Časopis Umělec 2001/4 >> Geometrie na hrubo / Sleva 20% Přehled všech čísel
Geometrie na hrubo / Sleva 20%
Časopis Umělec
Ročník 2001, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Geometrie na hrubo / Sleva 20%

Časopis Umělec 2001/4

01.04.2001

Jeffrey A. Buehler | reviews | en cs

Sleva 20 %
Jiří David, Jan Nálevka, Petr Pisařík, Jan Šerých, Tomáš Vaněk
kurátor Jiří Ptáček
Dům umění České Budějovice, 19. 9. – 21. 10. 2001


Dojde vám to po shlédnutí asi 80 % expozice: skupinová výstava Sleva 20 % v českobudějovickém Domu umění, jejímž kurátorem byl Jiří Ptáček, ukazuje každodenní, hrubě střiženou geometrii. Ale možná tento pocit způsobila skutečnost, že jsem na výstavu šel sám a sám jsem byl i ve výstavní síni. Byl to jakýsi niterní, fyzičtější zážitek — osobní, nevysvětlitelný pocit, jako když vám na ulici někdo neznámý podává krabici a říká vám, že uvnitř najdete dárek, který vám vyrobil. Ukázalo se však, že výstava umožňuje přirozené rozbalení záměru kurátora a umělců: plochy a tvary v přirozeném i nepřirozeném světě kolem nás, náhodně odhalené.

Laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého Tomáš Vaněk pro tuto příležitost odložil své pověstné šablony a nahradil je poněkud temnějším vyobrazením, které po sobě zanechaly sportovní míče, jež házel na stěny a strop. Vaněk postupoval zřejmě velmi pečlivě, protože blátivé stopy ani nestékaly, ani nezanechaly cákance. Máte pocit, že stojíte v místnosti, kde se odehrávala nějaká rytmická a poněkud koordinovaná zuřivost. Atmosféra v místnosti navozuje pocit pohybu a změny, stejně jako se nám zdá, že se noční obloha pohybuje a vypadá zcela jinak, pokaždé když k ní vzhlédneme.

Z tohoto pohledu bylo nepochopitelné umístění videa Jiřího Davida na podlaze téže místnosti: jeho vizuální a zvuková neodbytnost rozbila představu, že kolem vás létají basketbalové a tenisové míče. Z reproduktorů vycházel depresivní, zpomalený Vivaldi, zatímco na monitoru se otáčel šestihúhelníkový útvar, který se poté rozbil na rotující částice. Tohoto zajímavého efektu David dosáhl dvojitou nahrávkou — nahrávkou toho, co již bylo nahráno. Když však vejdete do následující místnosti, plně si uvědomíte, že výběr Davidova videa nesedí rytmu zbývajících prací na výstavě.

A přibližně v tom okamžiku vám to celé dojde: každodenní, hrubě střižená geometrie. Jan Šerých přivezl vlastní rozměrnou ocelovou postel, nad niž zavěsil obraz odrážející světle a tmavě modrou barvu postele a pokrývek. Při pohledu zepředu se celkový obraz instalace zploštil na chladné horizontální křivky modré barvy a oceli, stejně tvrdé a statické jako obrazovka nebo monitor. Název Nic neříkej naznačuje zbylých 20 % nevyřčeného tajemství a nakonec o tom není co říct.

Během mé návštěvy bylo venku zataženo, a tak barevné plochy a tělesa na plátně Petra Pisaříka v postranní místnosti ztrácely pod blikajícím a tikajícím fluorescentním světlem sílu. Spodní čtvrtinu vysokého dvojitého okna naproti obrazu vyplňovaly balónky. Během vernisáže byla celá pravá polovina okna plná barevných balónků jako automat na žvýkačky. Časem popraskaly nebo z nich unikl vzduch a pozvolna vpouštěly deštěm rozmáčenou architekturu hlavního náměstí města do interiéru.

Jan Nálevka, nejmladší z vystavujících, slepil do tří řad čtyři velké archy papíru, na které vytiskl geometrické tvary a obrazce podobající se nejoblíbenějším sportovním značkám. Doplňovala je jména, která zněla jako zmanipulované názvy značek jako Kerbo nebo Nake. Pokud ovšem znáte zboží z vietnamských stánků, uvědomíte si, že práce neatakuje metody predátorských výrobců, hledajících způsob, jak permanentně vycejchovat svou značku do kolektivního vědomí. Nálevka ve skutečnosti pouze reprodukoval to, co už na více či méně legálním trhu dávno existuje. Výrobci změnili symboly a jména, aby předešli stíhání, ale zároveň se museli dostatečně přiblížit originálu, aby zákazníka ošálili a on uvěřil, že kupuje ten pravý výrobek. Je to všechno jen hra, protože nikdo není ošálen a lidé se často spokojí jen s přiblížením se ideálu.

V poslední místnosti u slabě osvětlené stěny uzavřel jednoduchou, ale uspokojivou výstavu svým elegantním gestem Václav Stratil. Jeho série devíti fotografií každodenních situací různých lidí zachycuje pavučinu jemných linií a tvarů, které protínají naše životy; od oděvů, které nosíme, po způsob, jakým naše těla přizpůsobují našemu okolí. Na jedné fotografii pózuje nahý ve sprše sám Stratil; linie dlaždic v koupelně se sbíhají v různé závěsné výši jeho těla.

Nijak zjevná, spíše perifrrní geometrie vstoupí do zorného pole, když se zastavíte a uvidíte malé, téměř nepostřehnutelné způsoby, jakými lidská mysl promítá sama sebe do reality. Zbytek je zadarmo. Je na každém, ať uhodne, co to asi znamená.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
870 USD
Czech, Artist and Human trilogy for price of two.
Více informací...
22 EUR
24 USD
Toxic Pfarding, 1995, acrylic painting on paper, 33 x 21 cm, framed
Více informací...
470 EUR
511 USD
- - - - -, , K výročí svatby, Motto: „Chceš-li poznat psa – musíš mít fenku ! (J.John), , Svatba je rituál, který se...
Více informací...
8,05 EUR
9 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS