skákání přes potok v jedné gumovce. Na vyprávění bizarního erotického zážitku z dětství je založeno statické video Tramp (2005). Právě v těchto videích Baráčková vyměnila ironii za temný, mrazivý a přesto situační humor. Ve všední realitě náhle nepotřebuje vyhledávat absurdní situace, ale jen výzvy k činnostem. Mají-li nějaký důvod nebo cíl, pak jej nemusí znát ani ona. Asi jen Tramp je výjimkou, protože muži, který kdysi v noci vešel do táborové chatky a hladil koženou rukavicí nahé dívčí tělo, je video věnováno jako vzkaz do záhrobí. Je tu snad jeden signál, díky němuž bychom mohli těmto filmům rozumět o něco víc. Je jím něco tak běžného jako vlastnictví kamery. Ta mění naše možnosti prožívat věci kolem nás, přidává možnost „udělat něco pro ni“. Proč ale Baráčkové videa nepřijdou na Youtube jako tisíce jiných „dělaných pro ni“? Asi proto, že navzdory všemu humoru obsahují i vážné svědectví. Prostředí nekonečné virtuální zábavy by je devalvovalo, vzalo by jim šanci podat morbidní hru jinak než jako patologický příznak, všednost jinak než jako banalitu… třeba jako touhu poznat kousek ze sebe a kousek toho, čemu říkáme „o sobě navzájem“. Slibné je v tomto ohledu video Pavel a pa-nelák (2006). Patří do pozorovatelské linie Carrefouru a Pamětní desky. Ke chlapci v teplákách, podivně se komíhajícímu při poslechu rádia, už ale Baráčková nepotřebuje být ironická. Je k němu stejně pozorná jako k větru ohýbajícímu topoly a sklovině normalizačního věžáku. Zdálo se mi, že z ní roste zajímavá videoumělkyně. Nedávno začala malovat.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Collection BIKRO / offset + silkscreen cover / 32 pages/ 13 x 20 x 0,7 cm / 500 copies
Více informací...
10 EUR
10 USD
Příručky pro každý i slavnostní den RNN (Renesance nepoužitelných nástrojů) vás utvrdí ve všem co jste si až dosud namlouvali a...
Více informací...
10,40 EUR
11 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS